کد خبر: 196135
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ۰۹:۳۶:۰۰
| |

محمود عباس پیشنهاد دیدار با جرد کوشنر را رد کرد

منابع دیپلماتیک اعلام کردند رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیشنهاد جرد کوشنر برای برگزاری نشست مشترک با حضور کشورهای عربی در خصوص پرونده فلسطین را رد کرده است.

محمود عباس پیشنهاد دیدار با جرد کوشنر را رد کرد
کد خبر: 196135
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ۰۹:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیشنهاد آمریکا برای نشست گروهی با «جرد کوشنر» داماد ترامپ و مشاور او و شماری از سران کشورهای عربی برای مذاکره در خصوص روند صلح با اسرائیل را رد کرده است.

منابع دیپلماتیک به الحیات گفته اند که هیأت آمریکایی به ریاست جرد کوشنر که اخیرا به چند کشور خاورمیانه سفر کرده بود پیشنهاد داد تا نشستی با حضور شماری از کشورهای عربی و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برگزار شود و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر این پیشنهاد را به عباس ابلاغ کرده که او با این پیشنهاد مخالفت کرده است.

بر اساس این خبر، محمود عباس تأکید کرده که این اقدام تلاش آمریکا برای وارد کردن فلسطین به پروژه «معامله قرن» است و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به مصر گفته که از نیت آمریکایی ها آگاه است و می داند که آنها می خواهند فلسطین را وارد توافق قرن کنند و فلسطینی ها را وادار کنند که قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسند با این حال بگویند که قدس شرقی شامل این مسأله نخواهد شد و با این حال فلسطین باید برای ترسیم مرز با اسرائیل مذاکره کند.

منابع آگاه گفته اند که فلسطینی ها می دانند ماهیت تلاش های آمریکا در این زمینه حل سیاسی پرونده فلسطین بر اساس خواسته اسرائیل است و به همین دلیل آنها ضمن تأکید بر مسأله قدس تلاش خواهند کرد کشورهای عربی را تحت فشار قرار دهند تا وارد این روند سیاسی نشوند. بر اساس این خبر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل به تنهایی فلسطینی ها را نگران نمی کند بلکه تلاش آمریکا برای طرحی سیاسی که طی آن دولت فلسطین در غزه و بخش هایی از کرانه باختری ایجاد شود و در عین حال مرزهای فلسطین تعیین نشود شهرک های غیر قانونی اسرائیلی برچیده نشود و آوارگان فلسطینی به کشورشان باز نگردند، برای فلسطینی ها نگران کننده است.

این منابع تأکید کردند که به عقیده فلسطینی ها هدف از تمام این اقدامات برای حل پرونده فلسطین برقراری رابطه میان کشورهای عربی با اسرائیل است به همین دلیل فلسطینی ها اجازه نخواهند داد به قیمت پرونده ملی شان، این توافق ها انجام شود.

در موازات همین ماجرا وزارت خارجه و آوارگان فلسطینی روز گذشته در بیانیه ای از تلاش اسرائیل برای توسعه شهرک غیرقانونی «هارگیلو» و ارتباط آن با شهرک غیرقانونی «گیلو» در جنوب قدس خبر داد که منجر به اشغال بخش زیادی از مناطق روستای «الولجه» و جدا کردن آن از محیط فلسطینی اش خواهد شد و همچنین منابع آبی این منطقه تحت اختیار رژیم صهیونیستی قرار خواهد گرفت.

وزارت خارجه فلسطین تأکید کرده است که این طرح در راستای توسعه مرزهای قدس اشغالی به سوی «غوش عتصیون» و عزل روستاها و شهرک های فلسطینی در جنوب قدس از محیط فلسطینی خود است تا در نهایت اکثریت یهودی در این منطقه ایجاد شده و آنچه قدس بزرگ نامیده می شود ایجاد شود، طرحی که بنا دارد بیش از 300 شهرک غیر قانونی را در این منطقه احداث کند.

این در حالی است که رسانه های اسرائیلی هم گزارش داده اند که برخی کشورهای عربی از نفوذ ترکیه در قدس و میان فلسطینی ها ابراز نگرانی کرده اند و هاآرتص به نقل از مسئولان امنیتی اسرائیلی مدعی شده است که فعالیت های ترکیه در قدس رو به افزایش است و شهروندان ترکیه در درگیری ها با نظامیان اسرائیلی در اطراف مسجد الاقصی شرکت کرده و بسیاری از آنها اقدام به خرید املاک در قدس کرده و در شرکت های عربی در قدس شرقی سرمایه گذاری می کند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها