کد خبر: 196200
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

تحلیل بلومبرگ از دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه در هلسینکی؛

ترامپ و پوتین حرفی برای گفتن ندارند

رئیس‌جمهور ایالات‌متحده عاشق بازی کردن با دولتمردان در عرصه بین‌الملل است و پوتین هم دوست دارد منطقی و سازنده به نظر برسد. آن‌ها فرصت بازی کردن در این نقش‌ها را دارند؛ اما دستور کاری برای صحبت‌ کردنشان ندارند.

ترامپ و پوتین حرفی برای گفتن ندارند
کد خبر: 196200
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- یک اجلاس موفق باید امتیازات دوطرفه داشته باشد؛ اما این دیدار هیچ دستور کار یا نتیجه مطلوبی ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از بلومبرگ، نشست سنگاپور بین دونالد ترامپ و کیم جونگ اون یک فیلم تبلیغاتی عالی برای تلویزیون کره شمالی بود. نشست بین ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ حتی این کار را نخواهد کرد. این دیدار برای تمام کسانی که درگیرش هستند وقت تلف کردن است.

این جلسه توسط جان بولتون، مشاور امنیت ملی به دو دلیل تأیید شد. رئیس‌جمهور ایالات‌متحده عاشق بازی کردن با دولتمردان در عرصه بین‌الملل است و پوتین هم دوست دارد منطقی و سازنده به نظر برسد. آن‌ها فرصت بازی کردن در این نقش‌ها را دارند؛ اما دستور کاری برای صحبت‌ کردنشان ندارند.

اگر هم در چیزی توافق داشته باشند، مشاوران ترامپ و کنگره شدت آن را کم می‌کنند تا مطمئن شوند ترامپ به‌عنوان گروگان پوتین تلقی نمی‌شود. این دو رهبر می‌توانند درباره پیشنهاد پوتین برای ملحق شدن دوباره روسیه به جی-8 صحبت کنند. این دستور کار همچنین می‌تواند موضع رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در مورد کریمه را پوشش دهد که گفته می‌شود متعلق به روسیه است، زیرا ساکنان آنجا روسی صحبت می‌کنند.

اما ترامپ صلاحیت دعوت از جانب دیگر اعضای گروه‌ کشورهای صنعتی را ندارد. آن‌ها به‌صراحت گفتند که پوتین را در مجمع خود نمی‌خواهند. علاوه بر این، به نظر نمی‌رسد که پوتین مشتاق بازگشت به این گروه باشد. او خوشحال است که به همراه رهبران غیر غربی مانند شی جین پینگ از چین، نارندرا مودی از هند و رجب طیب اردوغان از ترکیه عضو فرمت جی-20 است.

ترامپ همچنین اجازه تصمیم‌گیری در مورد کریمه را ندارد. این کنگره است که می‌تواند تحریم‌های کریمه را لغو کند که به نظر نمی‌رسد این اتفاق بیفتد. بولتون در یک کنفرانس خبری در مسکو پس از دیدار با پوتین گفت که ایالات‌متحده کریمه را بخشی از روسیه نمی‌داند. بولتون همچنین امکان لغو تحریم‌ها قبل از حل مناقشات روسیه و اوکراین را معلق دانست.

مسائل دیگری هم وجود دارند که پوتین از ترامپ انتظار دارد، ازجمله عقب‌نشینی نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی از مرزهای روسیه، تجدیدنظر آمریکا درباره پیمان ضد موشکی سال 1972، خروج از سوریه، بازگشت به معاهده هسته‌ای ایران و پایان حمایت ایالات‌متحده از اوکراین. هیچ‌کدام از این‌ موارد روی میز مذاکره وجود ندارد.

دلیلی که ایالات‌متحده نمی‌تواند با پوتین توافق داشته باشد، مربوط به اصول و ارزش‌ها یا تحقیقات ویژه رابرت مولر در مورد توافق احتمالی بین کرملین و کمپین انتخاباتی ترامپ در سال 2016 است.

هیچ امتیاز متقابلی وجود ندارد؛ زیرا پوتین چیزی به آمریکا ارائه نمی‌دهد و هیچ بخشی در دستور کار ترامپ وجود ندارد که روسیه بتواند به پیشبرد آن کمک کند.

در جنگ‌های تجاری ترامپ، روسیه که بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم و فولاد است، قربانی غیرفعال است. در عرضه انرژی به اروپا، ناگزیر رقیب ایالات‌متحده است. یک روز رهبران روسیه و آمریکا برای گفتگو صریح از آنچه آن‌ها می‌توانند یکدیگر را ارائه دهند ملاقات خواهند کرد؛ اما ترامپ و پوتین توانایی تاریخی کردن این نشست را ندارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها