کد خبر: 206466
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۰ ۱۵:۲۵:۰۰
| |

راه‌آهن اقلید-یزد در ایستگاه آخر

راه‌آهن یزد – اقلید در مسافتی 274 کیلومتری با هدف تکمیل کریدور شمال شرق و جنوب غرب کشور در دستور کار قرار دارد و در حال حاضر زیرسازی آن 85 درصد پیشرفت داشته است.

راه‌آهن اقلید-یزد در ایستگاه آخر
کد خبر: 206466
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۰ ۱۵:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| از زمانی که قطار وارد زندگی انسان شد، تاکنون به عنوان یکی از موثرترین راه‌های حمل‌ونقل محسوب می‌شده است. این صنعت از ابتدای دولت روحانی به عنوان یکی از اولویت‌های حمل‌ونقل ایران مطرح شده است.

انتقال 89 هزار مسافر در 2 ماه نخست سال

استان فارس نیز از این اولویت حمل‌ونقلی بی‌نصیب نمانده و نسبت به سال‌های گذشته استفاده از این صنعت در میان مردم فراگیرتر شده است، به گونه‌ای که براساس گفته‌های غلامحسین ولدی، مدیرکل راه آهن استان فارس تنها در 2 ماه نخست امسال 89 هزار نفر مسافر برای سفر خود از قطار استفاده کردند.

همچنین براساس آمار منتشر شده از سوی راه آهن ایران تناژ بارگیری شده با راه آهن استان فارس در سال گذشته 74216 بوده همچنین در همین زمان 223 هزار و 626 نفر با از طریق راه‌آهن فارس جابه‌جا شدند.

این ظرفیت با پروژه راه آهن اقلید - یزد چندین برابر می‌شود و می‌تواند رونقی مضاعف به این صنعت در استان فارس ببخشد.

راه‌آهن یزد - اقلید در مسافتی 274 کیلومتری با هدف تکمیل کریدور شمال شرق و جنوب غرب کشور در دستور کار قرار دارد. هدف ابتدایی آن کاهش 300 کیلومتری فاصله بین استان‌های بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، خراسان جنوبی و خراسان رضوی است.

این خط آهن که بناست از شهرهای یزد، مهریز، ابرکوه و اقلید عبور کند برای قطارهای مسافرتی فضایی با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت و برای قطارهای باری سرعت 120 کیلومتر بر ساعت را فراهم می‌کند.

نیاز خط آهن اقلید - یزد به 22 هزار تن ریل

حسین افضلی، نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم به بیان جزئیات این پروژه و اهمیت آن پرداخت. به گفته وی پروژه راه آهن یزد - اقلید از آنجایی که محل اتصال مسیر شمالی - جنوبی و شرقی - غربی کل کشور است، اهمیت خاصی دارد و جزء پروژه های اقتصاد مقاومتی حساب شده است.

وی معتقد است که اگر این اتصال سریع‌تر صورت بگیرد، برگشت سرمایه خیلی سریع‌تر اتفاق می‌افتد چراکه با اتصال این راه‌ آهن به کریدور شمالی - جنوبی بخش عمده‌ای از حمل کالاها در این مسیر رخ می‌دهد.

افضلی می‌گوید: این پروژه در زیرسازی 85 درصد پیشرفت دارد و مقداری از ریل نیز آماده شده است.

به گفته افضلی این پروژه حدود 22 هزار تن ریل می‌خواهد و وزیر راه قول داده است که نیاز ریلی این پروژه را از طریق راه آهن کشوری تامین کند. وی از برگزاری جلسه با معاون راه آهن و دیگر مسئولان مرتبط خبر می‌دهد تا مازاد بر سقف اعتباری که در بودجه 97 دیده شده، به این پروژه تخصیص داده شود.

ظرفیت اقلید در تبدیل به بارانداز کشوری

نماینده مردم اقلید با این بیان که اتمام سریع‌تر این پروژه مورد نظر همه مسئولان کشوری و استانی است، می‌گوید: در شرایط اقتصادی کنونی که بحث قیمت‌ها و قیمت تمام شده کالاها برای تولیدکنندگان مطرح است، حمل کالا از طریق سیستم ریلی به معنای کاهش هزینه حمل و نقل و در نتیجه کاهش قیمت محصولات تولیدی است.

افضلی معتقد است که تکمیل این پروژه نه تنها به لحاظ قیمتی برای تولیدکنندگان به صرفه است بلکه این افراد می‌توانند کالاهای خود را به کشورهای همسایه برسانند. وی با تاکید بر توجیه اقتصادی این پروژه از هر جهت و جنبه‌ای، از نیاز این پروژه به 250 میلیارد تومان اعتبار سخن می‌گوید که براساس وعده مسئولان امید است که این پروژه تا آخر امسال به اتمام برسد.

به گفته نماینده مردم اقلید 25 تا 30 میلیارد در بودجه امسال دیده شده و در جلسه استاندار با وزیر نیز قول 20 میلیارد دیگر داده شده اما با این شیوه امکان اتمام پروژه نیست باید شرایطی فراهم شود تا بودجه سریع‌تر به پروژه تغذیه شود.

به گفته این عضو کمیسیون عمران مجلس با اتصال یزد به اقلید و ادامه آن از اقلید به یاسوج و از آن طرف به دیگر استان‌ها و با توجه به مسیر شیراز - بوشهر، اقلید چهار راه ریلی کشور می‌شود که می‌تواند سهم قابل توجهی در رونق اقتصادی استان فارس داشته باشد.

وی می‌گوید: به دلیل شرایط آب و هوایی این شهر، بهترین توجیه برای تبدیل آن به بارانداز کشوری است چراکه هم هزینه نگهداری کالاها کمتر است و هم به دلیل اقلیم مناسب امکان خراب شدن کالاها بسیار ضعیف است.

امنیت بالا، صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف سوخت و کاهش قابل توجه هزینه‌ها سه مزیت نسبی است که راه آهن را در قیاس با دیگر شیوه‌های حمل و نقل به عنوان یک نماد توسعه مطرح کرده است و به گفته افضلی این پروژه بناست که تا پایان سال 97 تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد که اگر این امر محقق شود با توجه به اینکه تقاطع آزادراه طریق الرضا و آزادراه شیراز - اصفهان از اقلید می‌گذرد، می‌تواند انقلابی در صنعت حمل و نقل استان فارس ایجاد کند.

مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت 8 الی 16 با شماره تماس 07132281975 با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها