کد خبر: 216612
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۱ ۱۰:۵۶:۰۰
| |

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری:

باید 15 سال پیش فکری برای امروز خوزستان می‌شد/ مشکلات آبی به مرضِ روزمرگی مبتلا شده‌است

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: متاسفانه مشکلات آبی خوزستان و سیستان و بلوچستان به مرضِ روزمرگی مبتلا شده‌است.

باید 15 سال پیش فکری برای امروز خوزستان می‌شد/ مشکلات آبی به مرضِ روزمرگی مبتلا شده‌است
کد خبر: 216612
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۱ ۱۰:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| ابوالفضل رضوی (معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با مشکلات آبی در روستاهای خوزستان و سیستان‌ و بلوچستان، بیان داشت: یکی از وظایف مقامات و مسئولان کشوری این است که برای حل مشکلات کشور نسبت به سایر مشکلات عادی لااقل باید 15 سال جلوتر فکر کنند.

او تاکید کرد: شناخت مشکلات و ارائه راه‌حل برای آنها مستلزم این است که مسئولان بیش از یک دهه از مردم جلوتر باشند، متاسفانه مشکلات آبی خوزستان و سیستان و بلوچستان به مرض روزمرگی مبتلا شده‌است.

وی با اشاره به اینکه مسائلی که در دولت‌های نهم و دهم برای ملت ایجاد شد، نیاز به زمانی بیش از هشت سال برای جبران دارد، گفت: البته مساله آب فقط مربوط به کم‌کاری‌های دولت‌ سابق نیست، همه ما می‌دانستیم ایران بر روی چند کمربند خطر قرار دارد که زلزله‌خیزی و خشکسالی بارزترین آن است، واقعیت این است که باید از همان اوایل انقلاب به این مساله توجه و برای آن برنامه‌ریزی می‌شد.

رضوی با اشاره به اینکه مدیریت منابع آب، مدیریت مصرف و بازیافت آب‌های قابل بازیافت در کشور وجود ندارد، گفت: مثال بارز در این باره بازیافت آب در کشور اتریش است که میزان بارندگی آن در سال 880 میلی‌متر است، در حالی که این عدد در ایران حدود 220 میلی‌متر است.

وی ادامه داد:‌ گرچه اتریش چهار برابر ایران بارندگی دارد، اما در آنجا دو سیستم فاضلاب وجود دارد. بسیاری از آب‌هایی که در فاضلاب‌های شیمیایی وجود دارد، قابل بازیافت است. کشورهای اروپایی حتی در روستاهای خود نیز سیستم بازیافت از فاضلاب برای آب شرب را دارند، حال سوال این است، ما چرا این سیستم را نداریم؟ از وقتی که برای سیستم فاضلاب برنامه‌ریزی کردیم، باید این کار را انجام می‌دادیم، گرچه الان هم دیر نشده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری با ابراز تاسف از اینکه کشاورزی در کشور همچنان صنعتی نشده است، گفت: نمی‌توانیم بگوییم که کشاورزی باید در کشور تعطیل شود. در تمامی جهان با کمترین امکانات و اندکی آب و هوا کشاورزی وجود دارد، اما صنعتی است، مثل چین که می‌تواند الگوی کشاورزی باشد. حقیقت امر این است که باید مدیریت مصرف، منابع و بحث بازیافت آب را دنبال می‌کردیم تا مساله امروز خوزستان و سیستان‌ و بلوچستان با توجه به بیابان‌زایی در کشور پیش نمی‌آمد.

رضوی تاکید کرد: باید به این مساله برسیم که بیابان‌زایی افزایش پیدا کرده و برای نسل‌های بعد مشکل ایجاد خواهد شد، از این جهت حتما باید فکر جدی در این رابطه کرد.

او در ادامه گفت: دولت از سال 94 تا الان اعتباراتی را از محل صندوق توسعه ملی با اجازه رهبری برای تامین آب شرب و بهداشتی مردم تخصیص داده است، این رقم در سال 94 ، 500 میلیون دلار، در سال 95، 400 میلیون دلار و در سال 96، 300 میلیون دلار و برای سال جاری نیز 400 میلیون دلار است که باید در جهت حل مشکل آب شرب و بهداشتی روستائیان هزینه می‌شدند، اما بدبختانه پروژه‌ها اجرا می‌شوند و نه تنها مناطق جدیدی به محدوده خشکسالی‌ها اضافه می‌شوند؛ بلکه مناطق قبلی هم دوباره دچار خشکسالی می‌شوند. اگر تعداد روستاهایی که مشکلات آب شرب دارند، همچون آمار سال 94 بود تا الان این مشکل حل شده بود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه با توجه به مشکلات پیش آمده به دلیل کمبود آب چه تدابیری برای حل اورژانسی آن باید اندیشیده شود؟ گفت: باید از طریق تانکر به مناطقی که آب ندارند، آبرسانی شود. همچنین دولت در هفته گذشته اعتبار خاصی را برای این مساله در نظر گرفت و امیدواریم که وزارت نیرو اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها