رییس کمیسیون عمران مطرح کرد؛

تخلف وزارت شهرسازی در عدم اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی/ مهلت دولت برای اجرای قانون تا پایان تعطیلات مجلس/ خانه‌های خالی را برای سرمایه گذاری دپو کرده‌اند

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی تا کنون نسبت به اجرای قانون وضع مالیات بر خانه‌های خالی اقدام نکرده است که این تخلف دولت محسوب می‌شود، گفت: دولت تا پایان تعطیلات تابستانی مجلس مهلت دارد که قانون مالیات برخانه‌های خالی را به اجرا برساند.

تخلف وزارت شهرسازی در عدم اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی/ مهلت دولت برای اجرای قانون تا پایان تعطیلات مجلس/ خانه‌های خالی را برای سرمایه گذاری دپو کرده‌اند
کد خبر: 216797
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۲ ۰۸:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا رضایی کوچی درباره چرایی عدم اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی، گفت: وضع مالیات بر خانه‌های خالی قانون است و دولت مکلف بوده که قانون را اجرا کند اما متاسفانه علی رغم اینکه مجلس بر اجرای این قانون اصرار دارد هنوز دولت به وظیفه خود در اجرای این قانون عمل نکرده است.

وی تاکید کرد: اگر دولت بخواهد در عدم اجرای این قانون به همین روند ادامه دهد، مجلس می‌تواند براساس ماده 236 آیین نامه داخلی مجلس- که تخلف دولت در اجرای قانون را بررسی می‌کند- به این موضوع ورود کند.

رییس کمیسیون عمران با بیان اینکه قرار بر این بود که مجلس رسیدگی به این تخلف را از 15 روز گذشته آغاز کند اما دولت اعلام کرد که به طور قطع این قانون را به اجرا می‌رساند، ادامه داد: اگر تا بعد از تعطیلات مجلس دولت نسبت به اجرای این قانون اقدام نکند و ما نمایندگان مجلس هم به این نتیجه برسیم که دولت انگیزه‌ای برای اجرای قانون وضع مالیات بر خانه‌های خالی را ندارد، به تخلف دولت در این بخش رسیدگی می‌کنیم.

رضایی گفت: معتقدم وضع مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند تاثیر بسیاری در میزان عرضه مسکن در بازار داشته باشد چراکه بیش از دو میلیون و 500 هزار خانه خالی وجود دارد که مالکان به این واحدها به عنوان سرمایه گذاری برای آینده نگاه می‌کنند اما در صورتی که مالیات بر این واحدها وضع شود، نگهداری این واحدها دیگر صرفه اقتصادی نخواهد داشت و برای عرضه و فروش و اجاره وارد بازار مسکن خواهند شد.

وی با بیان اینکه «این تعداد واحد خالی به کمک بازار مسکن در این شرایط ملتهب نیامدند چراکه مالکان رویکرد سرمایه‌ای به این واحدها دارند» تاکید کرد: در حال حاضر یک لجام گسیختگی در بخش مسکن وجود دارد و کاهش تولید مسکن در سال‌های گذشته منجر به کمبود عرضه و در نهایت افزایش قیمت مسکن شده است.

رییس کمیسیون عمران افزود: بعد از اتمام تعطیلات مجلس در جلسه‌ای با نمایندگان وزارت اقتصاد و وزارت راه وشهرسازی از مسئولان دولت پاسخ می‌خواهیم که علت عدم اجرای این قانون تا به امروز چه بوده است. چرا دولت در اجرای قانونی که مصوب مجلس است کوتاهی می‌کند. مجلس با استفاده از ماده 236 آیین نامه داخلی- مبنی بر نقض در اجرای قوانین - به این کوتاهی دولت رسیدگی و با دستگاهی که مرتکب تخلف شده به صورت قانونی برخورد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به اجرای این قانون اقدام می‌کرده، گفت: وزارت راه و شهرسازی مدعی است که امکان اجرای این قانون در حال حاضر میسر نیست و باید بسترهایی از جمله بانک اطلاعاتی املاک و مستغلات برای اجرای قانون وضع مالیات بر خانه‌های خالی تهیه شود که ما به عنوان نمایندگان مجلس تمهیداتی را برای این موضوع اندیشیده‌ایم.

رضایی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی یکی از دلایل عدم اجرای این قانون را عدم راه اندازی سامانه املاک و مستغلات اعلام می‌کند اما چرا تا کنون نسبت به ایجاد این سامانه اقدام نکرده است. وزارت راه می‌تواند در نامه‌های مکتوب به مجلس اعلام کند که موانع اجرای قانون وضع مالیات بر خانه‌های خالی چیست تا مجلس هم با همکاری سایر نهادها نسبت به رفع مشکلات اقدام کند اما اینکه همواره بگوید این قانون به دلیل نبود زیرساخت‌ها اجرایی نمی‌شود، مناسب نیست.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها