جایگزین نوبل ادبیات معرفی شد

گروهی از چهره‌های برجسته فرهنگی سوئد قصد دارند در غیاب نوبل ادبیات، در حرکتی اعتراضی جایزه‌ای جایگزین آن بر پا کنند.

جایگزین نوبل ادبیات معرفی شد
کد خبر: 216883
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۲ ۱۰:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| سال 2018 خبر از جایزه نوبل ادبیات نیست. این دوره از جایزه در پی جنجال‌های رسوایی جنسی همسر یکی از اعضای آکادمی و رویدادهای متعاقب آن لغو شد.

حال گروهی از چهره‌های فرهنگی سوئد قصد دارند تا به جای نوبل ادبیات جایزه‌ای دیگر اعطا کنند و به نوعی به جنجال‌ها و رسوایی اخیر فرهنگستان سوئد (نهاد مسئول معرفی برنده نوبل ادبیات) اعتراض کنند.

خبر لغو اعطای جایزه نوبل ادبیات در ماه می منتشر شد. این تصمیم در پی رسوایی جنسی ژان کلود آرنو همسر کاترینا فراستنسون یکی از اعضای فرهنگستان سوئد گرفته شد. فراستنسون نویسنده، از اعضای فرهنگستان سوئد و عضو هیات داوری انتخاب برنده نوبل ادبیات بود.


رسوایی آرنو آغازگر بحث داغی درباره طبیعت مردسالار فرهنگستان سوئد و جدال‌های بسیاری میان چهره‌های فرهنگی این کشور شد. این بحث‌ها با موجی از استعفا در میان اعضای فرهنگستان همراه شد.

در حالی که فرهنگستان سوئدی با بحران دست و پنجه نرم می‌کند گروهی 100 نفره از نویسندگان، بازیگران، روزنامه‌نگاران و دیگر چهره‌های فرهنگی سوئد آکادمی تازه‌ای بنیان نهاده‌اند که پاییز امسال هنگامی که قرار بود جایزه نوبل ادبیات اعطا شود، جایزه خود را اهدا خواهند کرد.

در بیانیه آکادمی تازه‌ تاسیس آمده است‌:‌ «ما آکادمی تازه‌ای بنا نهادیم تا به مردم یادآوری کنیم که ادبیات و فرهنگ باید دموکراسی، شفافیت، حس همدلی و احترام را بدون در نظر گرفتن امتیازی ویژه برای گروهی خاص اشاعه دهد.»

آکادمی تازه تاسیس از تمامی کتابدارهای سوئدی درخواست کرد تا نویسندگان مورد نظر خود را نامزد جایزه کنند. نامزدهای جایزه از هر ملیت و زبانی حداقل باید دو کتاب نوشته باشند که یکی از آن کتاب‌ها در 10 سال گذشته منتشر شده باشد. آن‌ها دنبال فردی هستند که «داستان انسان‌ها را در دنیا گفته باشد» که تفاوتی بنیادین با وصیت آلفرد نوبل دارد.

پس از معرفی نامزدهای جایزه آکادمی تازه تاسیس از رأی مردم استفاده می‌کند تا چهار نویسنده منتخب را به هیات داوری معرفی کنند. هیات داوری برنده را در ماه اکتبر معرفی می‌کند همان ماهی که قرار بود جایزه نوبل ادبیات اهدا شود. کار این آکادمی تازه تاسیس روز 11 دسامبر و پس از اهدای جایزه در مراسمی رسمی به پایان می‌رسد و منحل خواهد شد.

فرهنگستان سوئد بنا دارد که سال 2019 دو جایزه نوبل ادبیات اعطا کند.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها