کد خبر: 217151
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۳ ۱۰:۵۶:۰۰
| |

حبس ابد برای «جلاد لیون»

در روز چهارم ژوییه سال 1987 میلادی «کلاوس باربی» رییس گشتاپو شهر لیون فرانسه، ملقب به «جلاد لیون» پس از محاکمه‌ای 2 ماهه، به اتهام جنایت علیه بشریت به حبس ابد محکوم شد.

حبس ابد برای «جلاد لیون»
کد خبر: 217151
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۳ ۱۰:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| کلاوس باربی ، در روز 25 اکتبر سال 1913 میلادی در شهر بادگودسبرگ ، یک شهر کوچک دره راین متولد شده بود.

او در سال 1933 میلادی به سازمان جوانان هیتلری و در سال 1935 میلادی به حزب نازی پیوست و فورا وارد سازمان اس اس شد.در همان سال باربی در بخش سرویس امنیتی برلین به کارپرداخت.

پس از آغاز جنگ جهانی دوم و پیروزی های ارتش نازی در سال 1940 میلادی او به عنوان مامور گشتاپو به شهر لاهه هلند اعزام شد تا پناهندگان سیاسی آلمانی که در هلنداقامت کرده بودند را دستگیر کند.

در سال 1942 میلادی ، کلاوس باربی به مقام ریاست گشتاپو در شهر لیون فرانسه تحت اشغال منصوب شد و ناحیه وسیعی شامل لیون ، منطقه ژورا آلپ علیا تا شهر گرونوبل در حوزه ماموریت وی قرار داشت.

کلاوس باربی در این مدت دست به وحشیانه ترین شکنجه ها علیه نیروهای مقاومت فرانسه پس از دستگیری آنها زد و هر فردی که کمترین کمکی به نیروهای مقاومت می کرد از دست باربی جان سالم به در نمی برد.کلاوس باربی به زودی لقب«جلاد لیون» را یافت.

در سال 1944 میلادی او باردیگر به آلمان بازگشت و به ریاست گشتاپو شهر دورتموند منصوب شد.

در خاتمه جنگ جهانی دوم ، کلاوس باربی در سال 1947 میلادی به طور غیابی در فرانسه محکوم به مرگ شد.

اما کلاوس باربی به استخدام سرویس های جاسوسی آمریکا درآمده بود و آنها برای او یک پوشش جعلی درست کرده بودند.

در سال 1950 میلادی ، باربی به اتهام سرقت تحت تعقیب پلیس آلمان قرار می گیرد اما به کمک آمریکایی ها از آلمان فرارکرده و به کشور بولیوی می رود.

او در شهر لاپاز پایتخت بولیوی با هویت تازه کلاوس آلتمن تابعیت بولیوی را گرفته و زندگی تازه ای را آغاز می کند و به حرفه تجارت می پردازد.

در بولیوی ، باربی مهارت های خود را در خدمت سرویس های مخفی دیکتاتوری این کشور قرار می دهد.

حکومت بولیوی به او یک گذرنامه سیاسی داده و باربی راتحت حمایت می گیرد.

در سال 1971 میلادی ، بئات کلارسفلد ، باربی را در شهر لاپاز، پایتخت بولیوی شناسایی کرده و هویت واقعی او را فاش می کند.

فرانسه تقاضای استرداد او را کرد اما حکومت بولیوی تقاضای فرانسه را رد می کند.

تلاش برای استرداد باربی 12 سال به طول می انجامد تا اینکه سرانجام با تغییر حکومت در بولیوی در روز 5 فوریه سال 1983 میلادی باربی به فرانسه مسترد می شود.

به این ترتیب ، در روز 4 ژوییه سال 1987 میلادی کلاوس باربی رییس گشتاپو شهر لیون در زمان اشغال فرانسه توسط آلمان نازی ملقب به «جلاد لیون» پس از گذشت حدود 3 سال و نیم از استرداد وی به فرانسه در دادگاه شهر لیون به اتهام خیانت علیه بشریت به حبس ابد محکوم شد.

با اینکه او قبلا به اعدام محکوم شده بود اما با گذشت زمان مجازات اعدام در قانون جزایی فرانسه ملغی شده و بنا بر این باربی به اشد مجازات حبس ابد محکوم گردید.

کلاوس باربی در روز 25 سپتامبر سال 1991 میلادی درپی ابتلا به بیماری سرطان در زندان لیون جان سپرد.

منبع: جام جم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها