کد خبر: 217218
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۳ ۱۳:۰۳:۰۰
| |

سوابق تنازع فرانسه با ایران به روایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در تاریخ ششم تیر سال 63 با «خبرگزاری فرانسه» درباره رابطه دو کشور مصاحبه‌ای انجام داد.

سوابق تنازع فرانسه با ایران به روایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
کد خبر: 217218
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۳ ۱۳:۰۳:۰۰

اعتمادآنلاین| در اوایل انقلاب در میان کشورهای غربی، فرانسه بیش از همه برای ما جاذبه داشت. امام ماه ها در فرانسه بودند و ما از امکانات تبلیغاتی فرانسه و جو آزادی فرانسه استفاده کرده بودیم و حتی یکی از بخشهای قم اسمش را «نوفل‌لوشاتو» گذاشتند و بعضی از خیابانها را به این اسم گذاشتند. ولی این فرانسه بود که با ما مخالفت را شروع کرد و ما شروع نکردیم.

اولین کار فرانسه این بود که ضدانقلاب را پناه داد. ما صرفاً به‏ خاطر پناه دادن آنها، ناراحت نمی‏شدیم و برای ما قابل قبول بود که بعضی‏ها به فرانسه پناه ببرند ولی وقتی که آنجا رفتند و فرانسه همه امکانات تبلیغی و خرابکاری را در اختیارشان گذاشت و تا آنجایی پیش رفت که هواپیماهای نظامی ما را تروریستها به فرانسه بردند.

آنهایی که حزب جمهوری اسلامی را منفجر کرده بودند و 73 نفر از بهترین افراد ما را به ‏آن صورت شهید کرده بودند و فرانسه اینها را پذیرفت و همه امکانات را در اختیارشان گذاشت و از آنها سخت محافظت کرد.

در مورد امور اقتصادی، ما یک میلیارد دلار پول، پیش فرانسه داشتیم. فرانسه این پول ما را مثل یک دزد بالا کشیده و نمی‏دهد و هیچ دلیلی هم ندارد و این حرکت قلدر مآبانه فرانسه برای ما قابل توجیه نیست که چگونه پول یک ملت انقلابی را اینگونه می‏شود خورد با این که دادگاه فرانسه هم حکم کرد این را به یک شکل با آن شیوه‏هایی که دارند نقض کردند.

در مورد عراق، فرانسه با نهایت جسارت و صراحت مدرن‏ ترین امکاناتش را مثل اگزوست و سوپرا تاندارد را در اختیار عراق گذاشته و از همه امکانات تبلیغاتیش علیه ما استفاده می‏کند.

در حقیقت این فرانسه است که نمی‏خواهد با ما رابطه خوب داشته باشد و با انقلاب دشمن است. بنابراین ما با چنین رژیمی سر مخالفت داریم و جداً با آنها مخالفیم. تفاوتی که برای ما، آلمان و فرانسه دارد در اینجاست والا چیز دیگری نبوده است.

در مورد مسلمانهای فرانسه این که 8 درصد مردم آن‏جا مسلمان هستند، ما گفتیم که در کشورهای کاملاً مسلمان هم بنای دخالت نداریم. البته حرفمان را با هر مسلمانی در هر جا می‏زنیم.

این که می‏گویند ما نماینده فرستادیم در کارخانه‏‌ها و جای دیگر، این تبلیغات خود فرانسه است برای سختگیری در مورد کارگرانش و می‏خواهد بگوید که قدرت خارجی در اینجا هستند، چنین چیزی نیست؛ ممکن است دوستان ما، طرفداران انقلاب در بین آنها باشند و آنجا تبلیغ بکنند.

ما این را می‏پذیریم و حرفی هم نداریم و باید هم باشند، بنابراین ما در این تیرگی روابطمان با فرانسه، همه تقصیر را از فرانسه می‏دانیم.

در عین این که این همه با ما بد کردند ما همه درها را بر روی فرانسه نبستیم. آنها دست از خصومتشان بردارند و حمایت از ضدانقلاب نکنند، حمایت از عراق نکنند و پولهای ما را پس بدهند در این صورت ما می‏توانیم با فرانسه رابطه داشته باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها