کد خبر: 217373
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۴ ۱۰:۲۸:۰۰
| |

مسئول بخش تحقیقات منابع طبیعی و کشاورزی مازندران مطرح کرد:

پهبادها مناسب ترین راهکار برای اطفا حریق جنگل‌های شمال

​یک دکترای علوم جنگل گفت: جنگل های شمال دارای شیب های بالای 70 درصد و مسیر های صعب العبورهستند، برای ردیابی مکان هایی که آتش سوزی شروع شده استفاده از سیستم ماهواره ای مثل پهباد ها برای اطفای حریق مناسب تر است.

پهبادها مناسب ترین راهکار برای اطفا حریق جنگل‌های شمال
کد خبر: 217373
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۴ ۱۰:۲۸:۰۰

اعتمادآنلاین| این روزها جنگل های شمال در تب و تاب سوختن است، هرساله با فرا رسیدن فصل تعطیلات تابستانی و هجوم گردشگران به شمال آمار جنگل سوزی ها رو به صعود زبانه می کشد و هر سال داغی بزرگ بر دل قدیمی ترین جنگل های جهان باقی می ماند،داغی که شاید میلیون ها سال طول بکشد تا ترمیم شود.

سید احسان ساداتی مسئول بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران با اشاره به این که با گرم شدن هوا و کاهش بارندگی شرایط اشتعال درجنگل بیشتر فراهم است اظهار کرد: اکثر آتش سوزی ها در فصل پاییزاتفاق می افتد اما در حال حاضر به لحاظ شرایط جوی و همچنین گونه های درختچه ای مانند شمشاد که بر اثرآفت برگ های خشک شده است،آتش سوزی در جنگل تقویت می شود.

وی عوامل طبیعی چون باد،رعدو برق، گرم شدن هوا،دمای بالا و مسائل انسانی عمدی و غیر عمدی را از عوامل ایجاد آتش سوزی در جنگل های شمال دانست و افزود: غفلت شکارچیان وعدم اطمینان از خاموش شدن آتش در مناطق تفرجگاهی توسط گردشگران از جمله عوامل آتش گرفتن جنگل ها است.

مسئول بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران تصریح کرد: گاهی غفلت کشاورزان و روستاییانی که درحاشیه جنگل زندگی می کنند یکی از عوامل بروز آتش سوزی در جنگل ها شده است.

عضوهیئت علمی دانشگاه مازندران استفاده از گونه های آمیخته را یکی از راهکارهای جلوگیری از آتش سوزی در جنگل های شمال دانست و اظهارکرد:استفاده چند گونه به جای یک گونه خاص در جنگل کاری،در صورت بروز آتش سوزی مهار آتش را راحت تر می کند.

ساداتی در ادامه ایجاد آتش برها درفواصل عرصه های جنگلی و یا مکان هایی که جنگل کاری می کنند را یکی دیگر از راهکارها عنوان کرد وافزود: وجود آتش برها به جهت ایجاد فاصله بین دومنطقه،باعث قطع ارتباط پیوستگی آتش و جلوگیری از شعله ور شدن بیشتر آن می شود.

دکترای علوم جنگل با اشاره به این که از گونه های پهن برگ نسبت به سوزنی برگ در جنگل داری استفاده شود تصریح کرد: سوزنی برگ هایی چون سروها و کاج ها به دلیل وجود مواد اشتعال زای بالا وشعله ورشدن وهمچنین سخت بودن کنترل اطفای حریق برای جنگل کاری مناسب نیست.

وی در ادامه افزود:وجود حائل هایی بین عرصه های زراعی وعرصه های جنگلی به خصوص روستاهایی که درحاشیه جنگل کاه و کلوش را آتش می زنند می تواند راهکار مناسبی برای این جلوگیری از آتش سوزی در جنگل ها باشد.

مسئول بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: استفاده از سیستم های ماهواره ای و سیستم های ردیابی مانند پهبادها به جهت پیدا کردن کانون های آتش سوزی می تواند در آینده از قربانی شدن بیشتر جنگل های شمال بر اثر آتش جلوگیری کند.

وی فرهنگ سازی در زمینه اهمیت جنگل را مهم دانست و گفت: باید آموزش فرهنگ صحیح نگهداری از منابع طبیعی را در مهد کودک ها و مدارس گنجاند.

ساداتی یادآورشد: با توجه با اینکه جنگل های شمال دارای شیب های بالای 70 درصد و مسیر های صعب العبورهستند برای ردیابی مکان هایی که آتش سوزی شروع شده استفاده از سیستم ماهواره ای مثل پهباد ها برای اطفای حریق مناسب تر است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها