کد خبر: 217607
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۵ ۱۵:۲۲:۰۰
| |

خشکسالی سبب افزایش 300 هزار نفری حاشیه نشینان زاهدان شده است

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: خشکسالی‌های اخیر در سیستان و بلوچستان سبب شده تا روستاهای زیادی خالی از سکنه شده و بیشتر جمعیت آنها در حاشیه شهر زاهدان مستقر شوند و جمعیت حاشیه‌نشینان این شهر به 300 هزار نفر رسیده است.

خشکسالی سبب افزایش 300 هزار نفری حاشیه نشینان زاهدان شده است
کد خبر: 217607
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۵ ۱۵:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی روز جمعه در نشست خبری با اصحاب رسانه در زاهدان گفت: سیستان و بلوچستان در سال آبی جاری رتبه دوم از آخر جدول را در زمینه میزان بارش دارد و وضعیت در آن بسیار بحرانی است.


وی ادامه داد: رودخانه هیرمند هیچ آوردی نداشته است و بسیاری از مردم منطقه سیستان در شمال این استان نیز مهاجرت کرده اند.


وی افزود: متاسفانه دولتمردان در حل مشکل آب دریاچه هامون از طریق افغانستان توان کافی را ندارند.


وی بیان کرد: این درحالی است که کشور ایران به بیش از سه میلیون نفر از مردم افغانستان سکنی داده است و هم اینک شمار زیادی از اتباع افغان در کشور ما زندگی می کنند.


نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: به منظور حل مشکل آب زاهدان در دولت نهم و دهم طرح آبرسانی از دریای عمان به زاهدان تصویب شد اما به دلیل نبود بودجه از آن زمان تا کنون عملی نشده است.


شهریاری با اشاره به مشکل بیکاری در استان ادامه داد: موضوع اشتغال دغدغه تمام مردم کشور است و با وجود اینکه دولت آمار خوبی از اشتغال ارائه می دهد اما سهم سیستان و بلوچستان در این آمارها بطور واقعی احساس نمی شود.


وی اظهار داشت: هم اینک سیستان و بلوچستان وضعیت امنیتی مطلوبی دارد و رخدادهای امنیتی این منطقه از بسیاری از شهرهای بزرگ از جمله تهران کمتر است.


رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به بهبود وضعیت بهداشت و درمان استان بیان کرد: در سالهای اخیر تخت های بیمارستانی افزایش چشمگیری داشته و حدود 200 میلیارد تومان در زمینه بهداشت و درمان در استان هزینه شده است.


وی با انتقاد از دخالت برخی جریان ها در انتخاب مدیران استان تصریح کرد: متاسفانه برخی از مدیران استان به دلایل قومی و قبیله ای و با سفارش انتخاب می شوند و این مدیران مشکلات بسیاری را برای مردم و نمایندگان استان ایجاد می کنند.


تقسیم استان


نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: موضوع تقسیم استان از ادوار دور مطرح بوده است و این امر می تواند سبب پیشرفت استان شود.


شهریاری افزود: مناطق کوچکتر به راحتی می توانند پیگیر مشکلات و مسائل مختلف باشند.


وی بیان کرد: تجربه های موفق این تقسیم ها را می توان در سایر نقاط کشور از جمله خراسان جنوبی مشاهده کرد.


وی ادامه داد: تقسیم استان می تواند امکانات بسیاری را برای مناطق کم بهره به ارمغان آورد.


وی تصریح کرد: افرادی که با تقسیم استان مخالفت می کنند به فکر منافع مردم نیستند.


دام استان


رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به دلیل خشکسالی ها و افزایش هزینه علوفه و فراورده های دامی مقرر شد برای رفع مشکل دامداران اجازه ورود دام از پاکستان به درون سیستان و بلوچستان صادر شود.


نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر این اساس قرار بود تا دام ها درون استان قرنطینه و پروار بندی شده و سپس گوشت آنها برای تامین 50 هزار تن گوشت مورد نیاز کشور به سایر نقاط ارسال شود.


شهریاری اظهار داشت: متاسفانه برخی افراد سودجو مجوز انتقال چند صد هزار دام زنده را صادر کردند و این امر سبب تعطیلی کشتارگاه های استان و بیکاری کارکنان و کارگران آنها و تامین منافع مالی نادرست برای افرادی خاص در سایر نقاط شد.


نانوایی ها و دکه های زاهدان و نبود فرماندار


وی ادامه داد: تعطیلی نانوایی های سنتی و دکه های زاهدان با توجه به افزایش بیکاری کاری نادرست است.


رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: این امر سبب تحریک مردم و نارضایتی آنان می شود و نتایج این تصمیم گیری های شتاب زده برخی مسئولان را باید مردم و نظام پرداخت کنند.


وی تصریح کرد: نبود فرماندار برای زاهدان پس از 9 ماه یکی از ضعف های مدیریتی جدی محسوب می شود.


وی خاطرنشان کرد: استاندار سیستان و بلوچستان باید هرچه سریعتر برای انتخاب فرماندار زاهدان اقدام کند.


دیوار امنیتی در مرز


نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سوء مدیریت در سالهای قبل سبب ایجاد دیوار امنیتی مرزی در شمال استان شد و این امر برای برخی افراد منبع سودجویی شده است.


شهریاری ادامه داد: این دیوار درون مرزهای ایران ایجاد شده و مردمی که صاحب زمین در طرف دیگر مرز هستند برای تردد مشکل دارند و برای سایر ساکنان منطقه سیستان نیز مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.


وی تصریح کرد: ایجاد دیوار درون خاک ایران به کشور مقابل نیز این اجازه را می دهد تا مرز خود را دیوار در نظر گیرند.


وی خاطرنشان کرد: باید برای حل مشکل دیوار مرزی سیستان شورای عالی امنیت ملی اقدام کند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها