خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

عربستان و روسیه ظرفیت جایگزینی نفت ایران را ندارند/ تهاتر و فروش فرآورده‌های نفتی بهترین راه عبور از تحریم نفتی است/ تحریم نفتی ایران بهای نفت را به 90 دلار در هر بشکه می‌رساند

محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در خصوص اینکه آیا آمریکا موفق به تحریم کلی نفت ایران و خروجش از بازار نفت جهانی خواهد شد، گفت: تحریم نفتی ایران بستگی به همراهی کشورها و خریداران نفتی ایران با دولت امریکا دارد. به دلیل اینکه شرکت‌های خریدار نفت ایران نگران مجازات آمریکا هستند باید با دولت‌های آن‌ها مذاکراتی انجام شود تا از شرکت‌های خریدار حمایت‌های لازم صورت گیرد.

عربستان و روسیه ظرفیت جایگزینی نفت ایران را ندارند/ تهاتر و فروش فرآورده‌های نفتی بهترین راه عبور از تحریم نفتی است/ تحریم نفتی ایران بهای نفت را به 90 دلار در هر بشکه می‌رساند
کد خبر: 217871
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۹ ۱۱:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس جرجندی - پس از خروج آمریکا از برجام، از سوی مقام‌های آمریکایی و شخص ترامپ تلاش‌هایی برای تحریم نفتی ایران صورت گرفت، از جمله این تلاش‌ها رایزنی‌های آمریکا با عربستان و روسیه برای پر کردن خلأ ایران و افزایش سقف تولید نفت بود که ایران با شرکت در صد و هفتاد و چهارمین نشست سالانه کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) قویاً با این موضوع مخالفت کرده و در نتیجه مذاکرات با عربستان و اوپک و توافق اعضا بر پایبندی سقف تولید قبلی، عملاً ائتلاف نفتی عربستان و روسیه به جایی نرسید و تا به امروز آمریکا در تحریم کلی نفتی ایران ناکام ماند.

تحریم نفتی ایران به همراهی کشورها و خریداران نفتی ایران با دولت امریکا وابسته است

محمد‌علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی اعتمادآنلاین و در پاسخ به این سئوال که آیا آمریکا موفق به تحریم نفت ایران و خروجش از بازار نفت جهانی خواهد شد، گفت: تحریم نفتی ایران به همراهی کشورها و خریداران نفتی ایران با دولت امریکا وابسته است.

وی افزود: اگر دولت‌های آسیایی یا اتحادیه اروپا از شرکت‌ها و خریداران نفتی خودشان که از ایران نفت خریداری می‌کنند حمایت کنند آن‌ها به خرید نفت از ایران ادامه خواهند داد چرا که شرکت‌های خریدار نفت ایران نگران مجازات‌های آمریکا هستند و بر اساس همین نگرانی باید با دولت‌های آن‌ها مذاکراتی صورت بگیرد تا از شرکت‌های خریدار حمایت‌های لازم صورت بگیرد.

خطیبی گفت: «اگر این کشورها از ایران نفت نخرند در مقابل ایران هم نمی‌تواند با آن‌ها معاملات و تجارت و واردات داشته باشد که منجر به از دست دادن بازار ایران برای کشورهای خریدار نفت می‌شود.»

امکان جایگزینی نفت ایران بسیار کم است

او همچنین گفت: اگر نفت ایران از بازار خارج شود امکان جایگزینی آن بسیار کم است و چون ظرفیت مازادی وجود ندارد که بشود جایگزین نفت ایران کرد، بازار نفت دچار کمبود شده و می‌تواند موجب افزایش قیمت نفت شود. ایران روزانه 3 میلیون بشکه نفت کوره و میعانات صادر می‌کند، حتی درصورتی‌که خبرهای عربستانی‌ها مبنی برداشتن 1.5 میلیون بشکه مازاد تولید صحت داشته باشد، به همراه 300 هزار بشکه مازاد روسیه درنهایت 1 میلیون و 800 هزار بشکه تولید مازاد خواهند داشت، که با این‌ وجود همچنان در بازار نفت بیش از 1 میلیون بشکه کمبود تولید وجود دارد.

وی افزود:از طرفی هم سالانه 1.5 میلیون بشکه افزایش میزان مصرف در دنیا خواهیم داشت و این بدان معنی است که عملاً جایگزینی نفت ایران برای کشورهای تولیدکننده و صادرکننده بسیار سخت خواهد بود و این عوامل همگی موجب افزایش قیمت نفت در آینده بازار نفت خواهد شد.

نماینده سابق ایران در اوپک در مورد سناریوهای پیش روی ایران در صورت موفقیت آمریکا در تحریم نفتی اظهار داشت: تهاتر با کشورها یکی ازمهمترین سناریوهای راهبردی برای مقابله با تحریم نفتی امریکا است.

این کارشناس مسایل نفتی با بیان اینکه ایران سالانه 40 میلیارد دلار واردات کالا دارد تصریح کرد: ایران می‌تواند بدون گشایش ال سی و جابجایی پول، در ازای فروش نفت به کشورهای خریدار با آن‌ها تهاتر کرده و کالاهای موردنیاز خود را دریافت کند. یکی دیگر از راه‌های رفع مشکل تحریم نفتی فروش هر چه بیشتر فراورده‌های نفتی است.

وی در ادامه گفت: «درگذشته به دلیل همراهی گسترده کشورها و شورای امنیت با امریکا تحریم‌های شدید و سخت نفتی بر ایران تحمیل‌شده بود اما امروزه آمریکا در جهان تقریباً منزوی و تنها است و بخش عمده‌ای از کشورها تمایل به همکاری با آمریکا در تحریم نفتی ایران را ندارند که این مساله باعث شده تا ایران برای دور زدن و عبور از تحریم‌ها به‌مراتب شرایط راحت‌تری را پیش روی داشته باشد»

نماینده سابق ایران در اوپک در پایان گفت: « تحریم‌های محتمل ممکن است بین 500 هزارتا 1.5 میلیون بشکه از صادرات نفت ایران را کم کند که در این صورت قیمت هر بشکه نفت بین 70 تا 90 دلار افزایش قیمت خواهد داشت.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها