«بیمار انگلیسی» برنده بوکر طلایی شد

رمان «بیمار انگلیسی» نوشته «مایکل اونداتیه» به عنوان برنده برندگان جایزه ادبی بوکر در پنج دهه اخیر انتخاب شد.

«بیمار انگلیسی» برنده بوکر طلایی شد
کد خبر: 218136
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۸ ۱۰:۲۸:۰۰

اعتمادآنلاین| جایزه «بوکر طلایی» که قرار بود امسال به مناسبت پنجاهمین سال برگزاری جایزه «بوکر» به بهترین برنده این رویداد ادبی در طول تمام دوره‌های برگزاری آن اعطا شود در نهایت به رمان پرفروش «بیمار انگلیسی» نوشته «مایکل اونداتیه» رسید.

26 سال پیش در سال 1992 اعضای هیات داوران جایزه بوکر درباره انتخاب برنده نهایی این جایزه ادبی تردید داشتند و در نهایت رمان «بیمار انگلیسی» از «مایکل اونداتیه» را به صورت مشترک با رمان «گرسنگی مقدس» نوشته «بری آنس‌ورث» به عنوان برنده انتخاب کردند اما رمان نوشته «اونداتیه» در رای‌گیری مردمی که برای انتخاب برنده برندگان جایزه بوکر برگزار شد با اختلاف در صدر ایستاد و جایزه ویژه «بوکر طلایی» را به خانه برد.

اعضای هیات داوران جایزه «بوکر طلایی» همه 52 رمان برنده تاریخ جایزه بوکر را مطالعه کردند و از هر دهه یک رمان را انتخاب کردند و در ادامه «تالار گرگ‌ها» نوشته «هیلاری منتل» برنده سال 2009، «بیمار انگلیسی» نوشته «مایکل اونداتیه» برنده سال 1992، «در کشور آزاد» از «وی. اس. نایپل» برنده بوکر سال 1971، «ببر ماه» اثر «پنه‌لوپه لایولی» برنده جایزه سال 1987 و «لینکلن در باردو» نوشته «جورج ساندرز» برنده سال 2017 به عنوان نامزدهای نهایی جایزه برنده برندگان بوکر (بوکر طلایی) به رای عمومی گذاشته شدند که در نهایت «بیمار انگلیسی» با 900 هزار رای برنده این جایزه شد.

«اونداتیه» در مرایم اعطای جایزه «بوکر طلایی» گفت: رمان «بیمار انگلیسی» را از زمان نگارش تا کنون دوباره نخوانده ام. حتی یک لحظه هم فکر نمی‌کردم این رمان در فهرست نامزدها قرار گیرد، بویژه زمانی که در کنار اثری از «وی.اس. نایپل» به عنوان یکی از استادان بزرگ زمان ما و همچنین اثر مهمی چون «تالار گرگ‌ها» از «هیلاری منتل» قرار گرفت. من بیشتر از هر فرد دیگری می‌دانم که شاید رمان «بیمار انگلیسی» هنوز دارای ابهامات و اشکالاتی است.

این نویسنده کانادایی همچنین از نویسندگان بزرگی چون «ویلیام تروِر»، «باربارا پیم» و «آلیس مونرو» یاد کرد که هیچگاه موفق به کسب جایزه بوکر نشدند.

«بیمار انگلیسی» درباره پرستاری است که از مرد به شدت سوخته در یک ویلای ایتالیایی در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم مراقبت می‌کند. در سال 1996 «آنتونی مینگلا» فیلمی با اقتباس از این اثر ادبی با بازی «رالف فینس»، «ژولیت بینوش» و «ویلم دفو» ساخت و این فیلم که در هشت شاخه نامزد کسب جایزه بود در نهایت موفق به کسب شش جایزه از جمله اسکار بهترین فیلم و کارگردانی شد.

جایزه «من بوکر» که اولین‌بار در سال 1969 برگزار شد، جایزه‌ای است برای بهترین اثر ادبیات داستانی که به زبان انگلیسی نوشته شده است. این جایزه بیش از 40 سال فقط به نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع، انگلیسی‌ها و ایرلندی‌ها تعلق می‌گرفت، اما از سال 2014 با وضع قوانین متفاوت، تمام آثار نوشته‌شده به زبان انگلیسی‌ حق شرکت در آن را پیدا کرده‌اند.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها