کد خبر: 218245
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۹ ۰۶:۱۲:۰۰
| |

داوود محمدی، رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات

شورای عالی سیاستگذاری در همه حوزه‌های سیاسی فعال می‌شود/ نیاز به تغییر ساختار و افراد شورای‌عالی اصلاح‌طلبان نیست

داوود محمدی، رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحاتدرباره نامه 100 اصلاح‌طلب به رییس دولت اصلاحات گفت: باوجود اینکه شورای عالی سیاستگذاری معمولا در بزنگاه‌های انتخاباتی فعال می‌شود، بنا داریم از این پس به‌نحوی عمل کنیم که در سایر حوزه‌های سیاسی نیز فعالیت کنیم. قطعا هم شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و هم شورای هماهنگی جبهه اصلاحات روند موضوعات را بررسی کرده و از این پس نیز در این راستا اقدام می‌کند و درصورت نیاز، تحولات لازم را برای ساماندهی بهتر و فعالیت بیشتر در تشکیلات اعمال خواهد کرد.

شورای عالی سیاستگذاری در همه حوزه‌های سیاسی فعال می‌شود/ نیاز به تغییر ساختار و افراد شورای‌عالی اصلاح‌طلبان نیست
کد خبر: 218245
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۹ ۰۶:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| اخیرا 100 فعال سیاسی اصلاح‌طلب در نامه‌ای خطاب به سیدمحمد خاتمی انتقاداتی را علیه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان مطرح کردند. برای بررسی بیشتر این موضوع با داوود محمدی که اخیرا به‌عنوان رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات آغاز به کار کرده، به گفت‌وگو نشستیم.

آیا شما انتقادها ی اخیر جوانان اصلاح‌طلب به ساختار و برخی اعضای شورایعالی اصلاح‌طلبان را وارد می‌دانید؟

درمجموع قرار بر این است که شورای عالی فعالیت‌های خود را تداوم بخشد. باوجود اینکه شورای عالی سیاستگذاری معمولا در بزنگاه‌های انتخاباتی فعال می‌شود، بنا داریم از این پس به‌نحوی عمل کنیم که در سایر حوزه‌های سیاسی نیز فعالیت کنیم. قطعا هم شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و هم شورای هماهنگی جبهه اصلاحات روند موضوعات را بررسی کرده و از این پس نیز در این راستا اقدام می‌کند و درصورت نیاز، تحولات لازم را برای ساماندهی بهتر و فعالیت بیشتر در تشکیلات اعمال خواهد کرد.

باتوجه به اینکه منتقدان عملکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خواستار تغییر ساختار این شورای عالی و جایگزین کردن نهادی به‌جای ساختار فعلی شده و اخیرا از موافقت آقای خاتمی با این اصلاحات خبر دادند، آیا باید منتظر تحولات باشیم؟ آیا نهاد جایگزین قادر به رفع مشکلات است؟

اساسا نیاز است که هر تشکل و نهادی همواره خود را مورد آسیب‌شناسی و بازنگری قرار داده و نسبت به اعمال اصلاحات لازم در ساختار خود اقدام کند و طبیعتا شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز از این رویه مستثنا نیست اما این شورای عالی در برنامه‌هایی که تاکنون داشته، عموما موفق بوده و به‌خصوص در چند انتخابات اخیر به نتایج قابل‌قبولی رسیده و به‌طورنسبی موفق به ایجاد هماهنگی قابل‌قبولی میان احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب شده است. با این حال ما می‌پذیریم که در روند اجرای هر برنامه سیاسی اشکالاتی به وجود بیاید و ممکن است برخی افراد نیز انتقاداتی داشته باشند. قطعا هنگامی که قرار است به عنوان مثال برای شورای شهر تهران یک فهرست انتخاباتی تهیه کنید، با طیف وسیعی از متقاضیان حضور در این فهرست انتخاباتی روبه رو می‌شوید، در حالی که درنهایت تنها می‌توانید نام 21 نفر از این تعداد بالای متقاضیان را در فهرست نهایی قرار دهید. در این شرایط به نظرم بروز برخی نارضایتی‌ها طبیعی است که البته بخشی از این نارضایتی‌ها و دلخوری‌ها مرتفع شد. نکته حایز اهمیت دیگر این است که باتوجه به جایگاه آقای خاتمی در جریان اصلاحات، اصلاح‌طلبان از طیف‌های مختلف به بهانه‌های گوناگون خدمت ایشان می‌رسند و ضمن بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود، اگر انتقادی داشته باشند، مطرح می‌کنند؛ چرا که در چنین فضایی است که امکان پیشرفت وجود دارد.

با این حساب شما نیاز به تغییر ساختار یا جایگزینی نهادی به‌جای شورای عالی را ضروری نمی‌دانید؟

خیر! ببینید ما تعدادی احزاب اصلاح‌طلب داریم که اولا درون خودشان فعال هستند و هر حزب نیز براساس کار ویژه و راهبردهای مدنظر خود اقدامات و فعالیت‌هایش را پیش می‌برد. در ثانی باید توجه داشته باشیم که عملکرد شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای‌عالی اصلاح‌طلبان با وجود بسیاری از مشکلات و محدودیت‌ها و نیز باوجود شرایط خاص حاکم بر کشور در این سال‌ها عملکرد قابل‌قبول بوده است. هرچند که ممکن است از برخی جهات نقدهایی نیز مطرح باشد که البته باید مورد توجه قرار گیرد اما تغییر اساسی در ساختار این دو شورا مدنظر نیست. چراکه ساختار فعلی ساختار نسبتا خوبی بوده که نتایج خوبی به همراه داشته است.

درمورد جایگزینی افراد در ترکیب شورای عالی سیاستگذاری چطور؟ به هر حال بخشی از این انتقادها به عملکرد افراد است و منتقدان معتقدند برخی روندهای غیراصولی در بعضی تصمیم‌گیری‌ها دخیل شده است. ازطرفی شما به شرایط خاص کشور اشاره کردید؛ درحالی که منتقدان می‌گویند حتی اگر برای بزنگاه خاص پس از 88 حضور این افراد و این رویه‌ها مناسب بوده، شاید بهتر باشد در شرایط فعلی، افرادی با صراحت عملکرد و گفتار بیشتر جایگزین شوند.

باید توجه داشته باشیم که اولا حدود دو سوم اعضای شورای عالی سیاستگذاری را دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب تشکیل می‌دهند که بنابر تصمیم هرکدام از احزاب به این جایگاه رسیده‌اند. باقی اعضای این شورای عالی که حدود 12 تا 15 نفر هستند نیز افراد و چهره‌های مطرح و شناخته‌شده جریان اصلاحات هستند که بعضا عضو احزاب اصلاح‌طلب هم هستند و برخی نیز عضو هیچ حزبی نیستند اما آنچه موجب حضور آنها در شورای عالی می‌شود، سابقه و جایگاه شخصی‌شان در جریان اصلاحات است. در این حوزه ما هم‌اکنون نیز برای طراحی ضوابط و شرایطی برای شناسایی بهتر این افراد تلاش می‌کنیم. ضمن آنکه به هر حال ممکن است افرادی در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان جایگزین اعضای فعلی شوند و ممکن است این اتفاق نیفتد اما باید توجه داشته باشیم که این انتقادها به‌صورت جدی مطرح نبوده که مثلا برخی افراد خاص مورد نقد قرار بگیرند. در عین حال ممکن است شورای هماهنگی با مشورت با بزرگان جریان اصلاحات افراد جدیدی را نیز پیشنهاد کند و همه این اقدامات برای دستیابی به نتیجه بهتر خواهد بود.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها