کد خبر: 218323
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۹ ۰۹:۵۱:۰۰
| |

مدیرکل زندان‌های استان تهران:

مرتضوی را نمی‌توان در کنار دیگر زندانیان نگه داشت/ بقایی در شرایط کاملا انسانی نگهداری می‌شود / بابک زنجانی به لحاظ رفت و آمد زیاد قضایی در جای خاصی نگهداری می‌شود

مدیرکل زندان‌های استان تهران آخرین وضعیت پرونده‌هایی همچون پرونده حمیدرضا بقایی، سعید مرتضوی، مهدی هاشمی، وحید مرادی، نسرین ستوده، هنگامه شهیدی و... را تشریح کرد. مصطفی محبی گفت: آقای بقایی در شرایط مناسب و کاملا انسانی در بازداشتگاه اوین نگهداری می‌شود. در مورد آقای مرتضوی نیز باید بگویم به دلیل اینکه نمی‌توان وی را در کنار دیگر زندانیان نگه داشت، در بند 241 اوین در حال گذراندن حبس است. این طور نیست امتیاز خاصی به این زندانیان داده شود.

مرتضوی را نمی‌توان در کنار دیگر زندانیان نگه داشت/ بقایی در شرایط کاملا انسانی نگهداری می‌شود / بابک زنجانی به لحاظ رفت و آمد زیاد قضایی در جای خاصی نگهداری می‌شود
کد خبر: 218323
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۹ ۰۹:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| مدیرکل زندان‌های استان تهران آخرین وضعیت پرونده‌هایی همچون پرونده حمیدرضا بقایی، سعید مرتضوی، مهدی هاشمی، وحید مرادی، نسرین ستوده، هنگامه شهیدی و... را تشریح کرد.

چرا حوادثی مانند خودکشی سینا قنبری، سید امامی و ... را شاهدیم و اینگونه حوادث مدام در بازداشتگاه ها رخ می‌دهد؟ آیا اقدامات لازم در بازداشتگاه و ندامتگاه‌ها برای حفظ جان انسان‌ها انجام می‌شود؟

ما از ابتدا بر بازداشتگاه‌های امنیتی و انتظامی نظارت داشته و داریم. برای مدیران بازداشتگاه‌ها دوره‌های آموزشی را گذاشته‌ایم. آقای سینا قنبری در بازداشتگاه و در قرنطینه در ساعت 2:30 بامداد به لحاظ مشکلات شخصی، خودش را در سرویس بهداشتی به دار آویخت. آیا این دست ماست؟ ما چه باید کنیم؟ ما باید در طول شبانه روز، آنقدر نیرو داشته باشیم که هر 15 دقیقه یکبار سرویس‌های بهداشتی را چک کنیم که این عملی نیست. همچنین اینطور نیست که ما در محیط زندان حوادث را پیش بینی کنیم.

با توجه به اقدامات پیشگیرانه توسط همکارانم در زندان‌ها تعداد بسیار نادری از خودکشی‌ها در زندان‌ها به نتیجه می‌انجامد. خودکشی زندانیان به دلیل رفتار زندانبان یا کمبود زندان نیست بلکه خودکشی آنها به دلیل مشکلات روحی و شخصی شان است. آقای سید امامی هم در سرویس بهداشتی خودکشی کرده بود.

قتل وحید مرادی به چه صورت رخ داد و چگونه چاقو و قمه وارد زندان می‌شود؟

آقای وحید مرادی در سوابقش حدود 20 تیر خورده است و 13 مورد سابقه ضرب و جرح دارد. طبیعتا این شخص زمانی که وارد زندان می شود، می خواهد رفتارهای قانون گریزش را در زندان عملی کند. ماجرا از این قرار بود که وحید مرادی در سلولش با بقیه زندانیان درگیر می شود و بقیه را مجروح می کند و آنها هم از طریق تیزی به قلبش، او را به قتل می‌رسانند.

در کلاس‌های آموزشی که برای زندانیان می‌گذاریم، ابزارالات برنده در اختیارشان هست و به لحاظ اینکه از محیط مناسب استفاده کنند، کولر در اختیارشان هست. آنها حتی از فلزات کولر و تخت‌ها و از هر نوع جنسی که در اختیارشان هست حتی با قاشق و چنگالی که برای غذاخوردن در اختیارشان قرار می‌گیرد، تیزی (وسیله برنده) درست می‌کنند؛ بنابراین منظور از تیزی شمشیر یا قمه نیست بلکه می‌تواند از همین چیزهای کوچک هم تیزی درست کنند. ضربه‌ای که به وحید مرادی زده بودند از همین چیزها یعنی از تیزی های خیلی باریک و کوچک بود. به هر صورت عمده زندانیان رجایی شهر متهم و محکوم به قصاص و اعدام با جرایم خشن و سازمان دهی شده هستند و طبیعی است که چنین اتفاقاتی رخ دهد.

زمانی که درگیری بین وحید مرادی و دیگر زندانیان شروع می‌شود تا لحظه فوتش و نیز ورود نیروهای ما، هفت دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد. به این صورت که در حیاط درگیر می‌شوند، از حیاط وارد سالن و در سالن زندان درگیری شدید می‌شود و اتفاق رخ می‌دهد، البته دو سه نفر زخمی شده‌اند و دو سه نفر هم حسب دستور قضایی بازداشت شدند و در اختیار آگاهی هستند.

*پرونده‌های نسرین ستوده و هنگامه شهیدی به کجا رسیده است؟

نسرین ستوده و هنگامه شهیدی در حال حاضر در بازداشت هستند.

وضعیت آقای حمیدرضا بقایی معاون اجرایی دولت دهم به چه صورت است؟ آیا او واقعا اعتصاب غذا کرده است؟ مرتضوی دادستان سابق تهران کجا نگهداری می‌شود؟

آقای بقایی در شرایط مناسب و کاملا انسانی در بازداشتگاه اوین نگهداری می‌شود. در مورد آقای مرتضوی نیز باید بگویم به دلیل اینکه نمی‌توان وی را در کنار دیگر زندانیان نگه داشت، در بند 241 اوین در حال گذراندن حبس است. باز هم می‌گویم که این طور نیست امتیاز خاصی به این زندانیان داده شود.

محمدرضا رحیمی معاون اول دولت دهم هم زندان بود البته به دلیل بیماری‌هایی که داشت، نسبت به بقیه زندانیان بیشتر مرخصی می‌آمد. تعداد زیادی از متهمان حتی محکومان سیاسی برای پزشکان خصوصی شان باید مدام اعزام شوند، در این موارد قوه قضاییه بسیار مظلوم است. کسانی که علیه جمهوری اسلامی مدام حرف می زنند و بوق و کرنا راه می اندازند کسانی هستند که با همه امکانات مدام اعزام می‌شوند. افراد خاص تا می‌گویند دل درد دارند برای اینکه اتفاقی برای آنها نیفتد سریع اعزامشان به بیمارستان انجام می شود.

آیا محکومیت 5 نفر از زنان دراویش به حبس طولانی مدت صحت دارد؟

از این موضوع بی اطلاعم. پروسه کاری اعلام محکومیت این است که دادگاه حکم را صادر می‌کند و به زندان اعلام می‌نماید و زندان هم آن را به متهم ابلاغ می کند و در سیستم رایانه‌ای ثبت می‌شود تا متهم اگر اعتراضی دارد آن را انجام دهد و پرونده اش به دادگاه تجدیدنظر ارسال شود. ما در این پروسه فقط مجری ابلاغ اوراق قضایی هستیم و موضوع را رصد نمی کنیم که احکام چیست.

بحث انتقال اوین به خارج از شهر به کجا رسید؟

این موضوع را دکتر جهانگیر رییس سازمان زندان ها پیگیری می کند. زندان اوین از نظر ابعادی که دارد جای خوش آب و هوایی است و بسیار بزرگ است و هزینه خرید آن سنگین است. بعید می‌دانم که افراد حقیقی بتوانند این کار را انجام دهند. از نظر حقوقی مطالبه گر خرید اوین شهرداری بوده ولی تا این لحظه هنوز به نتیجه کارشناسی نرسیده است زیرا هر کسی که بخواهد اوین را بخرد باید در توافق نامه به نحوی عمل کند که جای مناسب را تهیه و آماده کند تا ما بتوانیم زندانیان را به آنجا منتقل کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها