کد خبر: 218361
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۹ ۱۲:۱۱:۰۰
| |

در نشست خبری خانه سینما مطرح شد:

جشن خانه سینما مختصر برگزار می‌شود/ شرایط و قوانین جشن تغییر نکرده است

در نشست خبری بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران به دبیری علی نصیریان اعلام شد امسال از مراسم بزرگ خبری نیست و تمرکز بیشتر بر داوری آثار است.

جشن خانه سینما مختصر برگزار می‌شود/ شرایط و قوانین جشن تغییر نکرده است
کد خبر: 218361
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۹ ۱۲:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| صبح امروز سه شنبه 19 تیرماه اولین نشست خبری بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران به دبیری علی نصیریان برگزار شد. منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، علی نصیریان دبیر جشن، تورج منصوری و مازیار میری در این نشست حضور داشتند.

در این نشست مازیار میری از اینکه علی نصیریان به عنوان رییس جشن این مسئولیت را پذیرفته ابراز خرسندی کرد.

منوچهر شاهسواری نیز با اشاره به اینکه جشن امسال آخرین دوره از شیوه برگزاری بیست سال گذشته است، عنوان کرد: «بار اجرایی امسال بر دوش مازیار میری و هیات رییسه جشن بزرگ سینمای ایران است.»

وی افزود: «مساله مهمی که امروز اعلام می کنیم این است که با توجه به روزگار و مجموعه فشارهای موجود در جامعه از برپایی مراسم بزرگ خودداری می کنیم. گرچه حق سینماگران است که سالی یک بار دور هم جمع شوند اما در این دوره چنین چیزی امکان پذیر نیست.»

مدیرعامل خانه سینما تاکید کرد: «امسال هم بر اساس سیاست همیشگی سینما که نباید به هیچ سویه سیاسی کشیده شود، تصمیم گرفتیم جشن سینمای ایران به قوت داوری و اجرا شود اما از برگزاری هرگونه مراسم بزرگ خودداری می‌کنیم.»

شاهسواری در پایان صحبت‌هایش گفت: «گاهی اوقات ساده است آتش انداختن بین دو گروه و دو سلیقه ولی این کار جز سوختن چیزی ندارد. شما به ما کمک کنید و ما را راهنمایی کنید که از این مسیر خارج نشویم. یقین دارم شما در این حس و حال با ما شریک خواهید بود و مقوم این تصمیم خواهید بود. از اینکه گاهی اوقات از خانه سینما خبر و نظر می‌خواهید و ما کوتاهی می‌کنیم ما را ببخشید زیرا گاهی چاره‌ای جز سکوت نداریم. ما نمی‌توانیم اگر کاری برای همکارانمان می‌کنیم آن را در معرض ویترین رسانه‌ها بگذاریم. پیش از این هم گفته‌ام ما باید کار کنیم و کار کنیم و کار کنیم. فضای خانه سینما فضای کار، تلاش و تجدیدنظر در ساختارهای ما است.»

در ادامه نشست علی نصیریان در سخنانی گفت: «من با برگزاری جشن و جشنواره‌های فرهنگی و هنری موافقم اما در شرایط فعلی، جشن بیستم قرار است بسیار جمع و جور برگزار شود. جشن فرهنگی برای تشویق استعدادهای جوان لازم است اما امسال قرار است جشن بیستم در یک چهارچوب محدودتر برگزار شود.»

وی تاکید کرد: «جشن‌های هنری می‌تواند باعث ایجاد احترام بین هنرمندان شود. ما باید برای کار با همکاران خود احترام و حرمت قائل باشیم و از موفقیت‌های آنها لذت ببریم. چندی پیش به اصغر فرهادی گفتم جایزه‌ای که گرفته‌ای انگار من هم سهیمم چرا که 50 سال پیش پی این سینما ریخته شد و بعد جوانان به صحنه آمدند.»

تورج منصوری دبیر هیات رییسه جشن بزرگ سینمای ایران در پاسخ به اعتمادآنلاین درباره چگونگی برگزاری جشن و تفاوت قوانین نسبت به سال گذشته گفت: «به هر حال شرایط مالی امروز ما با سال گذشته متفاوت است و جشن نیز مختصرتر برگزار خواهد شد. شرایط و قوانین جشن مانند سال گذشته است و تغییری نکرده است. امسال 519 داور در بخش‌های مختلف رای می‌دهند. اعتبارنامه‌های داوران امضا شده است. پکیج‌های دی‌‌وی‌دی فیلم‌ها در اختیار داوران قرار گفته است. از 23 تیر داوری آثار شروع می‌شود. مانند گذشته 15 شاخه داریم و 5 کاندید اعلام خواهد شد. آثار برای تمام اعضا نمایش داده می‌شود و همه در داوری‌ها تاثیر خواهند گذاشت.»

علی نصیریان هم در ادامه در پاسخ به این که حضور وی چه تاثیری در جشن دارد، گفت: «تاثیر حضورم در این جشن را نمی‌دانم.» مازیار میری در واکنش به این حرف نصیریان گفت: «برای ما افتخار بزرگی است که علی نصیریان در این جشن حضور دارد و اعتبار ما است.»

فیلم‌های دارای پروانه نمایش داوری می‌شوند

منصوری دبیر هیات رییسه جشن بزرگ سینمای ایران در ادامه گفت: «درخواست کانون باعث می‌شد که تصمیمات به سمت شرط پروانه فیلمسازی برود یعنی هر فیلمی که پروانه فیلمسازی داشته باشد مورد قضاوت قرار بگیرد. البته این نوع داوری در دوره‌هایی مرسوم بوده اما بعد از مدتی دوستان به نتیجه رسیده بودند که این موضوع شرط کافی نبوده و از همین رو در اساسنامه شرط اکران مدنظر قرار گرفته بود با این وجود به مازیار میری که هم مورد وثوق کانون کارگردانان و هم در خانه سینما فعال بوده است ماموریت داده شد تا بر اساس آمار شیوه‌ای را برای برگزاری این خواسته اتخاذ کنیم.»

مدیرعامل خانه سینما نیز درباره موضع گیری اعضای خانه سینما نسبت به اتفاقات و حواشی گفت: «هر صنفی از اعضای خانه سینما در مقابل هر موضوعی که پیش می‌آید عکس العمل خود را دارد. ما تسهیل‌کننده هستیم و عمل کننده نیستیم. دوستانی که درگیر این ماجرا هستند نقش خانه سینما را به عنوان تسهیل‌کننده می‌دانند.»

شاهسواری با اشاره به اینکه نباید بخش دولتی مثل بختک روی بخش خصوصی بیفتد، گفت: «چیزی که ما در جشن انجام می دهیم قضاوت یکسان و نگاه یکسان است البته ما می پذیریم که اشکالات زیادی وجود دارد، اما ما هم می‌توانیم پای امید را قیچی کنیم و هم می‌توانیم به رفتن به سمت شرایط بهتر کمک کنیم که قطعا انتخاب ما گزینه دوم است. حتما سال آینده هم انتقادهایی به عملکرد امسال وجود خواهد داشت اما به هر حال باید این کار را کنیم.»

علی نصیریان هم در پایان این نشست خبری خطاب به داوران گفت: «از داوران می‌خواهم در انتخاب فیلم‌ها نگاه حرفه‌ای داشته باشند تا شاهد داوری درست و بحق باشیم. هنر زمانی رشد پیدا می کند که آزاد باشد. باز هم از داوران خواهش می‌کنم که به رابطه ها و دوستی ها و دشمنی‌ها فکر نکنند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها