در جا زدن کابینه حریری

آیا حریری قدرت باز کردن گره‌های کور سیاسی کشور را دارد؟

به گزارش رسانه‌های لبنانی بعد از یک‌وماه نیم از آغاز ماموریت سعد حریری برای تشکیل کابینه، او در بهترین شرایط در همان نقطه اول خود قرار دارد و حریری تا کنون هیچ یک از گره‌های این کلاف سردرگم را باز نکرده است.

آیا حریری قدرت باز کردن گره‌های کور سیاسی کشور را دارد؟
کد خبر: 218710
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۰ ۱۸:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حتی مرخصی چند روزه هم نتوانست به سعد حریری برای تشکیل کابینه کمک کند. تلاش‌های سعد حریری برای نزدیک کردن نظرات طرف‌های مختلف تشکیل‌دهنده مجلس ملی لبنان (و البته راضی کردن کشورهای حامی این طیف‌ها) در حالی انجام می‌شود که اخبار رسیده از کاخ ریاست‌جمهوری این کشور از عزم میشل عون برای معرفی شخص دیگری جهت تشکیل کابینه حکایت دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، به گزارش رسانه‌های لبنانی بعد از یک‌وماه نیم از آغاز ماموریت سعد حریری برای تشکیل کابینه، او در بهترین شرایط در همان نقطه اول خود قرار دارد و حریری تا کنون هیچ یک از گره‌های این کلاف سردرگم را باز نکرده است.

در این میان ائتلاف شیعیان که با توجه به آرای کسب شده در پارلمان مرکز ثقل قابل توجهی در جامعه لبنان پیدا کرده نیز ناخرسندی خویش را از ادامه سردرگمی حریری اعلام و خواهان تشکل هرچه سریع‌تر کابینه شده است.

در مقابل هواداران حریری معتقدند وی بی‌وقفه رایزنی‌های خود را برای تشکیل کابینه ادامه داده اما اصول سه‌گانه‌ای را برای این ساختار دارد که تمام ائتلاف‌ها و توافقات باید در قالب آن قرار بگیرد. مهمترین اصل و پارامتر تشکیل کابینه حریری که ظاهرا از خارج به وی دیکته شده در عدم دستیابی جریان حزب‌الله به حد نصاب کرسی‌هاست تا بتواند همه امور را در کابینه در قبضه خود بگیرد.

بر اساس قانون اساسی لبنان مخالفت یک سوم کابینه با یک طرح یا تصمیم می‌تواند آن را به حالت تعلیق در آورد. این در حالی است که کشورهای مخالف حزب‌الله و در رأس آنها عربستان سعودی به شدت به دنبال خارج کردن حزب‌الله و متحدانش از معادلات صحنه سیاسی لبنان به هر شکل و هر طریقی از جمله قطع حمایت‌های اقتصادی و حتی شوراندن آمریکا علیه بیروت هستند.

دومین اصل حریری الزام حضور نیروهای لبنان (سمیر جعجع) و نیروهای سوسیالیست ترقی‌خواه (ولید جنبلاط) در ساختار کابینه است، آن هم در حالی که اصل سوم وی عدم تقید به مهلت زمانی محدود است و تلاش دارد آرام و باطمأنینه کابینه را تشکیل دهد.

به اعتقاد کارشناسان امور لبنان، این روند می‌تواند سناریوی کابینه قبلی این کشور را بار دیگر تکرار کرده و در این چارچوب باید در انتظار تولد کابینه جدید سعد حریری بین 10 تا 11 ماه دیگر باشیم، مگر آنکه میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان و جریان‌های موافق با وی فکر دیگری در سر داشته یا تحول غافلگیرکننده‌ای در مراودات سیاسی این کشور به وقوع بپیوندد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها