کد خبر: 218956
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۲ ۱۳:۰۶:۰۰
| |

قهرمانی کشتی آزاد و فرنگی ایران

پیکارهای کشتی قهرمانی نوجوانان جهان در سال 2018 با قهرمانی مقتدرانه هر دو تیم آزاد و فرنگی ایران در حالی برگزار شد که ملی پوشان ایران توانستند تیم های مدعی همچون آمریکا، روسیه و ترکیه را از سر راه بردارند.

قهرمانی کشتی آزاد و فرنگی ایران
کد خبر: 218956
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۲ ۱۳:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| قهرمانی تیم های کشتی آزاد و فرنگی نوجوانان ایران پس از نتایج غیر قابل قبول کشتی و چالش هایی که ورزش اول کشور در سال گذشته با آن مواجه بود، به دل علاقمندان و کشتی دوستان چسبید.


فدراسیون کشتی طی چند سال گذشته با توجه و اهمیت وافر به رده سنی نونهالان و حضور «مجید ترکان» و «عبدالکریم کاکاحاجی» به عنوان مربیان تیم های پایه و حضور آنان در کلاس های آموزشی در نقاط مختلف کشور و همچنین برگزاری مستمر مسابقات در رده های سنی نونهالان و نوجوانان، تحرک را ایجاد کرد.


یکی از علل اصلی قهرمانی تیم های کشتی آزاد و نوجوانان در پیکارهای جهانی، حضور کادرهای فنی با تجربه و میدان دیده در کنار آینده های کشتی ایران بود که سبب شد، ملی پوشان از نظر آمادگی جسمانی و همچنین فنی در مقابل بهترین های جهان، چیزی کم نداشته باشند و این موضوع نوید ظهور نسل جدیدی در کشتی ایران را دارد که به طور حتم در آینده بیشتر از آنها خواهیم شنید.


حضور غلامرضا محمدی، ابراهیم مهربان، سیدمراد محمدی، محمدرضا چایچی و تقی داداشی به عنوان کادر مربیگری تیم کشتی آزاد نوجوانان و فرشاد علیزاده جوان به عنوان سرمربی در کنار مربیان با تجربه ای همچون عبدالکریم کاکاحاجی، بهروز حضرتی پور، میرحسین قیطاسی و مرتضی پاپی نیا به عنوان کادر فنی تیم کشتی فرنگی نوجوانان را باید به فال نیک گرفت و همین روند بسترسازی و توجه به کشتی پایه را باید ادامه داد.


البته کار نمایندگان کشتی ایران در این رده سنی هنوز به پایان نرسیده، چرا که بازی های المپیک 2018 نوجوانان در آرژانتین در مهر ماه پیش رو است و کشتی آزاد و فرنگی ایران هر کدام با دو نماینده (سهمیه کامل) از امیدهای اصلی کسب مدال طلای کاروان ایران در این بازی ها هستند.


اما آنچه که مهم است، حفظ و پرورش کشتی گیران آینده دار ایران بعد از این مسابقات است تا بتوان از دل همین رویدادها کشتی گیرانی همچون علیرضا دبیر و حسن یزدانی که مدال طلای بازی های المپیک را در کارنامه دارند، به کشتی کشور معرفی کرد.


چه بسا بسیاری از همین قهرمانانی که طی 22 سال گذشته در رده سنی نوجوانان برای کشتی ایران افتخار آفرینی کردند، اما بعد از آن هیچ نام و نشانی از آنان باقی نماند و رها شدند در حالی که با برنامه ریزی و حفظ آنان، تعدادی از آنان دوباره می توانستند برای کشتی ایران افتخار آفرینی کنند.


نوجوانی، رده سنی بسیار حساس و مهم در طول دوران زندگی هر انسان است و برای ورزشکاران حرفه ای، دروازه ورود آنان به دنیای قهرمانی است که نیازمند مشاوره و مربیان دلسوزی هستند که با راهنمایی، راه درست را به آنان نشان دهند و از سوی دیگر فدراسیون نیز حمایت لازم را باید از آنان داشته باشد.


«علیرضا دبیر» طی سال های 1992 و 1993 در پیکارهای نوجوانان جهان حضور یافت و در رده های هفتم و نهم قرار گرفت، بعد از این مسابقات آزادکار اهل شهرری، تازه راه قهرمان شدن را یاد گرفته بود و با کسب مدال طلای پیکارهای جوانان جهان در سال 1994 در دنیای کشتی غوغایی به پا کرد و ضمن کسب مدال های متعدد جهانی، طلای بازی های المپیک 2000 سیدنی را به گردن آویخت.


نمونه دیگر از این دست می توان به «حسن یزدانی» اشاره کرد، او در پیکارهای قهرمانی نوجوانان جهان در سال 2011 نایب قهرمان جهان شد و بعد از آن در جوانان جهان در سال 2014 به مدال طلا رسید و با حضور در رده سنی بزرگسالان، اکنون به یکی از بهترین آزادکاران دنیای کشتی تبدیل شده است.


آنچه که اکنون اهمیت دارد، تداوم برنامه های بسترسازی و استعدادیابی فدراسیون کشتی با حضور مربیان کارکشته و باتجربه است تا غول خفته کشتی ایران یکبار دیگر سر از خاک بیرون آورده تا دنیای کشتی را مقهور خود سازد.


رقابت های کشتی آزاد نوجوانان قهرمانی جهان روزهای 11 تا 13 تیر ماه در شهر زاگرب کرواسی برگزار شد و در پایان تیم ایران با سه مدال طلای «رحمان عموزاد خلیلی»، «علیرضا عبداللهی» و «امیرحسین زارع» در وزن های 45، 92 و 110 کیلوگرم، یک مدال نقره «محمدرضا قیاسی» در وزن 80 کیلوگرم، سه مدال برنز «سید عرفان جعفریان»، «علی اکبر فضلی» و «محمد کریمی» در وزن های 51، 60 و 65 کیلوگرم و با کسب 152 امتیاز به عنوان قهرمانی رسید، پس از تیم ایران، تیم های آمریکا و روسیه به ترتیب با کسب 132 و 116 امتیاز دوم و سوم شدند.


همچنین رقابت های کشتی فرنگی نیز روزهای 15 تا 17 تیر برگزار شد و تیم ایران با دو مدال طلای «امیرحسین خوانساری» و «محمد نصرتی» در وزن های 55 و 92 کیلوگرم، دو مدال نقره «سجاد عباس پور» و «شاهین بداغی» در وزن های 48 و 60 کیلوگرم ، دو مدال برنز «حسین قاسمی»و «محمد ناقوسی» در وزن های 65 و 80 کیلوگرم و با کسب 130 امتیاز به مقام قهرمانی رسید و تیم های روسیه و ترکیه به ترتیب با 106 و 91 امتیاز دوم و سوم شدند.


این دو تیم یک بار دیگر و 22 سال پیش در پیکارهای جهانی سال 1996 تهران نیز قهرمان جهان شده بودند. البته تیم کشتی فرنگی نوجوانان در سال 2016 نیز سابقه قهرمانی جهان را دارد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها