رییس کمیسیون امنیت ملی مطرح کرد:

تصمیم‌های اتحادیه اروپا باید آثار منفی خروج آمریکا از برجام را جبران کند

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: این انتظار وجود دارد خانم موگرینیدر مورد یک سری رفتارهای منتاقض، غیراتحادیه‌ای و منفی علیه ایران که در چند روز اخیر به وقوع پیوسته است، توضیح بدهد. کشورهایی مثل اتریش و هلند در چند روز اخیر به نظر ما با این رفتارها چراغ سبز به آمریکا نشان داده‌اند و این خلاف رفتار اتحادیه است.

تصمیم‌های اتحادیه اروپا باید آثار منفی خروج آمریکا از برجام را جبران کند
کد خبر: 219022
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۳ ۰۷:۴۱:۰۰

اعتمادآنلاین| حشمت الله فلاحت پیشه در خصوص اقدامات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پس از دریافت بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا گفت: ما در کمیسیون موظف هستیم طبق قانون گزارش اجرای برجام را برای اطلاع مردم شریف ایران ارائه دهیم. در همین راستا گزارش دهم وزارت امور خارجه درخصوص اجرای برجام در همین ماه به کمیسیون تحویل داده خواهد شد و ما همزمان چند دستور کار را در کمیسیون دنبال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: موضوع نخست اثر خروج آمریکا از برجام و ضربه‌ای که به برجام زده شد، دوم اثر اقدام اتحادیه اروپا برای احیای برجام است که در بسته پیشنهادی مطرح شده و سوم بررسی عملکرد سازمان انرژی اتمی کشور در اجرای فرمان مقام معظم رهبری جهت رسیدن به صد و نود هزار سو سوخت هسته‌ای است که ایشان در قالب برجام مطرح کردند. ‌‌

فلاحت پیشه افزود: اعتقاد ما بر این است که دشمنی‌ها با برجام مشخص، بصورت ملموس و مصداقی و نقطه‌زن است و این در بیانیه طرف اروپایی در کمیسیون مشترک برجام، بصورت موضعی و کامل و مصداقی صورت نگرفته است. کلیاتی مطرح شده است که اگر همین کلیات اجرا شود، خوب است و لذا در داخل هم مطرح شد که به نظر عزمی وجود دارد برای احیای برجام، اما این عزم بصورت مصداقی بیان نشده است.

جمهوری اسلامی ایران زمانی می‌تواند به طرح اروپایی‌ها برای حفظ برجام اطمینان پیدا کند که بتواند براساس آن برنامه‌ریزی توسعه‌ای و اقتصادی انجام بدهد و سرمایه و مبادلات اقتصادی و فناوری با اتحادیه اروپا را در پیش بینی بودجه سال آینده و اجرای بودجه سال جاری کشور لحاظ کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: به هرحال اگر در سایه تحریم‌ها صادرات نفت و گاز ایران کاهش پیدا کند، این برای ایران اثر بودجه دارد، پس با مبادلات غیر دلاری با اروپا باید بتوانیم نفتمان را در بازار جدید عرضه کنیم و در زمینه سرمایه‌گذاری هم ما باید بتوانیم 60 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنیم لذا بانک‌هایی که از طرف اروپا تشویق به همکاری با ایران شده‌اند در کنار بانک‌های چینی و بازار روسیه باید این امکان را برای ایران فراهم کنند تا بتواند به میزان مورد نیاز سرمایه جذب کند.

نماینده اسلام آباد غرب ادامه داد: مذاکرات ادامه دارد اگر این مذاکرات صرفا برای مذاکره باشد به اعتماد ایران ضربه خواهد زد، اما اگر در قالب مذاکرات آینده، دو طرف به حمایت‌های مصداقی برسند، مذاکرات قابلیت ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: به طور مشخص انتظاری که از مذاکرات وجود دارد این است که اروپایی‌ها خطوط باثبات خرید نفت و گاز از ایران را ایجاد کنند یعنی ما مطمئن باشیم که آنها خرید نفت ایران را در برخی بازارهایی که تحریم شده است، جبران می‌کنند. دوم اینکه برای بلندمدت ایران از حالا توافقی صورت بگیرد که بتوانیم به خطوط انتقال گاز به اروپا بپیوندیم و سوم اینکه بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی به جذب سرمایه به جمهوری اسلامی ایران کمک کنند.

فلاحت پیشه همچنین افزود: موضوع اساسی دیگر اینکه این انتظار وجود دارد خانم موگرینیدر مورد یک سری رفتارهای منتاقض، غیراتحادیه‌ای و منفی علیه ایران که در چند روز اخیر به وقوع پیوسته است، توضیح بدهد. کشورهایی مثل اتریش و هلند در چند روز اخیر به نظر ما با این رفتارها چراغ سبز به آمریکا نشان داده‌اند و این خلاف رفتار اتحادیه است. کارهایی که از طرف شرکت‌های هواپیمایی برخی کشورهای اروپایی شکل گرفت یا اقداماتی که علیه دیپلمات‌های ما صورت گرفت، این‌ها چراغ سبزهای این کشورها به آمریکا است تا اعلام کنند با آنها همراه هستند. خانم موگرینی باید مانع ضربه وارد شدن بر مناسبات ایران با اتحادیه اروپا بشود. مجموعه این شرایط است که می‌تواند ارزیابی عملیاتی برجام در شرایط بدون آمریکا را به دست بدهد. تصمیم‌های اتحادیه اروپا باید بتواند برای ما آثار منفی خروج آمریکا از برجام را جبران نماید.

منبع:ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها