کد خبر: 219126
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۳ ۱۲:۰۹:۰۰
| |

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه مطرح کرد:

«سبزی با طعم فاضلاب» در یکی از روستاهای کهگیلویه!

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه گفت: مردم روستای «چاهبری» کارشان سبزیکاری است که در گذشته سبزیکاری آنها مشکلی نداشت اما مدتی است که آب کشاورزی با فاضلاب خانگی مردم مخلوط شده است.

«سبزی با طعم فاضلاب» در یکی از روستاهای کهگیلویه!
کد خبر: 219126
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۳ ۱۲:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| دکتر کورش داوری سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه گفت: مردم روستای "چاهبری" کارشان سبزیکاری است که در گذشته سبزیکاری آنها مشکلی نداشت اما مدتی است که آب کشاورزی با فاضلاب خانگی مردم مخلوط شده است. در پاسخ به این سوال که استفاده از فاضلاب برای سبزیکاری در روستای "چاهبری" صحت دارد، افزود: بله این موضوع را خودمان در شورای سلامت شهرستان مطرح کردهایم و در دستور کار این شورا قرار گرفت.

وی اظهار کرد: سه مورد نمونه برداری انجام شده که دو بار منفی بوده اما با همه این اوصاف مقرر شد که فرمانداری، بخشداری و دهیاری ورود کنند تا مسیر آب کشاورزی از فاضلاب خانگی جدا شود.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه خاطرنشان کرد: تا ورودی روستا آب کشاورزی مشکلی ندارد اما بعد از روستا مشکل دارد که به جد دنبال این مساله هستیم و یک گام عقب نشینی نخواهیم کرد البته تصمیم گیری در این زمینه در اختیار بنده نیست و نیازمند همکاری فرمانداری و سایر دستگاههای مرتبط است.

داوری تصریح کرد: با هرگونه موردی که برای سلامت مردم مضر باشد به شدت برخورد خواهیم کرد اما جنبه اجتماعی این مساله در اختیار ما نیست.

وی در خصوص ایجاد چاه جذبی و هدایت فاضلاب از سوی مردم روستا ادامه داد: عده ای از مردم در این زمینه همکاری کردند که چاه حفر کنند اما عده ای همکاری لازم را نداشتند که از طریق دستگاه قضایی در حال پیگیری است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه در پاسخ به این سوال که ایا آب مورد استفاده برای آبیاری سبزی کاری آلوده است یا نه؟ عنوان کرد: آزمایش های صورت گرفته و ارسالی به شیراز نشان از سالم بودن آب دارد اما آب بعد از خروجی روستا آلوده بوده که بیانگر ارتباط منبع آب با یک آلاینده را نشان می دهد.

همچنین حمزه علی کریمی، کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کهگیلویه نیز در این خصوص گفت: طبق آزمایش های ارسالی به شیراز از لحاظ تخم انگل و نمادتود و کرم های قلاب دار مشکلی مشاهده نشده است.

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کهگیلویه اظهارکرد: با توجه به اینکه با اجرای طرح هادی در روستا شیب جداول فاضلاب به سمت کانال اراضی کشاورزی هدایت شده فاضلاب همراه و مخلوط با آب کشاورزی به اراضی سبزیکاری ریخته می شود.

کریمی اضافه کرد: مردم روستا باید نسبت به حفر چاه جذبی اقدام کنند و جلوی رها شدن فاضلاب خانگی به سمت کانال آب کشاورزی را بگیرند.

با توجه به عمق چنین فاجعه‌ای در نزدیکی شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه می طلبد که دستگاهها و ادارات متولی از جمله مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست، سازمان جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای، بنیاد مسکن، شبکه بهداشت و درمان، فرمانداری و مسوولان قضایی نسبت به این مساله بررسی و اقدامات لازم را انجام دهند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها