کد خبر: 219267
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۴ ۰۸:۰۴:۰۰
| |

شورای شهر از تصمیم وزیر ارتباطات استقبال می‌کند

وزیر ارتباطات اخیرا خبر از نصب نمایشگرهای فرکانسی در شهرهای مختلف داده است. آذری جهرمی در شیراز در مورد علت و چرایی این طرح به مطالبه جدی بخشی از شهروندان شیراز در موضوع پارازیت اشاره کرده بود.

شورای شهر از تصمیم وزیر ارتباطات استقبال می‌کند
کد خبر: 219267
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۴ ۰۸:۰۴:۰۰

اعتمادآنلاین| وزیر ارتباطات پیش‌تر نیز در مورد انتشار نام شرکت‌های واردکننده تجهیزات تلفن همراه با ارز 4200 تومانی سعی کرد تا گامی در راه شفافیت اطلاعات بردارد و این اقدام نیز می‌تواند گامی در جهت شفاف‌سازی باشد. حسن رسولی، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران معتقد است که چنین اقدامی مثبت است اگر بتواند جنبه عملیاتی پیدا کند. او همچنین بیان می‌کند که در صورت اقدام جدی دولت، شورای شهر تهران از تصمیم وزیر استقبال خواهد کرد.

اخیرا وزیر ارتباطات از نصب نمایشگرهای پارازیت در سطح برخی شهرها خبر داده است. آیا در مورد تهران صحبتی با شورای شهر شده است؟

در ابتدا باید اذعان کنم که موضوع پارازیت‌ها و آلودگی‌های ناشی از این پدیده خارج از حوزه تخصصی شخصی من است و موضوعاتی از این قبیل مانند آلودگی هوا، آلودگی‌های صوتی و سایر آسیب‌ها و تهدیدات متوجه سلامت و محیط زیست شهروندان ایرانی به صورت تخصصی در کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر مطرح می‌شود. به صورت عمده به نظر من نفس ورود آقای وزیر ارتباطات به موضوع آلودگی‌های ناشی از پارازیت‌ها در شهرها چنانچه مبتنی بر اراده عملی باشد، مثبت است و شورای شهر از آن استقبال می‌کند. اما با توجه به وعده‌های پیشین آقای جهرمی بیم آن دارم که این مورد یعنی نصب سیستم‌های نمایشگر سنجش پارازیت در شهرهای کشور عملیاتی نشود چرا که در دو مورد طی چند ماه اخیر آقای جهرمی سیاستی را اعلام کردند و با وجود اینکه مورد استقبال افکار عمومی و حمایت رسانه‌ها و به خصوص رسانه ملی قرار گرفت اما در عمل ثمری برای مردم به دنبال نداشت. آخرین وعده امیدوار‌کننده آقای وزیر اعلام و اقدام ایشان به انتشار نام شرکت‌های واردکننده تجهیزات تلفن همراه که از ارز 4200 تومانی استفاده کردند، بود. ایشان اینگونه وانمود کرد که در مقایسه با دیگر وزرا توان تنظیم بازار را دارد. در همین راستا فشار افکار عمومی متوجه برخی دیگر وزرای دولت یازدهم معطوف شد. شب گذشته برنامه مستندی از خبر بیست و سی دیدم که نشان می‌داد، بازار موبایل هم از منظر عرضه‌کنندگان و هم متقاضیان هیچ گونه تاثیری از این وعده وزیر ارتباطات نگرفته است. در مورد فیلترینگ تلگرام هم مشابه همین ماجرا را شاهد بودیم. اگر این رویکرد وزیر محترم ارتباطات جنبه عملیاتی بگیرد شورای شهر تهران از آن استقبال خواهد کرد. من به عنوان عضو هیات رییسه شورای شهر تاکنون نشنیدم که در این مورد از سوی دولت صحبتی با شورای شهر شده باشد. البته احتمال دارد مذاکرات فردی با برخی شخصیت‌ها صورت گرفته باشد و من از آن بی‌خبر باشم.

آیا دولت با این اقدام می‌خواهد نشان دهد که منشا ارسال پارازیت‌ها دولت نیست و دولت نیز در این مورد اراده‌ای ندارد؟

به لحاظ قانونی این جزو ماموریت‌ها و وظایف وزارت ارتباطات است که از طریق شرکت زیرساخت مخابراتی با استفاده از مجوزهای قانونی نسبت به اعمال حاکمیت بر فرآیند نصب و استفاده از انواع تجهیزات مخابراتی، نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و بخشی که در اختیار شرکت‌های اپراتوری تلفن همراه است، عمل کند. وزیر به نمایندگی از دولت وظیفه اعمال حاکمیت و تعیین نقشه راه و ضابطه‌گذاری در این موضوع را دارد.

به عنوان نمونه آتش نشانی برای ارایه خدمات هوشمند نیازمند استفاده از شبکه‌های اطلاع‌رسانی است و باید اجازه از شرکت زیر ساخت و وزیر بگیرد که مسوول حاکمیت و اجرایی شدن در این حوزه هستند. اگر آقای جهرمی بر این باور است که پایتخت از نابسامانی رنج می‌برد و مردم از آلودگی‌های پارازیتی ناراضی هستند و سلامت شان مورد تهدید است، وظیفه وزیر است که در این مورد اقدام عملی انجام دهد و برای منشاهای تولید پارازیت‌ها محدودیت بگذارد.

یعنی منظورتان این است که اعمال پارازیت مربوط به وظایف آقای جهرمی است؟

بی تی اس برای توسعه تلفن همراه و دکل‌های تلفن همراه با همکاری شهرداری نصب می‌شود و با مجوز و مکان‌یابی زیرمجموعه تحت مدیریت آقای وزیر صورت می‌گیرد. همه نهادهای اطلاعاتی، انتظامی و خدماتی‌ای چون آتش‌نشانی و پلیس که از کریدور‌های ارتباطاتی استفاده می‌کنند، موظف هستند قواعد و شاخص‌های تعیین شده از سوی وزارت ارتباطات را رعایت کنند. لذا نصب چنین تجهیزاتی همانند کاری که شهرداری تهران یا سازمان هواشناسی برای سنجش دمای هوا و آلودگی هوای تهران انجام داد، با اجازه از وزارت ارتباطات بوده است.

پارازیت‌ها با اجازه دولتی ایجاد می‌شود؟

اطلاعی ندارم.

به‌طور کل نصب نمایشگرهای وضعیت فرکانس، ازجمله پارازیت چه نتایجی خواهد داشت؟

نفس چنین تجهیزات و نمایشگرهایی می‌تواند علامت‌ها و هشدارهایی را به مراجع مربوطه منتقل بکند و مردم نیز با استفاده از این سیستم‌ها از وضعیت پارازیت‌ها مطلع شوند. هم‌اکنون نمایشگرهای آلودگی هوا که در نقاط مختلف شهر باعث شده که ستاد مدیریت بحران و نهادهای مربوطه از این ایستگاه‌ها گزارش دریافت کنند و تصمیمات لازم در این زمینه را اتخاذ کنند. اگر این وعده وزیر عملی شود، علاوه بر اینکه در جهت انجام وظایف‌شان عمل کرده و در ایجاد شفافیت و اطلاع‌رسانی یک قدم به جلو برداشته است، می‌تواند تصمیمات سایر دستگاه‌ها و مراجع ذی‌ربط را تسهیل کند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها