جهانبخش خانجانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزان سازندگی در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین:

رئیس شورایعالی اصلاح‌طلبان باید در فرآیندی انتخابی مشخص شود/ اصلاح‌طلبی موجود در همه ابعاد نیاز به اصلاحات دارد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: من کاملاً با پروژه اصلاح اصلاحات همراه و همدل هستم و معتقدم انتقادهایی که جوانان از مجموعه اصلاح‌طلبان می‌کنند در درون اصلاح‌طلبی قرار دارد. ذات اصلاح‌طلبی این چنین حرکاتی را می‌پسندد و اگر غیر این باشد شبیه جریان‌های میرای اصولگرایی می‌شویم که تکلیفی عمل می‌کنند نه زایشی.

رئیس شورایعالی اصلاح‌طلبان باید در فرآیندی انتخابی مشخص شود/ اصلاح‌طلبی موجود در همه ابعاد نیاز به اصلاحات دارد
کد خبر: 219718
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۸ ۰۷:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| در ماه‌های اخیر اصلاح‌طلبان زیادی این نکته را مطرح کرده‌اند که این جریان فکری نیاز به تغییر دارد؛ هم از نظر گفتمان و هم از نظر کارگزاران اصلی این جریان. در این میان نسل جوان‌تر اصلاح‌طلبان فعال شده‌اند و با نوشتن نامه و بیانیه راه‌های جدیدی را پیشنهاد کردند که به عنوان پروژه اصلاح اصلاحات مطرح شده است.

جهانبخش خانجانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزان سازندگی، در این باره به «اعتماد آنلاین» می‌گوید: اصلاح‌طلبی همانگونه که از نامش پیداست باید در فرآیند به روز شدن باشد و اگر بخواهد از آن چیزی که هست به سمت بهتر شدن حرکت کند و تحولی فکری و اندیشه‌ای را دنبال کند طبیعتاً باید، هم زایش فکری در آن باشد و هم رویش فکری.

او ادامه می‌دهد: من کاملاً با پروژه اصلاح اصلاحات همراه و همدل هستم و معتقدم انتقادهایی که جوانان از مجموعه اصلاح‌طلبان می‌کنند در درون اصلاح‌طلبی قرار دارد. ذات اصلاح‌طلبی این چنین حرکاتی را می‌پسندد و اگر غیر این باشد شبیه جریان‌های میرای اصولگرایی می‌شویم که تکلیفی عمل می‌کنند نه زایشی؛ اگر شرایط رانت قدرت و شرایط استثنایی فراهم شود اصولگرایان نمی‌توانند آرا مردم را به دست بیاورند ولی اصلاح‌طلبان علی رغم همه مضایق به واسطه تحول‌خواهی و سیر تطور است که می‌توانند در انتخابات‌ها پیروز شوند.

سخنگوی وزارت کشور دولت اصلاحات درباره وضعیت جریان اصلاح‌طلبی بیان کرد: اصلاح‌طلبی باید بتواند در فرآیند عمل در خود نوسازی را صورت دهد و بتواند فضای زایش و رویش را فراهم کند. همین که سخن جریانات فکری جدید که در درون جریان اصلاح‌طلبی قرار دارند، شنیده شود حائز اهمیت است و می‌تواند موثر باشد. اگر پایندگی، پویایی و بالندگی وجود نداشته باشد جریان اصلاح‌طلبی هم به مرور زمان از حالت شادابی و نشاط خود خارج می‌شود و به یک جریان مرده سیاسی تبدیل می‌شود.

خانجانی در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبی چه اصلاحاتی نیاز دارد، گفت: اصلاح‌طلبی موجود در همه ابعاد نیاز به اصلاحات دارد چه از لحاظ نگرش و چه از نظر افرادی که رهبری اصلاحات را به عهده دارند. جریان اصلاحات باید بتواند بین خود و نسل جوان‌تر ارتباطی منسجم و مناسبی برقرار کند و بتواند پیوندی بین پیشینیان و پسینیان ایجاد کند. اگر اینگونه نباشد اصلاح‌طلبی به سمت فرتوت شدن حرکت می‌کند.

او در ادامه گفت: در مجریان شورای عالی سیاست‌گذاری هم باید تغییراتی صورت بگیرد و از عناصر تاثیرگذار استفاده کنند. افراد بزرگی که پیشکسوت اصلاح‌طلبان هستند باید در نقش راهبر و مشاور استراتژیک عمل کنند نه اینکه مانند دولت شوروی سابق همیشه حضور دارند تا زمانی خداوند جانشان را بستاند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ریاست شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: مهم نیست چه کسی رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان باشد مهم این است که افراد در فرآیندی دموکراتیک انتخاب شوند و در ارکان شورا نیروهایی فعال‌تر، جوان‌تر و در عین حال پویاتر حضور پیدا کنند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزان در پایان درباره رابطه این حزب با دولت گفت: به لحاظ بنیادی اعتقاد من این است که در قبال دولت، ما بایستی در عین حال که انتقادهای سازنده خود را داریم حمایت‌‌های لازم را هم انجام می‌دهیم. ما مثل بقیه احزاب باید رابطه‌ای منطقی با دولت مستقر و منتخب داشته باشیم تا بتوانیم بیشترین دستاورد را داشته باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها