مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز:

خاموشی‌های سراسری ناشی از بحران آب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با اشاره به برداشت سالانه 70 میلیون مترمکعب آب بیش از ظرفیت آبخوان‌ها در البرز گفت: در استان البرز طی 16 سال گذشته یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب از آب‌های زیرزمینی برداشت شده است.

خاموشی‌های سراسری ناشی از بحران آب است
کد خبر: 219961
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۶ ۱۶:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| داوود نجفیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز در نشست خبری که امروز سه‌شنبه 26 تیرماه برگزار شد با اشاره به خاموشی‌های سراسری که اخیراً در کشور به صورت برنامه‌ریزی شده رخ می‌دهد گفت: همیشه در زمان پیک مصرف، برق مورد نیاز از طریق توربین‌های آبی سدها تأمین می‌شود، اما امسال به علت پایین بودن ذخیره سدهای کشور تولید برق آبی کشور کمتر شده و همین منجر به این خاموشی‌ها شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه کشور ما همیشه تحت تأثیر خشکسالی قرار داشته است ادامه داد: اما در این وضعیت و با وجودی که میانگین بارش در ایران یک سوم میانگین جهانی است؛ متأسفانه سه برابر کشورهای توسعه یافته مصرف آب داریم، همین وضعیت باعث شده ما در طول 40 سال گذشته 126 میلیارد مترمکعب از آبخوان‌های خود برداشت کنیم و هنوز هم 80 درصد از ظرفیت‌های خود را در معرض مصرف قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه رفتار ما به گونه‌ای است که آینده را فدای مصرف فعلی کرده‌ایم گفت: میانگین مصرف آب برای هر شهروند البرزی 250 لیتر در روز است که این با میانگین جهانی اختلاف زیادی دارد و بسیار بیشتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز با اشاره به رو به مرگ بودن بسیاری از آبخوان‌های البرز تصریح کرد: اگر این وضعیت ادامه داشته باشد امکان بازگشت آبخوان دیگر وجود نخواهد داشت.

نجفیان با بیان اینکه در بسیاری از مناطق کشور در شرایط بحرانی می‌توان آب مصرفی کشاورزی را جایگزین آب شرب کرد گفت: در البرز 92 درصد جمعیت شهرنشین هستند و در مواقع بحرانی پتانسیلی برای جایگزینی وجود ندارد.

وی با اشاره به برداشت سالانه 70 میلیون مترمکعب آب بیش از ظرفیت آبخوان‌ها در البرز گفت: در استان البرز طی 16 سال گذشته یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب از آب‌های زیرزمینی برداشت شده است.

این مسئول طرح تعادل‌بخشی به سفره‌های آب زیرزمینی را یکی از راهکارهای مقابله با بحران آب در استان دانست و گفت: در همین راستا سه طرح تغذیه مصنوعی در استان تعریف شده که یک مورد آن در دست اجرا و دو مورد آن نیز در حال مطالعه است.

وی با بیان اینکه با این طرح‌ها قرار است سالانه 20 میلیون مترمکعب آب در سفره‌های آب زیرزمینی ذخیره شود افزود: یکی از این طرح‌ها مربوط به رودخانه کردان است که می‌تواند حداقل 10 میلیون و حداکثر 15 میلیون مترمکعب آب در سفره‌های زیرزمینی ذخیره کند؛ سال آینده این طرح در رودخانه فشند نیز اجرا خواهد شد.

نجفیان به معضل چاه‌های غیر مجاز نیز اشاره و اعلام کرد: حدود 11 هزار حلقه چاه غیرمجاز در البرز وجود دارد که بسیاری از آنها در باغ ویلاها حفر شده است؛ به همین دلیل طی فراخوانی که تا آخر تابستان اعلام می‌شود چاه‌های حفر شده در باغ ویلاها به منظور حفظ باغ‌های موجود باید به کنتور هوشمند مجهز و آب مورد نیاز خود را در قبال پرداخت هزینه برداشت کنند در غیر این صورت چاه مسدود خواهد شد.

وی ادامه داد: در مورد چاه‌های دیگر نیز اولویت بر چاه‌های با برداشت زیاد گذاشته شده است که برخی از آنها به منظور آب فروشی حفر شده‌اند.

نجفیان به وجود 5600 حلقه چاه مجاز در استان نیز اشاره کرد و گفت: در حال تهیه بانک اطلاعاتی این چاه‌ها به منظور نصب کنتور هوشمند هستیم.

وی از افتتاح فاز دو تصفیه‌خانه هشتگرد در هفته آینده و حل مشکل آب شهر جدید هشتگرد خبر داد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها