اعتمادآنلاین گزارش می‌دهد

آیا دور جدید شورایعالی اصلاح‌طلبان موقتی است؟

بعد از انتشار نامه صدنفره موسوم به اصلاح اصلاحات جلسه‌ای میان خاتمی و عده‌ای از نویسندگان نامه به دعوت رئیس دولت اصلاحات برگزار شد. پس از این دیدار، حاضران در جلسه اذعان کردند که خاتمی پذیرفته‌ که شورایعالی جدید موقت و با دستور کار تشکیل پارلمان اصلاحات ایجاد شود.

آیا دور جدید شورایعالی اصلاح‌طلبان موقتی است؟
کد خبر: 220268
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۹ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| تشکیل دور سوم شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ ایده تشکیل شورایعالی در زمان انتخابات مجلس دهم در میان اصلاح‌طلبان مطرح و اولین دوره این شورا در همان زمان به ریاست محمدرضا عارف تشکیل و او به صورت مستقیم توسط سید محمد خاتمی انتخاب شد. دور دوم شورای عالی سیاست‌گذاری پیش از انتخابات سال 96 شکل گرفت و هیئت رئیسه این شورا توسط اعضا انتخاب شدند و این بار هم محمدرضا عارف به ریاست شورا انتخاب شد. شورای عالی در دو دوره گذشته متشکل از دبیران کل و یا نمایندگان رسمی احزاب به همراه تعدادی شخصیت حقیقی بودند که از سوی رئیس دولت اصلاحات و یا محمدرضا عارف انتخاب می‌شدند.

بعد از انتخابات سال 96 و شبهاتی که برای بستن فهرست اصلاح‌طلبان برای شوراهای شهر به وجود آمد، این بحث مطرح شد که شورای عالی باید ادامه پیدا کند یا خیر؟

حدود دو ماه قبل بود که خبری مبنی بر تشکیل دور جدید شورایعالی در محافل سیاسی پیچید. خبرها حاکی از این بود که در جلسه‌ای که با تنش‌هایی هم همراه بوده است، خاتمی، عارف و موسوی‌لاری اعضای حقیقی دور جدید را انتخاب کرده‌اند. این موضوع در روزهای بعد باعث درگرفتن بحث‌های زیادی شد و صدای نارضایتی احزاب و اشخاص اصلاح‌طلب از اعضای حقیقی انتخاب شده، بلند شد؛ اعتراض‌ها بیشتر در خصوص حضور چهار چهره جوانی که سه نفر از آنها از سمت عارف و یک نفر از سوی محمدخاتمی انتخاب شده بودند از یک سو و حذف افراد نامدار اصلاح‌طلب از سوی دیگر بود. این اعتراض‌ها باعث شد که اولین جلسه دور جدید شورای عالی، در لحظه آخر لغو شود.

بحث‌ها راجع به شورایعالی و انتخاب اعضای حقیقی آن باز هم ادامه داشت و در خبرسازترین آنها، صد نفر از فعالان سیاسی نامه‌ای خطاب به خاتمی نوشتند و در آن معضلات کشور و وضعیت اصلاح‌طلبان را بیان و در ادامه خواسته‌هایی درباره تشکیل دور جدید شورایعالی مطرح کردند. مهم‌ترین خواسته آنها که در بند پایانی آمد این بود که شورای جدید موقتی و کارویژه آن تشکیل نهاد ملی دموکراتیک اصلاح‌طلبان باشد.

در روزهای گذشته خبری مبنی بر اضافه شدن 5 عضو حقیقی دیگر در شورای عالی مطرح شد که نزدیک بودن این افراد به حزب اتحاد ملت ایران شبهه و اعتراض را در میان فعالان سایر احزاب به وجود آورد. البته حضور اسامی ذکر شده در شورای عالی که در خبرها آمده، هنوز تایید یا تکذیب نشده است اما این خبر بار دیگر بحث شروع دور جدید شورای عالی را داغ کرد.

در این باره آذر منصوری، قائم مقام حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» بحث سهم‌خواهی حزب اتحاد در شورای عالی رد کرد و این موضوع را تخریب این حزب توسط افرادی دانست که در گذشته هم موضوعاتی غیر واقعی راجع به حزب اتحاد را مطرح کرده بودند.

آذر منصوری هم‌چنین راجع به موقتی بودن این دوره شورای عالی گفت: اساساً شورایعالی یک شورای مقطعی است که تاکنون در دو انتخابات گذشته تشکیل شده و کارکردی انتخاباتی دارد.

او در ادامه گفت: اطلاعی راجع به اینکه دور جدید شورایعالی موقتی و در راستای تشکیل نهاد ملی اصلاحات باشد ندارم. اما بحث شورای عالی مربوط به انتخابات است و راجع به تشکیل آن باید شورای هماهنگی اصلاحات و کلیت جریان اصلاح‌طلب تصمیم‌گیری کنند.

همچنین درباره اینکه آیا دور سوم شورای عالی موقتی است یا خیر، علی باقری رئیس دفتر سیاسی حزب توسعه ملی به «اعتمادآنلاین» گفت: راجع به این موضوع اطلاع موثقی ندارم اما این را بعید می‌دانم که در جمعی 50-60 نفره موضوع تشکیل نهاد ملی اصلاح‌طلبان به نتیجه‌ای برسد.

لازم به ذکر است که بعد از انتشار نامه صدنفره موسوم به اصلاح اصلاحات جلسه‌ای میان خاتمی و عده‌ای از نویسندگان نامه به دعوت رئیس جمهور اصلاحات برگزار شد. پساز این دیدار، حاضران در جلسه اذعان کردند که خاتمی پذیرفته‌ که شورایعالی جدید موقت و با دستور کار تشکیل پارلمان اصلاحات ایجاد شود.

حال باید دید که تکلیف دور جدید شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به کجا می‌انجامد و آیا این شورا موقتی و با هدف تشکیل نهاد ملی اصلاح‌طلبان خواهد بود یا خیر؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها