رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم هشدار داد:

افزایش پدیده بیابان‌زایی در کشور/ مشارکت دستگاه‌ها بسیار ضعیف است

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به افزایش بیابان‌زایی در کشور هشدار داد.

افزایش پدیده بیابان‌زایی در کشور/ مشارکت دستگاه‌ها بسیار ضعیف است
کد خبر: 220808
|
۱۳۹۷/۰۴/۳۱ ۰۹:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| مسعود زندی با بیان اینکه روز به روز سطح بیشتری از کشور گرفتار بیابان‌زایی می‌شود، گفت: مشکلات تغییر اقلیم در سال‌های اخیر بسیار زیاد شده به طوری که در چندسال گذشته مشکل گرد و غبار خوزستان فرامرزی بود، در حالی که کانون‌های داخلی در حال حاضر افزایش پیدا کرده با افزایش بیماری‌های ناشی از کمبود آب مواجه هستیم. همچنین طغیان آب رودخانه و از دست رفتن منابع آبی از مشکلات عدیده ناشی از تغییر اقلیم است. برنامه‌های مرتبط با تغییر اقلیم به طور عمده شامل برنامه‌هایی در رابطه با کاهش گازهای گلخانه‌ای است. کاهش این گازها زمانی اتفاق می‌افتد که کاهش مصرف انرژی صورت گیرد.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید براینکه شدت مصرف انرژی در کشور ما بسیار بالاست، بیان کرد: در برنامه پنجم تاکید شده بود که شدت انتشار انرژی تا 30 درصد کاهش پیدا کند. همچنین در برنامه ششم تاکید شده است که 50 درصد شدت انرژی کاهش پیدا کند، اما متاسفانه به دلیل بسیاری از مشکلات این کاهش شدت انتشار انرژی صورت نگرفته است.

زندی با بیان اینکه در مصوبات دولت بر اقتصاد کم کربن تاکید شده است و همه دستگاه‌ها مکلف هستند تا برنامه‌های خود را در راستای کاهش انتشار انرژی ارایه دهند، تصریح کرد: برنامه‌های تغییر اقلیم به طور عمده در بحث حوزه نفت و افزایش کارآیی و راندمان انرژی است. همچنین استفاده از تجهیزات در واحدهای صنعتی که انرژی کمتری مصرف می‌کنند، استفاده از انرژی تجدیدپذیر به عنوان جایگزینی برای بخشی از سوخت مصرفی از جمله برنامه‌هایی است که در بحث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ذیل توافقنامه پاریس مطرح می‌شود.

وی بیان کرد: اجرای برنامه‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه باعث کاهش مصرف انرژی و کاهش آلاینده‌های سوخت فسیلی خواهد شد، بی‌شک ما از اجرای این برنامه‌ها هیچ‌گاه خسارت نخواهیم دید. ضمن اینکه کشورهای توسعه یافته وظیفه دارند، کمک‌های مالی و فنی، ظرفیت‌سازی در خصوص کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای برای کشورهای درحال توسعه داشته باشند.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سند مشارکت معین برای کاهش انتشار، تصریح کرد: سند راهبردی در بحث تغییر اقلیم برای کشور تهیه شده و در این سند همه دستگاه‌ها برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت ارائه کرده‌اند، اما متاسفانه مشکل ما این است که در اجرا مشارکت دستگاه‌ها بسیار ضعیف است. بخشی از این مشکلات نیز به دلیل مشکلات مالی است. در بحث آلودگی هوا نیز با کمبود منابع مالی مواجه هستیم. متاسفانه کمبود منابع مالی یک ضعف بزرگ در اجرای برنامه‌ها است. به همه دستگاه‌‌ها تکلیف شده تا برنامه‌های اجرایی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای را به سازمان حفاظت محیط‌زیست ارائه دهند. از سوی دیگر نظارت بر دستگاه‌ها برای اجرای این برنامه‌ها نیز موضوع جدی است که باید به شدت دنبال شود.

وی با بیان اینکه یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با تغییر اقلیم سازگاری است، گفت: یکی از مهمترین موضوعات بحث سازگاری است که در سند indc نیز آمده است و به نحوی خود را سازگار کنیم که تغییر اقلیم حداقل اثرات را در منابع انسانی، اکوسیستم‌ها و سیستم‌ها داشته باشد. سازگاری اولویت بر کاهش انتشار دارد، چراکه ما اطمینان صددرصدی از کاهش انتشار نداریم، اما برای اینکه مردم از این آسیب‌ها در امان باشند، دستگاه‌های مختلف باید برنامه‌های سازگاری را در قالب برنامه‌های فرهنگی و آموزشی به اطلاع عموم مردم برسانند.

زندی همچنین در خصوص اینکه گفته می‌شود بارش‌های فصل بهار توسط بارورسازی ابرها صورت گرفته، گفت: اطلاعاتی از اینکه بارش‌های فصل بهار در سال جاری به دلیل بارورسازی ابرها باشد، نداریم. بارورسازی ابرها ممکن است از طرق مختلفی انجام شود در دنیا نیز در برخی از مواقع از نیترات نقره استفاده می‌کنند کشور روسیه نیز این اقدامات را انجام داده‌است، اگرچه اثرات جنبی زیست محیطی نداشته، اما دیگر روش‌های روز دنیا نیز باید تجربه شود و اگر مطالعات زیست محیطی در این خصوص انجام و مشخص شود که مشکلات زیست محیطی ندارد مورد تایید خواهد بود، اما اگر بدون تحقیق انجام شود قطعا باید از آن اجتناب شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها