محمد هاشمی، فعال سیاسی درباره شرایط فعلی کشور نوشت:

حذر از جنگ تریبونی و هدایت نقدینگی

محمد هاشمی، فعال سیاسی با توجه به تاثیر تنش کلامی روسای جمهور ایران و آمریکا نوشت: امروز فصل مشارکت است و دولت می‌تواند محور این مشارکت باشد. در بعد سیاست خارجی نیاز کشور ما باید استراتژی تشنج‌زدایی در روابط خارجی را دنبال کند.

حذر از جنگ تریبونی و هدایت نقدینگی
کد خبر: 221517
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۳ ۰۷:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد هاشمی، فعال سیاسیمحمد هاشمی، فعال سیاسی نوشت: بر اساس اصل یک اصل اقتصادی وقتی تولید ناخالص ملی افزایش یابد پول ملی تقویت و وقتی تولید ناخالص ملی کاهش پیدا کند پول ملی تضعیف می‌شود. همچنین زمانی که حجم نقدینگی زیاد شود با کاهش ارزش پول ملی مواجه می‌شویم. باید بپذیریم که این مشکل اقتصادی، مشکل امروز نیست و آغاز آن از 13 سال پیش بوده است؛ همان زمانی که تحت عناوین مختلف پول به جامعه تزریق می‌شد. از سویی با واردات بی‌رویه هر کالای مصرفی زمینه‌های رکود و کاهش تولید در کشور فراهم شده و از سویی دیگر بازار قاچاق باعث شد از چین و ترکیه و هند و... کالاهای مصرفی وارد کنیم که تولید داخلی را مختل کرده است. علت اینکه وضع اقتصاد ما به اینجا رسیده همین است. اما راهکار این است که پول سرگردان در جامعه جمع شود و در واقع این نقدینگی سرگردان که به سمت بازارهایی همچون دلار و سکه و اتومبیل و مسکن رفته به سمت تولید هدایت شود. باید از تولید حمایت و تسهیلاتی به تولیدکنندگان داده شود البته این کار دولت به تنهایی نیست. دولت بخشی از اقتصاد را در اختیار دارد و بخش‌های دیگر در دست بخش خصوصی و تعاونی و شرکت‌ها و نهادهای عمومی است که بسیاری از این نقدینگی را در اختیار دارند.

راه‌حل بازگشت و تقویت تولید و هدایت نقدینگی همچنین جلوگیری از واردات کالاهای مصرفی و قاچاق است. اگر با نگاه سیاست داخلی به شرایط امروز نگاه کنیم هم ایجاب می‌کند هماهنگی و همدلی وجود داشته باشد. عده‌ای نباید دنبال تسویه حساب یا رقابت‌های دوران انتخابات باشند. امروز فصل مشارکت است و دولت می‌تواند محور این مشارکت باشد. در بعد سیاست خارجی نیاز کشور ما باید استراتژی تشنج‌زدایی در روابط خارجی را دنبال کند. این استراتژی بعد از دوران جنگ و در دوره هاشمی‌رفسنجانی در قبال دولت‌های منطقه اروپا و حتی امریکا اتخاذ شد. حتی آن زمان شورای امنیت مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن هر نوع همکاری و روابط به جز روابط سیاسی به حالت عادی باز می‌گشت. این استراتژی پس از جنگ بسیار مورد استقبال قرار گرفت. ما نیازی به تشنج‌آفرینی نداریم بلکه زمان تشنج زدایی است.

کشور و مردم نیاز به آرامش دارند و در آرامش است که هر برنامه‌ای با موفقیت به سرانجام می‌رسد. اگر آرامش نداشته باشیم و هر روز جنگ لفظی باشد از لحاظ روانی بر آرامش دولت و مردم تاثیر می‌گذارد. دولت و هر کس تریبون در اختیار دارد باید در این راستا حرکت کند. تمام تریبون‌داران اعم از مجلس، نماز جمعه، صداوسیما و... باید سیاست تنش‌زدایی را پیش بگیرند. یک دیوانه حرف مفتی زده و احساس می‌کنیم اگر جواب بدهیم خوب است اما کم‌محلی کنیم بهترین جواب است. حتما نباید جنگ لفظی به راه انداخت. آنچه در سیاست خارجی به تجربه دریافته‌ایم این است که سیاست تنش‌زدایی کارآمد است.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها