کد خبر: 221519
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۳ ۰۷:۲۵:۰۰
| |

اردشیر نوریان، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با توجه به اظهارات ترامپ نوشت:

اظهارات ترامپ رجزخوانی است

اردشیر نوریان، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر این موضوع که اظهارات رییس‌جمهوری آمریکا رجزخوانی است، نوشت: در شرایط کنونی ما باید پر قدرت از منافع و مواضع خود دفاع کنیم یعنی دقیقا کاری که رییس‌جمهور کشورمان در حال انجام آن است. واقعیت آن است که وقتی دشمن با تمام توان مشغول رجزخوانی است، نمی‌توان نظاره‌گر بود و پاسخی نداد.

اظهارات ترامپ رجزخوانی است
کد خبر: 221519
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۳ ۰۷:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| اردشیر نوریان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نوشت: در عالم سیاست جنگ روانی یکی از مهم‌ترین ابزار‌هایی است که بازیگران این عرصه برای تحمیل نظرات خود به طرف مقابل از آن بهره می‌برند. از زمانی که ترامپ رییس‌جمهور امریکا شده است، یکی از ابزار‌هایی که به صورت مداوم از آن درحال استفاده است به راه انداختن جنگ روانی است. جنگ روانی دارای مشخصاتی از نظر روحی، روانی و فکری است که بر فضای حاکم بر تصمیم‌گیری تاثیرگذار است. برخی معتقدند که سخنان رییس‌جمهور بسیار تند بود اما باید توجه داشت که اگر طرف مقابل در برابر این زیاده‌خواهی‌ها و رجزخوانی‌ها ساکت بماند حمل بر ضعف خواهد شد و این اتفاق احتمال اینکه طرف تهدید‌کننده را تشویق به ادامه تهدیدات و اقدامات نسنجیده کند بیشتر شده و زمینه زیاده‌خواهی فراهم می‌شود بنابراین در این فضا راهی نیست جز پاسخ متقابل؛ یعنی باید پاسخ رجز خوانی را با رجز خوانی داد و مقهور این جنگ روانی و فضا‌سازی نشد. آنچه اتفاق افتاد و ترامپ با توییت پاسخ رییس‌جمهور کشورمان را داد در قالب جنگ روانی برای تاثیر‌گذاری و مدیریت فضای تصمیم‌گیری است.

رییس‌جمهور کشورمان نیز به خوبی به این موضوع پاسخ داد. تحلیل برخی از فعالین سیاسی آن است که این جنگ‌های لفظی به جنگ نظامی منجر خواهد شد. به اعتقاد من وقوع جنگ نظامی زمینه‌ها و علل‌های فراوانی می‌خواهد که با این رجز خوانی‌ها و جنگ روانی، جنگ نظامی رخ نمی‌دهد زیرا برآورد‌ها و محاسبات طرفین است که منجر به وقوع جنگ یا حتی جلوگیری از وقوع یک جنگ می‌شود. درست که اکنون جنگ روانی در دو طرف به نقطه جوش رسیده است اما این موارد زمینه مناسبی برای وقوع یک جنگ نظامی نیست. سوالی که شکل می‌گیرد آن است که واکنش ایران در شرایط کنونی چگونه باید باشد. پاسخ روشن است؛ در شرایط کنونی ما باید پر قدرت از منافع و مواضع خود دفاع کنیم یعنی دقیقا کاری که رییس‌جمهور کشورمان در حال انجام آن است. واقعیت آن است که وقتی دشمن با تمام توان مشغول رجزخوانی است، نمی‌توان نظاره‌گر بود و پاسخی نداد.

این اتفاق حمل بر ضعف طرف رجزخوانی می‌شود. وقتی این اتفاق رخ دهد، مهاجم را تشویق کرده و این تشویق به صلاح نیست. پاشنه آشیل امروز کشور، مشکلات و موضوعات داخلی است. اگر ما یک انسجام داخلی در پاسخ به تهدیدات روانی و عملیاتی دشمن داشته باشیم یک هم‌نوایی و هم‌افزایی داشته باشیم این تهدید‌ها کارساز نخواهد بود اما اگر خدای نکرده در این زمینه ما از خود ضعف نشان دهیم، این مهم سیگنالی برای طرف مقابل در راستای افزایش فشار خواهد شد. هدف ترامپ از اعمال فشار بیشتر و تشدید جنگ روانی، امتیاز‌گیری بیشتر از ایران، مدیریت روانی منطقه، تحت فشار قرار دادن متحدین ایران، باج خواهی بیشتر و تسلط بیشتر بر فرآیند‌های تصمیم‌گیری متحدین ضعیف منطقه‌ای خود و در نهایت سرپوش گذاشتن بر شکست‌های سریالی امریکا در منطقه است.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها