کد خبر: 221798
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۴ ۰۸:۴۳:۰۰
| |

معاون سازمان حفاظت محیط زیست:

دو سال از احیای دریاچه ارومیه عقب هستیم

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به دلیل کمبود و تخصیص نشدن به موقع اعتبارات طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه دو سال از برنامه احیا عقب هستیم.

دو سال از احیای دریاچه ارومیه عقب هستیم
کد خبر: 221798
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۴ ۰۸:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدمسعود تجریشی در نشست خبری با رسانه‌های ارومیه گفت: تراز آبی دریاچه ارومیه از سال 93 که ستاد احیا فعالیت خود را شروع کرد تاکنون در مجموع 26سانتی متر افزایش پیدا کرده است. دریاچه ارومیه هنوز احیا نشده است و ما سعی در تثبیت وضعیت کنونی آن داریم. بسیاری از متخصصان اعتقاد داشتند که دریاچه ارومیه تا سال 95 صد در صد خشک خواهد شد، اما در حال حاضر دوران تثبیت را به خوبی گذرانده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه به دلیل کمبود و عدم تخصیص به موقع اعتبارات طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه دو سال از برنامه احیای عقب هستیم، افزود: هم اکنون در حال ورود به مرحله احیای هستیم البته اگر اعتبارات مورد نیاز به موقع تخصیص یابد طرح‌ها نیز با شتاب بیشتری پیگیری می‌شوند. میزان اعتبارات مصوب برای احیای دریاچه ارومیه از سال 93 تا سال 96، 3 هزار و 782 میلیارد تومان بود، اما تاکنون تنها یک هزار و 137 میلیارد تومان تخصیص یافته است، ما در کشور هنوز به این جمع بندی نرسیده‌ایم که در مورد مصرف آب اول باید آب مورد نیاز برای شرب تامین شود بعد محیط زیست، بعد صنعت و در آخر آب برای کشاورزی مصرف شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آب در کل کشور به مسئله‌ای مهم تبدیل شده و برای مردم جای سوال وجود دارد که چرا وضعیت آب کشور به این شکل تبدیل شده است. دریاچه ارومیه سال‌های گذشته 8.7 میلیارد متر مکعب منابع آب تجدیدپذیر داشت که براساس مورد مذکور و بارش‌ها کاشت دیم و در ادامه ساخت سد‌ها و کاشت درخت‌ها به وجود آمد و در نهایت این سد‌ها از ورود سیلاب‌ها به دریاچه ارومیه جلوگیری به عمل آورد.

وی افزود: کاهش سطح تراز دریاچه ارومیه از سال 1384 شروع شد. در سال 92_93 آب ورودی به دریاچه ارومیه به 500 میلیون مترمکعب کاهش یافته بود. دلایل اصلی خشکی دریاچه ارومیه شامل کاهش بارش‌ها، نبودسیاست گذاری‌ها مناسب دراراضی کشاورزی و عدم مدیریت صحیح در مصرف آب هستند. احیای دریاچه ارومیه اولین مصوبه هیئت دولت بوده و در همین رابطه نیز تونل کانی سیب پروژه بسیار بزرگی است که تاکنون 21.5 کیلومتر از طول 35.7 کیلومتری آن حفاری شده است ، در مرداد ماه سال گذشته تراز دریاچه 1270.56، سطح دریاچه 2070‌کیلومتر و مقدار آب آن 1.6 میلیارد متر مکعب بود.

تجریشی افزود: در مرداد ماه سال جاری تراز دریاچه ارومیه 1270.58 بود که نسبت به زمان شروع به کار ستاد احیای دریاچه ارومیه 26 سانتی متر افزایش داشته است از سال 93 بیشتر است و همچنین در مرداد ماه سال جاری سطح دریاچه ارومیه 300 کیلومتر نسبت به سال 1393 افزایش یافته است. متخصصان با قاطعیت از خشکی دریاچه ارومیه در سال 95 سخن می‌گفتند در حالیکه خوشبختانه این اتفاق رخ نداد و به دنبال آن هستیم تا کانون‌های گردوخاک به زیر آب بروند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها