کد خبر: 221961
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۵ ۱۰:۱۷:۰۰
| |

معاون وزیر اقتصاد مطرح کرد:

بی‌تدبیری آبفا عاملی برای اُفت رتبه سهولت کسب‌و‌کار جهانی/ آبفا خودسرانه ارتباط خود را با شهرداری قطع کرد!

سید حسین میرشجاعیان حسینی معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: آبفا با بی‌تدبیری خود در قطع خودسرانه همکاری با شهرداری، عاملی برای افزایش رتبه سهولت کسب و کار کشور شد.

بی‌تدبیری آبفا عاملی برای اُفت رتبه سهولت کسب‌و‌کار جهانی/ آبفا خودسرانه ارتباط خود را با شهرداری قطع کرد!
کد خبر: 221961
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۵ ۱۰:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| سید حسین میرشجاعیان حسینی معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، در مورد تخلف آبفای تهران اظهار کرد: شاخص سهولت کسب و کار توسط بانک جهانی به صورت سالانه اعلام می‌شود و ایران سال 92 در رتبه 152 این شاخص قرار داشت و به عنوان یکی از بدترین کشورهای دارای شاخص اخذ مجوز ساخت و ساز به حساب می‌آمد.

وی ادامه داد: البته این شاخص تنها مربوط به ساخت سوله‌های تجاری است. به عبارتی منظور از سوله‌های تجاری محل نگهداری اجناس است و ساختمان‌های مسکونی شامل حال این مجوزها نمی‌شود.

معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: پایتخت کشور به عنوان مهم‌ترین ملاک تراز رتبه ایران در زیرشاخص سهولت کسب و کار بانک جهانی قرار گرفته است در نتیجه مراحلی که صاحبان کسب و کار برای اخذ مجوزهای لازم می‌گذرانند مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرد. در کشور یکی از مجوزهای لازم مربوط به آبفا و دریافت انشعابات آب و فاضلاب است که طبق روال حاکم این فاکتور در مجوز شهرداری اعمال شده است، اما در روزهای اخیر آبفا با بی‌تدبیری اقدام به قطع همکاری خود با شهرداری کرده است که این اقدام آنها در رتبه مذکور اثرگذار است.

وی با تأکید بر اینکه در سال 92 مجموعه آبفا و شهرداری در حوزه ارایه مجوز، شاخص بدی را در رتبه‌های جهانی کسب کردند، اضافه کرد: اکنون طبق گزارش‌های سال گذشته به رتبه خوبی در این شاخص رسیده‌ایم و به عبارتی با اخذ رتبه بیست‌وپنجم در میان 190 کشور در جهان، بهترین رتبه شاخص را اخذ کرده‌ایم.

میرشجاعیان با اشاره به اینکه اکنون دفاتر خدمات شهری به نیابت از شهرداری تهران پروانه کسب و کار و ساختمانی صادر می‌کنند، اضافه کرد: دریافت انشعاب آب و فاضلاب در قالب پنجره واحد خدمات شهری، پیش‌بینی شده است؛ یعنی خرید و دریافت انشعاب آب و فاضلاب همزمان با اخذ پروانه ساختمانی و کسب و کار به طور متمرکز و همزمان انجام شود.

معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی توضیح داد: به عبارت دیگر مطابق سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته مقرر شد تا این اهم از طریق شهرداری پیگیری شود و فروش انشعاب از پیشخوان‌های آبفا انجام نگیرد.

این مقام مسئول تشریح کرد: متأسفانه در روزهای اخیر خبری مبنی فروش انشعاب در پیشخوان‌های آبفا به گوش رسید که باید مسئولان آبفا در این خصوص پاسخگو باشند و تیم مدیریتی جدید اهمیت این موضوع را درک کرده و نسبت به همکاری‌های پیوسته تلاش کنند.

معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: وزارت امور اقتصاد و دارایی بررسی علت قطع همکاری بین این دو نهاد را در دستور کار خود قرار داده است و در جلسات مشترک با مدیران هر نهاد این موضوع را مطرح و پیگیری می‌کند.

میرشجاعیان تأکید کرد: نه تنها همکاری آبفا و شهرداری نباید قطع شود بلکه باید سایر نهادها همانند برق و گاز هم به این مجموعه افزوده شود.

معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، اظهار کرد: بسیاری از سازمان‌ها به بهانه‌هایی مانند عدم وجود مجوزهای امنیتی برای تبادل اطلاعات متوسل می‌شوند که همه اینها ناشی از فرهنگ مقاومت سازمانی آنهاست.

وی معتقداست: آسیب این اختلال‌ها و کارشکنی‌های مذکور را کل کشور دریافت می‌کند. نهادهایی که خدمات‌دهنده هستند باید در مجموعه شهری بیشترین همکاری و تعامل را با نهادهای دیگر داشته باشند تا در کمترین زمان درخواست مردم به نتیجه برسد.

این مقام مسئول بیان کرد: در سال‌های اخیر توانستیم موفقیت چشمگیری کسب کنیم در حالی که با مخالفت شدید ذی‌نفعان برهم زدن این تعامل‌ها روبه‌رو شدیم بنابر این نباید مسائل بی‌اساس موجب برهم زدن این همکاری‌ها شود.

معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی افزود: قصد داریم با راه اندازی " پنجره واحد خدمات شهری" ارتباط مؤثری میان نهادهای مختلف پیشخوان واحد ایجاد کنیم و در نهایت با این اقدام سامانه یکپارچه‌ای را در خدمات شهرداری و مدیریتی شاهد باشیم.

این مقام دولتی بیان کرد: بسیاری از شرکت‌های خدماتی با مجموعه شهرداری همکاری‌هایی دارند که این شرکت‌ها هم باید هرچه سریع‌تر اقدامات مربوط به نظام مدیریتی خود را با شهرداری‌ها تکمیل کنند و نسبت به رفع خلاء و موازی‌‌کاری‌های موجود عمل کنند.

میرشجاعیان، گفت: در حوزه خدمات شهری شهر تهران از تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان می‌خواهیم در راستای مصوبه هیئت مقررات‌زدایی گام بردارند و در تحقق اهدافی همچون سهولت کسب و کار و خدمات دهی به شهروندان بیشترین اثرگذاری را داشته باشند.

معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی افزود: مردم باید برای اخذ مجوز و یا دیگر خدمات مربوط به دولت از یک نقطه درخواست دهند و خدمات خود را دریافت کنند. این عمل موجب می‌شود تا ارباب رجوع کمترین درگیری و فرسودگی را در پیگیری امور دولتی داشته باشد و همچنین فساد اداری به حداقل ممکن برسد.

وی در مورد آخرین تصمیم هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در خصوص " پنجره واحد خدمات شهری" اذعان کرد: این هیئت از ابتدای کار خود مصوبه‌ای در این خصوص داشته است، در واقع ایجاد پنجره واحد خدمات شهری به مسئولیت شهرداری یکی از اهداف این هیئت است.

میرشجاعیان در پایان سخنان خود در رابطه با عدم تحقق همکاری آبفا و شهرداری در مورد مجوز‌دهی‌ها یادآور شد: این اتفاق به تازگی و در روزهای اخیر رخ داده است و در نخستین جلسه مشترک خود با رؤسای دستگاه‌ها این مسئله را پیگیری و رفع خواهیم کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها