اشرف بروجردی رییس کتابخانه ملی:

خویشاوندسالاری نگران‌کننده است

اشرف بروجردی نوشت:همه ما می‌دانیم برای مدیریت، اندکی تجربه لازم است اما اینکه به یکباره بخواهیم عرصه مدیریتی کشور را از تجربه تهی کنیم درست نیست زیرا شرایط امروز کشور شرایط آزمون و خطا نیست.

خویشاوندسالاری نگران‌کننده است
کد خبر: 222085
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۶ ۰۷:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| اشرف بروجردی رییس کتابخانه ملی در یادداشتی نوشت: دوستانی که در مجلس شورای اسلامی طرح منع به‌کارگیری بازنشستگان را مطرح و تصویب کردند به دنبال ایجاد یک فرصت برای ورود جوانان به چرخه مدیریت کشور بودند که اقدام قابل تحسینی است اما این طرح خالی از اشکال نیست. همه ما می‌دانیم برای مدیریت، اندکی تجربه لازم است اما اینکه به یکباره بخواهیم عرصه مدیریتی کشور را از تجربه تهی کنیم درست نیست زیرا شرایط امروز کشور شرایط آزمون و خطا نیست.

من همواره پیشنهاد داده‌ام تا مسوولان، یک مدیر در کنار خود یک جوان را به کار گیرد تا نحوه مدیریت را بیاموزد. طرح منع به‌کارگیری بازنشستگان بدنه مدیریت کشور را از تجارب اندوخته شده محروم می‌کند؛ هرچند جوانان از این طرح استقبال کرده و فرصت خوبی برای قشر جوان کشور محسوب می‌شود اما یکی از جدی‌ترین آفات این طرح فقدان کوله بار تجربه‌ای است که مدیران طی سال‌های اخیر کسب کرده و جوانان از آن محروم هستند.

من موافق حضور جوانان در عرصه‌های مدیریتی کشور هستم اما فقدان تجربه ممکن است مشکل‌آفرین باشد. یکی از نگرانی‌هایی که درباره این طرح وجود دارد آن است که آیا ما توانسته‌ایم به اندازه‌ای نیروی جوان تربیت کنیم که امروز اداره امور را به آنها بسپاریم؟ پاسخ منفی است.

متاسفانه نگاه ما به مسائل صفر و صد است. منظور از صفر و صد آن است که ما ناگهان مدیریت کشور را به افراد سالخورده می‌سپاریم و ناگهان با یک طرح تصمیم می‌گیریم نیروی جوان را جایگزین افراد با تجربه کنیم. متاسفانه واقعیت آن است که فقدان نیروی جوان با تجربه با این قانون حل نمی‌شود. سوال بعدی که مطرح می‌شود آن است که ملاک کارآمدی یک فرد چیست؟ آیا سن یا حتی بازنشستگی دلیل درستی برای عدم کارآمدی است؟ به اعتقاد من تجربه مدیریتی می‌تواند یکی از المان‌های کارآمدی یک مدیر باشد.

بنابراین اگر به شکل کلان به این طرح نگاه کنیم، شاهد خواهیم بود که نقاط ضعف این طرح بیش از فرصت ایجاد شده است. یکی از نگرانی‌هایی که پس از تصویب این طرح در فضای مجازی مطرح شده، خویشاوند‌سالاری به جای شایسته‌سالاری است. شایسته‌سالاری همواره مورد تاکید دولتمردان بوده و باید مبنا باشد. ممکن است جوانی که مشغول به کار می‌شود آشنای یک مسوول باشد اما ما نباید افراد را به واسطه آشنایی‌ات از خدمت محروم کنیم.

ما باید شاخص‌های شایسته‌سالاری را تعریف کرده و بنابر آن شاخص‌ها و فارغ از نسبت‌های فامیلی یا دوستانه دست به انتخاب نیرو برای خدمت به مردم بزنیم.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها