کد خبر: 222899
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ۰۸:۳۲:۰۰
| |

ابوالفضل ایرانی‌خواه اعلام کرد:

رکوردشکنی قم در مرگ و میر و آسیب‌های ناشی از حوادث شهری

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان کرد: شاید بتوان گفت به غیر از قم، استان دیگری وجود ندارد که با این جمعیت، این تعداد مرگ و میر و آسیب‌های ناشی از حواث داخل شهری را داشته باشد.

رکوردشکنی قم در مرگ و میر و آسیب‌های ناشی از حوادث شهری
کد خبر: 222899
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ۰۸:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| ابوالفضل ایرانی خواه، در جلسه کارگروه تخصصی امنیت غذایی استان با بیان این که رئیس این مجمع در کشور، شخص رئیس جمهور است، گفت: استان قم جزء معدود استان ها یا تنها استانی است که در این زمینه در نقطه صفر قرار دارد؛ مجمع سلامت به قدری اهمیت دارد که ریاست آن در استان‌ها بر عهده استاندار است و باید این نکته را در نظر داشت که هیچ دستگاه، ارگان و سازمانی نیست که نقشی در ارتقاء و حفظ سلامت خود و جامعه نداشته باشد.

وی تصریح کرد: از دهه 80 این مجمع با ابلاغ کلیات آن از جانب مقام معظم رهبری و با تایید جزئیات در شورایعالی انقلاب فرهنگی و مصوباتی در مجلس شورای اسلامی، اجرایی شده، اما شکل منسجم و برنامه ریزی شده آن 2 سال است که توسط ریاست جمهوری به استان‌ها ابلاغ شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان موفقیت همه استان در تبیین نقش آحاد جامعه در سلامت، عنوان کرد: مرحله بعدی تبیین نقش دستگاه ها درمقوله سلامت است، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی اصلی سلامت با تمامی امکانات و ظرفیت ها، تنها 20درصد در تحقق سلامتی مردم جامعه نقش دارد و اگر واقعا قرار باشد به اهمیت سلامت و تحقق آن برای تک تک افراد جامعه توجه شود، باید دستگاه‌ها وارد میدان شوند.

وی در رابطه با سند سلامت، بیان کرد: ممکن است بار بیماری‌ها در سراسر کشور از میانگین مشابهی برخوردار باشد، اما تاکید بر تنطیم سند سلامت استانی ناظر بر این حقیقت است که هر استانی شرایط اقلیمی و ویژگی‌های خاص خود را دارد، در استانی ممکن است یک مشکل برجسته تر باشد و سلامتی آن استان را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد؛ در این سند تاکید شده که مجمع سلامت به بررسی مشکلات خاص استان بپردازد و برنامه‌های ارائه شده توسط اعضای مجمع را به مرحله اجرا برساند.

ایرانی خواه ادامه داد: در استان قم موضوعات متنوعی وجود دارد که می‌توان روی آن‌ها کار کرد و آن‌ها را به نتیجه رساند، اما استدلال ما این است که باید کاری کنیم که خروجی قابل قبولی داشته باشد و نتایج زودبهره را حاصل کند؛ متاسفانه مدیریت در کشور ما قائم به شخص است و با تغییر مدیریت، بسیاری از منابع و انرژی‌ها هدر می‌رود، لذا بهترین کار این است که موضوعی مد نظر قرار بگیرد که با تغییر مسئولین، مورد خدشه نباشد.

وی اظهار کرد: یکی از علل شایع مرگ و میر در کشور و به خصوص در استان قم، مرگ و میر ناشی از حوادث است، اگرچه نام استان قم در بین استان‌های پر حادثه جاده‌ای قرار نگرفته است، اما در خصوص حوادثی که موجب مرگ و میر و آسیب‌های جدی می‌شود، حوادث داخل شهری برجسته است. شاید بتوان گفت به غیر از قم، استان دیگری وجود ندارد که با این جمعیت، این تعداد مرگ و میر و آسیب‌های ناشی از حواث داخل شهری را داشته باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: اکثر این تصادفات برای موتورسواران رخ می‌دهد که این امر با توجه به بافت شهری و استفاده از موتور‌سیکلت به عنوان وسیله کار‌ امری بدیهی است، اما متاسفانه طبق آمار ارائه شده توسط اورژانس، متوسط سن این افراد زیر 30 سال است. بیماری‌ها در کشور ایران، بیشتر به سمت بیماری‌های غیر واگیر شامل بیماری های قلبی_ عروقی و مغزی رفته است که از جمله عوامل این موضوع می‌توان به تغییر شیوه زندگی، عادات غذایی، تغییر محیط زیست و افزایش سن امید به زندگی اشاره کرد.

‌سلامت یک مقوله اجتماعی است

همچنین عطاالدین قاسمی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم در ادامه این جلسه عنوان کرد: در اواسط سال 1396 دستورالعملی از سوی وزیرکشور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در راستای تاکیدات رئیس جمهور در مقوله سلامت، به استان‌ها ابلاغ شد که متضمن شکل گیری مجمع سلامت در استان‌ها بود.

وی با اشاره به این که یکی از برنامه‌های مهم دولت، در حوزه سلامت و بهداشت و درمان است، افزود: مقوله سلامت منحصر در موضوع دارو و درمان نیست و شاید تاثیر درمان در حوزه سلامت از دیگر مولفه‌ها کمتر باشد، سلامت یک مقوله اجتماعی است و شامل سلامت فردی، اجتماعی، اخلاقی و سلامت روحی و جسمی انسان می‌شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم تصریح کرد: این مجمع با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های دولتی، غیردولتی، مشارکت خیرین و بخش خصوصی به جمع آوری اطلاعات، بررسی وتبیین مسائل و مشکلات حوزه سلامت و در نهایت به ارایه راه حل می‌پردازد. یکی از وظایف مهم که بر عهده این مجمع است، تبیین سند سلامت استان است که دارای دستورالعمل‌هایی از جمله مشارکت تمامی مدیران، اعضای شورای توسعه و برنامه‌ریزی و اعضای کارگروه‌های تخصصی ذیل شورای توسعه و برنامه استان در تدوین سند سلامت استان ریزی است.

قاسمی با بیان این که 12 تیم_پروژه عهده دار تهیه بخشی از این سند بوده اند، اظهار کرد: این تیم_ پروژه ها شامل امنیت اجتماعی، تفریحات و نشاط اجتماعی، تکامل و رشد دوران کودکی، امنیت غذایی، بهره مندی از سلامت، سلامت معنوی، سواد آموزی، کسب و کار، مسکن، حمل و نقل، محیط سالم و مولفه‌های رفتاری و عوامل خطرزا از جمله عناوین این پروژه‌ها بود که با توجه به عناوین، تیم‌هایی تشکیل شد و مدیر یا معاون دستگاه‌های مرتبط به عنوان سرتیم انتخاب شدند و وظایف خود را انجام دادند.

وی عنوان کرد: یکی از اهداف این تیم_ پروژه‌ها، معرفی اولویت کاری مجمع سلامت با توجه به مشکلات موجود بود. در جلسات برگزار شده، دو محور «حوادث جاده‌ای و تصادفات» و «بیماری‌های غیر واگیر» به عنوان اولویت معرفی شده است. طبق آمار 70درصد مرگ و میرها در کشور مربوط به بیماری‌های غیرواگیر (قلبی_ عروقی، سرطان، بیماری های تنفسی و دیابت) است و متاسفانه استان قم در این زمینه، از میانگین کشوری بالاتر است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها