کد خبر: 222917
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ۰۸:۵۰:۰۰
| |

مدیرعامل آبفای استان تهران:

اگر صرفه جویی نکنیم دچار بحران کم‌آبی می‌شویم

مدیرعامل آبفای استان تهران اعلام کرد: چنانچه شهروندان مصرف آب را مدیریت نکنند ممکن است در روزهای آینده با مشکل روبه‌رو شویم چون مصرف آب در تهران در نقطه سربه‌سر تولید و مصرف قرار دارد.

اگر صرفه جویی نکنیم دچار بحران کم‌آبی می‌شویم
کد خبر: 222917
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ۰۸:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا بختیاری با بیان اینکه هماهنگی لازم با شورای شهر انجام شده است تا قیمت آب برای مشترکین پرمصرف تا حدی افزایش یابد‌ ولی همچنان تا قیمت واقعی فاصله بسیاری دارد، گفت: قیمت تمام‌شده آب‌ فقط در بخش توزیع در شهر تهران حدود 1200 تومان است‌ در حالی که به طور میانگین 600 تومان از مردم دریافت می‌کنیم که گستره آن از 400 تومان در جنوب تهران تا 900 تومان در شمال تهران است.

وی با بیان اینکه در وزارت نیرو طرحی را برای قطع طولانی‌مدت آب مشترکان پرمصرف پیگیری می‌کنیم، افزود: این امر نیازمند قانون است که متاسفانه هنوز قانونی در این زمینه وجود ندارد، چون نگاه قانونگذار به مقوله آب شرب قدری محتاطانه است. برای کاهش مصرف، علاوه بر فرهنگ‌سازی، باید قیمت آب به سمت واقعی‌شدن برود اما فعلا دولت اجازه این کار را نمی‌دهد. چنانچه شهروندان مصرف خود را مدیریت نکنند ممکن است در روزهای آینده با مشکل روبه‌رو شویم چون مصرف آب در تهران در نقطه سربه‌سر تولید و مصرف قرار دارد.


وی افزود: روز جمعه پنجم مردادماه با سه میلیون و 450 هزار مترمکعب، بیشترین میزان آب در طول امسال مصرف شد. از ابتدای سال تاکنون شهروندان تهرانی حدود 370 میلیون مترمکعب آب مصرف کرده‌اند که تقریبا معادل یک‌سوم آب شرب شهر تهران است. سال گذشته مصرف آب شهر تهران حدود یک میلیارد و 60 میلیون مترمکعب بوده است و پیش‌بینی می‌شود با این روند، میزان مصرف آب شهروندان تهرانی تا پایان سال به یک میلیارد و 80 میلیون مترمکعب برسد. همچنین تا قبل از اردیبهشت امسال، سدهای تهران حدود 45 درصد کسری داشت، بعد از بارندگی‌ها به 25درصد رسید یعنی حدود 20 درصد آن جبران و باعث شد از خطر جیره‌بندی در تهران عبور کنیم.

97 درصد کشور با درجات مختلف خشکسالی مواجه است


همچنین صادق ضیاییان رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، اعلام کرد: در بازه 120 ماه اخیر منتهی به تیرماه سال جاری، 97 درصد مساحت ایران به خشکسالی انباشته و بلندمدت دچار شده است و همین موضوع وضعیت ذخیره آبی کشور را در مناطق مختلف نشان می‌دهد.


صادق ضیاییان افزود: بر اساس شاخص 120 ماهه منتهی به پایان تیر، حدود 97 درصد از مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی بلند‌مدت مواجه هستند که از این میان 5/5 درصد خشکسالی خفیف، 5/28 درصد دچار خشکسالی متوسط‌، 50 درصد خشکسالی شدید و 13 درصد خشکسالی بسیار شدید را تجربه می‌کنند و تنها 3/0 درصد از مساحت کشور دارای ترسالی ضعیف و 1/0 درصد ترسالی متوسط و مابقی نواحی از شرایط نرمال هستند.

وی در مورد آخرین وضعیت خشکسالی کشور اظهار کرد: پهنه‌بندی خشکسالی 120 ماهه منتهی به پایان تیرماه 1397 حاکی از آن است که بخش‌های گسترده‌ای از مساحت کشور دچار خشکسالی خفیف تا بسیار شدید بلندمدت است. در بخش‌هایی از استان‌های تهران، البرز، قزوین، آذربایجان‌شرقی، زنجان، فارس، خراسان‌رضوی، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، خراسان‌شمالی، خراسان‌جنوبی، خوزستان، بوشهر، کرمان و قسمت‌هایی از کرمانشاه، لرستان، یزد، سمنان، قم، سیستان‌و‌بلوچستان همچنین بخش‌هایی از اصفهان و چهارمحال‌و‌بختیاری خشکسالی بلندمدت شدید و حتی بسیار شدید وجود دارد.

منبع:

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها