کد خبر: 222988
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ۱۱:۵۳:۰۰
| |

خروج فرانسه از عملیات نظامی علیه یمن

پاریس در اظهارنظری که ثابت کننده حضور فرانسه در حمله نظامی به یمن است، تاکید کرده که دیگر بخشی از عملیات ائتلاف عربی علیه یمن نیست اما حاضر نشده فروش سلاح به عربستان را متوقف کند.

خروج فرانسه از عملیات نظامی علیه یمن
کد خبر: 222988
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ۱۱:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| «حسین العزی» رئیس روابط خارجه در جنبش انصارالله و معاون وزیر خارجه در دولت نجات ملی یمن، اعلام کرد که فرانسه دیگر بخشی از عملیات ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه یمن نیست.

العزی در پستی در شبکه اجتماعی «توئیتر» نوشت: فرانسه به ما تاکید کرد که دیگر در عملیات ائتلاف متجاوز به یمن، حضور ندارد و امروز - بیش از پیش- با راهکار سیاسی به عنوان تنها گزینه موجود همراه است.

خرداد ماه پیش، «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجی رسما اذعان کرد که نیرو‌های فرانسوی در حمله ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان و آمریکا به بندر «الحدیده» مشارکت دارند. وی به صراحت اعلام کرد: «از تلاش‌های نیرو‌های فرانسوی برای خنثی کردن مین‌ها در مناطق آزاد شده در کنار نیرو‌های وابسته به ائتلاف عربی قدردانی می‌کنیم.»

روزنامه فرانسوی «فیگارو» نیز اعلام کرده بود که نیرو‌های ویژه فرانسوی در کنار نیرو‌های اماراتی در نبرد‌های ساحل غربی یمن حضور دارند، اما وزارت دفاع فرانسه مشارکت در هرگونه نبردی در منطقه الحدیده را تکذیب کرد.

العزی در ادامه ضمن تقدیر از فرانسه برای این موضع‌گیری مثبتش در عین حال ابراز تاسف کرد که این کشور، قراردادهای تسلیحاتی با عربستان و امارات را تا به این لحظه لغو نکرده است و همین امر موجب نارضایتی ملت یمن است.

پاریس در واکنش به اعتراض‌های مستمر سازمان‌های غیردولتی به فروش سلاح های فرانسوی به عربستان و امارات که متهم به جنایت جنگی در یمن هستند، فروش تسلیحات را برای زنده نگاه داشتن صنایع دفاعی کشور ضروری توصیف کرده است.

عربستان سعودی با حمله به یمن از بیش از سه سال پیش تاکنون، نزدیک به ده هزار کشته برجای گذاشته و با مواجه کردن میلیون‌ها نفر با گرسنگی، به اعتراف سازمان ملل بدترین بحران انسانی در جهان را به وجود آورده است.

امارات، کویت، عربستان سعودی و مصر از مشتریان پر و پا قرص تسلیحات فرانسوی هستند که در ائتلاف عربی علیه یمن، به رهبری عربستان مشارکت دارند.

رئیس روابط خارجه در جنبش انصارالله درباره پیامدها و بازتاب‌های ناگوار نبرد «الحُدیده» نیز نوشت که جامعه بین‌الملل تلاش می‌کند تا خود را از این مسئله تبرئه کند و در عین حال از آن ممانعت نمی‌کند. این به آن معناست که امارات به طور مشخص در دو کمین [دام] خرد خواهد شد: یک؛ کمین یمنی که امارات در آن ضرباتی عبرت‌آموز و وحشتناک دریافت خواهد کرد؛ دوم، کمینی بین‌المللی است که طی آن به سکویی برای تحقیر جهانی تبدیل می‌شود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها