کد خبر: 223124
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ ۰۷:۰۶:۰۰
| |

اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی در یادداشتی نوشت

مذاکره با پیش‌شرط در مقابل پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط

اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی با اشاره به طرح موضوع مذاکره بدون پیش‌شرط آمریکا نوشت: مذاکره در محدوده‌ای به نام زمان صورت می‌گیرد و توسط زمان کنترل می‌شود. به همین دلیل می‌توانیم با آغاز مذاکرات دست کم زمان بخریم و در واقع زمان را به نفع خودمان هزینه کنیم. نباید فراموش کنیم که می‌توان در مذاکره از منافع ملی هزینه نکرد بلکه از زمان هزینه کرد.

مذاکره با پیش‌شرط در مقابل پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط
کد خبر: 223124
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ ۰۷:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی نوشت: موضوع مذاکره از حیطه اختیارات دولت خارج و تصمیم‌سازی در این خصوص در اختیار حاکمیت است. با این حال اگر تصمیم‌گیری هم در این زمینه انجام شود مجری مذاکرات دولت خواهد بود. دولت هم نشان داده که تیم مجربی برای مذاکره در اختیار دارد که حافظ منافع ملی ما است همان‌طور که در جریان تصویب توافق بین‌المللی برجام دیدیم روند و نتیجه مذاکرات به سمتی رفت که دولت بعدی امریکا، عربستان و رژیم اسراییل به آن تاختند و این توافقنامه را به ضرر منافع ملی کشورشان توصیف کردند.

از سویی دیگر حالا که ترامپ اعلام کرده حاضر است بدون هیچ قید و شرطی با ایران وارد مذاکره شود، دست جمهوری اسلامی بازتر خواهد بود و می‌تواند از موضع قدرت برای مذاکره تصمیم بگیرد. کشور ما دچار بحران‌های شدید اقتصادی، ‌سیاسی و اجتماعی است که در واقع از همان فشارها و تحریم‌های اقتصادی نشات می‌گیرد که امریکا علیه جمهوری اسلامی وضع کرده است. با این حال و با توجه به پیشنهاد ترامپ، ‌جمهوری اسلامی می‌تواند با دو شرط ساده و پرفایده وارد مذاکره با امریکا شود. اولین شرط برای امریکا بازگشت به برجام و دومین شرط تعلیق همه تحریم‌ها است تا مذاکرات صورت گیرد. جمهوری اسلامی می‌تواند با تکیه به این دو شرط پای میز مذاکره بنشیند.

به هر حال مذاکره در محدوده‌ای به نام زمان صورت می‌گیرد و توسط زمان کنترل می‌شود. به همین دلیل می‌توانیم با آغاز مذاکرات دست کم زمان بخریم و در واقع زمان را به نفع خودمان هزینه کنیم. نباید فراموش کنیم که می‌توان در مذاکره از منافع ملی هزینه نکرد بلکه از زمان هزینه کرد. با انجام این مذاکرات زمان می‌خریم تا انتخابات کنگره امریکا در آبان امسال برگزار شود. در این مدت هم می‌توانیم تا حدودی فضای روانی و اقتصادی جامعه را بهبود بخشیم و دست‌کم جو روانی سالم و متعادلی ایجاد کنیم. در واقع از آنجا که امریکا در خروج از برجام پیش‌قدم بوده و یک توافق بین‌المللی را نقض کرده‌ و تخلفی بین‌المللی مرتکب شده است، ‌جمهوری اسلامی با دست پر می‌تواند شروطی را تعیین کند. شروطی هم همان‌طور که در بالا ذکر شد درخواست توقف تحریم‌ها و بازگشت به برجام است. در چنین شرایطی فضا برای مذاکرات ایجاد شده و در شروع مذاکرات ما شرایطی برد-برد خواهیم داشت. اما در این مسیر (چه مسیر مذاکره را پیش‌گیریم چه مسیر مذاکره نکردن با وجود درخواست امریکا) لازم است دستگاه‌های حاکمیت و به ویژه صداوسیما از متخصصان داخلی و خارجی برای بحث و بررسی در مورد فواید و مضرات مذاکره با امریکا دعوت به عمل آورد و به این سوال پاسخ دهد که چرا مذاکرات آری یا چرا مذاکرات نه؟ نقش رسانه‌ ملی برای بیان دلایل و مواضع موافقان و مخالفان مذاکره در این برهه حساس بسیار موثر است.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها