جواد هروی معاون نظارت معاون پارلمانی رئیس‌جمهور:

سوال چهارم از رئیس‌جمهور از حد نصاب افتاده بود/ برخی نمایندگان از انصراف خود انصراف دادند

معاون نظارت معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: روز گذشته امضاها برای سوال چهارم از رئیس جمهور از حد نصاب افتاده بود، اما مجددا با 8 امضاء دیگر، دو مرتبه سوال از رئیس جمهور به جریان افتاد.

سوال چهارم از رئیس‌جمهور از حد نصاب افتاده بود/ برخی نمایندگان از انصراف خود انصراف دادند
کد خبر: 223261
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ ۱۳:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| جواد هروی با اشاره به اعلام وصول سوال از رئیس جمهور و تاکید بر اینکه امضاها برای سوال چهارم از رئیس جمهور از حد نصاب افتاده بود، اظهار داشت: روز گذشته امضاها برای سوال چهارم از رئیس جمهور از حد نصاب افتاده بود.

معاون نظارت معاون پارلمانی رئیس جمهور بیان کرد: فرایندی از ماه‌ها پیش بر مبنای دغدغه نمایندگان مجلس آغاز شده و آن‌ها مشکلاتی را در قالب سوال از رئیس جمهور مطرح می کردند.

وی افزود: در زمان مطرح شدن سوال اول نمایندگان مجلس از رئیس جمهور، نمایندگان رئیس قوه مجریه در کمیسیون اقتصادی مجلس پاسخ‌هایی را ارائه کردند که سوال کنندگان قانع شدند و امضاهای آن سوال نیز از حد نصاب افتاد.

هروی ادامه داد: هنگامی که سوال دوم نمایندگان از رئیس جمهور با مضمون اقتصادی مطرح شد، سوالات با 5 محور تهیه شده بود که در سوال چهارم نیز همان محورها تکرار شد و مجددا نمایندگان دغدغه‌های خود را در این موضوعات مطرح کردند و نمایندگان رئیس جمهور بازهم در کمیسیون اقتصادی صحبت کردند و نهایتا نمایندگان محترم قانع شدند و این سوال نیز پس گرفته شد.

معاون نظارت معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: بعد از مطرح شدن سوال سوم نمایندگان مجلس از رئیس جمهور که پیش از پایان سال 96 بود، در آن زمینه نیز جلسه مشترکی بین نمایندگان رئیس جمهور و نمایندگان متقاضی سوال از رئیس جمهور در مجلس برگزار و موضوعات از منظر حقوقی بحث شد که با اقناع سوال کنندگان، امضاها برای سوال از رئیس جمهور از حدنصاب افتاد.

هروی اظهار داشت: در روزهای اخیر سوال چهارم در 5 محور اقتصادی مطرح شد و همانطور که همه می‌دانیم، سوال از دستگاه‌های اجرائی، وزرا و حتی رئیس جمهور حق نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و به همین دلیل دولت از هر جلسه مفاهمه‌ای استقبال می‌کند. بنابراین باید بتوانیم تعاملی میان دولت و مجلس ایجاد کرده تا با یک نگاه مفاهمه‌ای این موضوع را تعدیل کنیم زیرا این شیوه است که منافع کشور و نظام را تامین می‌کند.

معاون نظارت معاون پارلمانی رئیس جمهور بیان کرد: رویکرد نقادانه را می‌پسندیم و این رویکرد را عامل توسعه و پیشرفت کشور می‌دانیم، به خصوص اگر این نگاه نقادانه از جانب مجلس به دولت باشد، زیرا رویکرد نقادانه مجلس به دولت می‌تواند بستر مناسبی را برای تعامل سازنده و اخلاقی در روابط دولت و مجلس ایجاد کند.

وی افزود: بر همین اساس معتقدیم، سوالاتی که در 4 مرحله مطرح شده، نشان دهنده دغدغه‌ها و نگرانی‌های نمایندگان نسبت به مسائل روز کشور است و اینکه نمایندگان به این بینش رسیده‌اند که این سوالات را باید از شخص رئیس جمهور بپرسند، جزء حقوق نمایندگان است که البته نمایندگان می‌توانند از توضیحات اقناع شده یا انصراف دهند.

هروی ادامه داد: یکی از مباحثی که در بحث سوال چهارم داریم و از روز گذشته این موضوع مطرح شده، این است که سوال چهارم همان سوال دوم بود که قبلا امضاهای آن از حد نصاب افتاده بود زیرا نمایندگان از توضیحات نمایندگان رئیس جمهور اقناع شده بودند ولی مجددا سوال چهارم بر مبنای همان 5 محور اقتصادی، مطرح شد.

معاون نظارت معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: بعد از جلسه نمایندگان متقاضی سوال با نمایندگان رئیس جمهور در کمیسیون اقتصادی مجلس، شاهد بودیم که بسیاری از نمایندگان آمدند و سوالات خود را پس گرفتند، زمانی که ما انصراف دهندگان را به هیات رئیسه اعلام کردیم، امضاهای سوال چهارم از رئیس جمهوراز حد نصاب افتاده بود.

هروی اظهار داشت: اما مسئله‌ای که در اینجا مطرح شد، این است که تعدادی از نمایندگان از اعلام انصراف خود، انصراف داده‌اند؛ به عبارت دیگر فردی که اعلام انصراف رسمی می‌کند و مجددا، از انصرافش اعلام انصراف می‌کند، از لحاظ مبانی حقوقی ابهاماتی را ایجاد می‌کند و نیاز دارد که مجلس تفسیر حقوقی، دقیق و روشنی را در این زمینه ارائه کند.

معاون نظارت معاون پارلمانی رئیس جمهور بیان کرد: ما نیز در این قضیه تعجب کردیم که چرا به این مرحله رسیده‌ایم. تفسیر این فرایند را مجلس انجام می‌دهد که در نهایت تشخیص داد که انصراف از انصراف، پذیرفته می‌شود و رئیس جمهور باید برای پاسخگویی به سوالات باید به مجلس تشریف بیاورند.

وی با بیان اینکه پذیرفتن انصراف از انصراف، شبهه‌ای را از نظر مبانی حقوقی به وجود آورده است، افزود: و این ابهام به وجود آمده که آیا نماینده‌ای که از سوال خود انصراف داده و از سوال خود قانع شده، می‌تواند از این انصراف خود انصراف دهد یا خیر؟

هروی با اشاره به اینکه روز گذشته امضاها برای سوال چهارم از رئیس جمهور از حد نصاب افتاده بود، اما مجددا با 8 امضاء دیگر، دو مرتبه سوال از رئیس جمهور به جریان افتاد، ادامه داد: بهتر است که مبانی حقوقی این قضیه نه تنها در این مقوله ، بلکه برای تعیین تکلیف سایر موضوعات، روشن شود.

معاون نظارت معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما از حضور رئیس جمهور در مجلس اسقبال می‌کنیم و مشکلی نیست، اما شرایط موجود کشور عادی نیست، گفت: زمانی که مقام معظم رهبری و سایر مدیران و مسئولان کشور، نوای همدلی را سر داده‌اند و در موقعی که دشمن مشترکی داریم که تحریم ها را دو مرتبه احیا می‌کند، همدلی بیشتر می‌تواند راهگشا باشد و کشور را از افتراقات دور و به سمت مشترکات هدایت می‌کند.

هروی اظهار داشت: مطمئنا هر جلسه‌ای که میان دولت و مجلس به هر شکلی برگزار شود می‌تواند موجب تنویر افکار عمومی شود و من مطمئن هستم که نه مجلس سرِ این را دارد که داعیه‌دار کشمکش و اختلاف با دولت باشد و نه دولت به دنبال این است که خدایی ناکرده نمایندگان مجلس را از خود برنجاند.

معاون نظارت معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه فضای کنونی کشور را نباید ملتهب کرد و نباید به گونه‌ای حرکت کنیم که دشمن شاد شویم آن هم در این موقعیت خاصی که قرار داریم و دشمنان تشنه اختلافات داخلی هستند، بیان کرد: دشمنان ملت ایران می‌خواهند از این موقعیتی که مردم تحت فشار معیشتی و اقتصادی هستند و تورم سنگینی وجود دارد و التهابات بازار ارز را شاهد هستیم سوء استفاده کنند و در این شرایط دشمنان دوست دارند که اختلافات داخلی تقویت شود.

وی افزود: سوالات نمایندگان، دغدغه دولت نیز هست، اما آنچه که در مجموع راجع به این سوال وجود دارد این است که این سوال از حدنصاب افتاده بود ولی با رویکردی جدید که انصراف از انصراف بود، مجددا به جریان افتاده است که به نظر من این ابهام در بحث حقوقی باید روشن شود.

هروی ادامه داد: ما به هیات رئیسه این مسائل را اعلام کردیم و هیات رئیسه مجلس باید در قبال این موضوع تصمیم خود را اتخاذ کند.

معاون نظارت معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه رئیس مجلس با درایتی که دارند در این قضیه ورود پیدا کنند زیرا در قضیه انصراف نمایندگان از انصراف خود ابهام وجود دارد، گفت: حداقل برای سایر موضوعاتی که ممکن است در آینده ایجاد شود این روشنگری لازم است که صورت گیرد و ابهانات قانونی آن باید رفع شود.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها