کد خبر: 223909
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۴ ۰۶:۵۰:۰۰
| |

عبدالرضا هاشم‌زایی در یادداشتی مطرح کرد

سوال‌های جناحی با محورهای اقتصادی

عبدالرضا هاشم‌زایی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید نوشت: سوال از رییس‌جمهوری گرچه با محورهای اقتصادی مطرح شده اما سیاسی است و بیش از اینکه جنبه کاربردی داشته‌ باشد و در جهت حل مشکلات به وجود آمده طرح شود، جنبه سیاسی آن قوی است.

سوال‌های جناحی با محورهای اقتصادی
کد خبر: 223909
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۴ ۰۶:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| عبدالرضا هاشم‌زایی عضو فراکسیون امید در یادداشتی نوشت: قریب به 7 یا 8 ماه پیش، زمانی که بحران موسسات مالی و اعتباری به اوج خود رسید، بحث سوال از رییس‌جمهوری نیز در مجلس طرح شد. در واقع سوال از رییس‌جمهوری که از سوی هیات رییسه مجلس اعلام وصول شده همان سوال چندین ماه قبل است که بالاخره با کش و قوس‌‌های فراوان اعلام وصول شد.

همان‌طور که از محور سوالات مشهود است، سوالات اقتصادی و بسیار کلی است؛ سوالاتی از این دست که چرا وضعیت رکود تشدید شده یا تحریم‌های بانکی استمرار یافته است و... سوالاتی کلی است و بعضا جواب آنها نیز مشخص است. اگر قرار بود در شرایط امروز سوال از رییس‌جمهوری در مجلس کلید بخورد قطعا اولویت‌های مهم‌تر و بیشتری وجود داشت تا به عنوان محور سوال از رییس‌جمهوری طرح شود.

علاوه بر طرح سوالات کلی همه جوانب امر نشان می‌دهد که سوال از رییس‌جمهوری گرچه با محورهای اقتصادی مطرح شده اما سوالی سیاسی است و بیش از اینکه جنبه کاربردی داشته‌ باشد و در جهت حل مشکلات به وجود آمده طرح شود، جنبه سیاسی آن قوی است. سوال اینجا است که آیا با این سوال مشکلات اقتصادی کشور حل و فصل خواهد شد؟ اگر هر 290 نفر نماینده هم این سوال را امضا می‌کردند مشکلات اقتصادی با این رویه و اهداف سیاسی قابل حل نبود. به همین دلیل معتقدم که یک جریان سیاسی این سوالات را پیش می‌برد و بیشتر اهداف سیاسی تعقیب می‌شود تا اینکه هدف صرفا پاسخگویی رییس‌جمهوری به مجلس و یافتن راه‌حل برای شرایط موجود باشد.

برخی توجیه می‌کنند که ما می‌دانیم سوالات کلی است و می‌خواهند تریبونی در اختیار روحانی قرار بدهند تا در مقابل مجلس و در مورد مشکلات ایجاد شده توضیح دهد. من البته این توجیه را قبول ندارم. در این مقطع شاید رییس‌جمهوری نتواند خیلی از موانعی که در راستای پیشبرد اهدافش بوده‌ که یکی از آنها توسعه اقتصادی است را بگوید و در مورد آنها توضیح دهد.

فارغ از اینکه سوالات کلی و با اهداف و اغراض سیاسی پرسیده شده اما با توجه به جمیع شرایط و فضای موجود اگر روحانی شفاف موانع را مطرح کند و بگوید چرا این وضع اقتصادی پیش آمده و موانع و مشکلات چیست، مجلس قانع خواهد شد. از سویی بر اساس آیین‌نامه سوال با استیضاح بسیار متفاوت است.

ممکن است نمایندگان از سوال یک وزیر هم قانع نشوند و وزیر کارت زرد بگیرد. احتمالا در مورد سوال از رییس‌جمهوری هم همین‌طور خواهدبود و احتمالا اگر نمایندگان مجلس از پاسخ‌های روحانی قانع نشوند کارت زرد دریافت کند اما نمی‌توان طرح سوال از رییس‌جمهوری را مقدمه‌ای برای استیضاح دانست چرا که استیضاح رایی بالا می‌خواهد و فعلا چنین فضایی در مجلس وجود ندارد. نمایندگان برای اعلام وصول همین سوالات نیز نزدیک به یک سال تلاش کردند و در کش و قوس بودند تا بالاخره سوال اعلام وصول شد. بنابراین نباید از طرح سوال نگران بود. همین که روحانی پاسخ‌های صریح و شفافی بیان کند و علل و عوامل تاثیرگذار در وضعیت امروز را بیان کند، کفایت می‌کند.

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها