کد خبر: 224163
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۲ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

دولت روحانی ضعیف‌تر شده است/ سال گذشته، سال روحانی نبود/ سن مدیران کشور باید 20 سال کم شود

رئیس کمیسیون آموزش مجلس ششم گفت: پیش‌بینی خود من این است که بحران  بسیار شدیدی که در سیاست خارجی ما اتفاق افتاده گذراست. بحران‌های اجتماعی‌ای که برخی از آن به خاطر تحریم‌هاست و برخی به خاطر فشارهای داخل کشور، این‌ها هم مدتی ادامه خواهد داشت و بعد از مدتی فروکش می‌کند و نمی‌تواند خیلی دیرپا باشد.

دولت روحانی ضعیف‌تر شده است/ سال گذشته، سال روحانی نبود/  سن مدیران کشور باید 20 سال کم شود
کد خبر: 224163
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۲ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| دولت روحانی در این روزها وضعیت خطیری دارد و از هر سو آماج انتقادات است. نمی‌توان تمام این انتقادات را به پای مخالفان دولت گذاشت و از آنها گذشت. یکی‌ از مهم‌‌ترین معضلات دولت روحانی اکنون این است که کسانی که سال گذشته حامی این دولت بودند امروز به صف منتقدان جدی روحانی پیوسته‌اند و به نوعی از دولت ناامید شدند.

احمد شیرزاد رئیس کمیسیون آموزش مجلس ششم درباره عملکرد دولت روحانی به «اعتمادآنلاین» گفت: واقعیت را نمی‌توان از چشم دور داشت؛ به هر حال نمره دولت آقای روحانی در این یک سال کمتر از میانگین چهار ساله‌ دولت اول ایشان است. این ضعیف‌تر بودن در همه زمینه‌ها بود. مثلاً یکی از شاه‌ماهی‌های دولت آقای روحانی، آقای ظریف بود که در یک سال گذشته حرکت چشم‌گیری انجام نداد. در بقیه ارکان دولت هم وضعیت همین‌گونه بود.

او در ادامه افزود: نکته دیگری را هم که باید به آن دقت کرد این است که دولت در یک سال گذشته خیلی بدشانس بوده و سال گذشته، سال آقای روحانی نبود؛ زلزله‌ای اتفاق افتاد که خرابی‌ها و آثار اجتماعی گسترده‌ای داشت، روی کارآمدن ترامپ در آمریکا که به اندازه چند زلزله برای ایران و سایر کشورها مخرب بود، سقوط هواپیما و... .

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب مطرح کرد: در عرصه مدیرانی هم که آقای روحانی باید به کار بگیرد شاهد چهره‌های جذاب و چشم‌گیر جدید نبودیم و همه چیز شاهد بر آن بود که دولت دوازدهم در استمرار گذشته است.

شیرزاد درباره آینده‌ای که در انتظار کشور است، گفت: نکته دیگری که باید مدنظر داشت این است که دولت چهارساله است و یک ساله نیست؛ برای همین باید در قضاوت تعجیل نکنیم. پیش‌بینی خود من این است که بحران بسیار شدیدی که در سیاست خارجی ما اتفاق افتاده گذراست. بحران‌های اجتماعی‌ای که برخی از آن به خاطر تحریم‌هاست و برخی به خاطر فشارهای داخل کشور، این‌ها هم مدتی ادامه خواهد داشت و بعد از مدتی فروکش می‌کند و نمی‌تواند خیلی دیرپا باشد. در گذشته هم وقتی این چنین رخدادهایی داشتیم چند ماه بیشتر طول نکشیده است. بعد از این دوران ما می‌توانیم با پرستیژ بالاتری در عرصه سیاست خارجی وارد شویم؛ یعنی اگر ما بتوانیم این مقطع را پشت سر بگذاریم و نشان بدهیم با فشار، تهدید و روش‌های ترامپی از صحنه خارج نمی‌شویم احترام ویژه‌ای را در صحنه‌ بین‌المللی کسب خواهیم کرد و نشان می‌دهیم دولتی منطقی هستیم، با رفتار مدنی، مستقل و برای امضای خود ارزش قائل است و حاضر است در شرایط محترمانه با تمام کشورها به داد و ستد بپردازد. چنین فضایی می‌تواند وضع کشور را کاملاً عوض کند و بنابراین ‌می‌توان این خوش‌بینی داشت که اگر این دوره سخت را پشت سر بگذاریم فضای بهتری ایجاد خواهد شد.

او در ادامه گفت: ما در داخل داریم دوره‌ تفاهم بین جناح‌های سیاسی را تجربه می‌کنیم که این با برکت است و کمتر سابقه داشته؛ این تفاهم می‌تواند بدل به یک تفاهم اجتماعی شود. آزمون‌های دیگری را هم داریم پشت سر می‌گذاریم که چون در میان آنها هستیم شاید درست درک نکنیم. آزمون مدیریت نرم اغتشاشات اجتماعی واقعاً آزمون بسیار بزرگی است که شاید در تاریخ ایران کم‌نظیر بوده است.

این نماینده مجلس ششم با تقدیر از عملکرد نیروی انتظامی و وزارت کشور در قبال اعتراضات اخیر، عنوان کرد: هر وقت ما عصیان‌های اجتماعی داشتیم معمولاً با کشته و زخمی شدن‌ها همراه بوده و به خشونت‌ها دامن زده شده است اما در چند ماه اخیر ما این را تجربه می‌کنیم که می‌‌شود خشونت‌هایی را که به هر شکل بروز می‌کند طوری تدبیر کرد که منجر به تداوم و افزایش خشونت نشود و منجر به آرامش جامعه شود. این‌ها به نظر من آزمون‌های بسیار کم‌نظیری است که نیروی انتظامی به خوبی از پس آن برآمده است. مدیران کشور در برابر اغتشاشات و عصیان‌های اجتماعی با تدبیر عمل می‌کنند و نمره وزارت کشور برخلاف گذشته در این مورد بسیار بالاست و اگر این روند ادامه پیدا کند ما یاد خواهیم گرفت که در کشوری 80 میلیونی امکان عصیان، درگیری‌های قومی و...، وجود دارد. یک جامعه‌ پیشرفته جامعه‌ای نیست که در آن اتفاقی نمی‌افتد جامعه‌ای است که بتواند اتفاقات را خوب مدیریت کند.

احمد شیرزاد درباره آینده کاری دولت روحانی گفت: در این وضعیت آقای روحانی باید خیلی صبور و متین صحنه‌ها را مدیریت کند. به طور قطع ما در برخی سیاست‌های اقتصادی اشتباه کردیم؛ به عنوان مثال در سیاست ثابت نگه داشتن قیمت ارز به هر قیمت، سیاستی بود که جواب نداد. ما اگر تن می‌دادیم به واقعیت‌های کاهش ارزش پول ملی و سعی نمی‌کردیم به طور مصنوعی قیمت تبادل ریال با ارزهای خارجی ثابت نگه داریم، قطعاً اکنون وضعیت بهتر بود. تن دادن به این واقعیت‌ها و کوتاه آمدن در برابر واقعیت‌های اقتصادی، بسیار مهم‌تر از این است که بر یک شاخص اقتصادی مثلاً کنترل تورم، پافشاری کنیم.

او در پایان گفت: آقای روحانی یک فرصت سه‌ساله طلایی دارد و باید از آن استفاده کند و مدیران جوان را روی کار بیاورد. بحث پیرشدن مدیران ما یک بلیه جبران‌ناپذیر است و نیاز قطعی داریم به اینکه سن مدیران ما چیزی در حدود 20 سال کاهش پیدا کند و از بالای 60 سال به حدود 40 سال برسد. دولت باید تلاش کند که خون تازه‌ای به جریان مدیریت کشور تزریق شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها