عبدالکریم حسین‌زاده نماینده مجلس:

معترضان را ببینیم و چاره‌اندیشی کنیم/ به حصر پایان دهیم

یک عضو کمیسیون عمران مجلس،‌ گفت: این امر انکارناپذیر است که ایران یک سرزمین چند فرهنگی است. اگر برای همه فرهنگ‌ها و تکثرها احترام قائل نشویم به یک وحدت واقعی یعنی ایرانیت نخواهیم رسید.

معترضان را ببینیم و چاره‌اندیشی کنیم/ به حصر پایان دهیم
کد خبر: 224595
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۶ ۱۳:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| عبدالکریم حسین‌زاده در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس بیان کرد: امروز همگی می‌دانیم که مردم نسبت به وضعیت معیشتی خود اعتراض دارند. زمانی که ما این اعتراض را به بیرون از کشور و بیرون از مرزها ارتباط دهیم یعنی معترضان را ندیدیم.

وی در ادامه با بیان این‌که «ما باید معترضان را ببینیم و در یک چارچوب اساسی نسبت به اعتراض‌هایی که دارند چاره‌اندیشی کنیم. ما اگر دلسوز نظام و انقلاب هستیم و می‌خواهیم راهکارهای اساسی را پیدا کنیم باید نگاهی از اعتراضات دی ماه تا به امروز داشته باشیم» ابراز عقیده کرد: در دی ماه گذشته اعتراضاتی شکل گرفت که من اعتقاد دارم در این اعتراضات دو مولفه رعایت نشد؛ اولی تمکین مسئولان به قانون اساسی و دادن مجوز به معترضانی که حق داشتند تا اعتراض خود را بیان کنند و دوم اینکه ما این افراد را به بیرون از مرزها وصل کردیم. در مورد دراویش هم که به خیابان‌ها آمدند، آیا از خودمان چرایی موضوع را پرسیدیم و از خودمان پرسیدیم که چه میزان حقوق شهروندی برای این افراد در کشور تامین شده است؟

نماینده مردم نقده و اشنویه در ادامه اظهار کرد: موضوع دختران خیابان انقلاب مشکل جدی بود اما آیا از خودمان پرسیدیم که چه میزان از تقصیر بر گردن مسئولان و کسانی که مسئولیت این موضوع را بر عهده دارند، بود؟ این افراد همگی فرزندان دهه 70 و 80 بودند و محصول تربیتی همه ما هستند که باید با رویکردی دیگر به آن‌ها نگاه می‌کردیم. زنان بخش عظیمی از جامعه ما هستند و بالغ بر 50 درصد جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند، چرا نباید از فرصت‌های برابر برای تصدی‌گری مدیریت برخوردار باشند؟

وی افزود: این امر انکارناپذیر است که ایران یک سرزمین چند فرهنگی است. اگر برای همه فرهنگ‌ها و تکثرها احترام قائل نشویم به یک وحدت واقعی یعنی ایرانیت نخواهیم رسید.

وی تاکید کرد که اگر در سرزمین ما ملت ما به یک ملت واحد تبدیل نشود و از یکدیگر دور شوند و نسبت به هم مهربان نباشند و دولتمردان یک دولت نشوند این موضوع باید جای سوال داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به خاطر می‌آورم که در زمان مرحوم مهندس بازرگان و مرحوم آیت‌الله طالقانی در استان کردستان در بدترین شرایط ایران این دو بزرگوار دکتر ابراهیم یونسی را به عنوان استاندار کردستان انتخاب کردند و به آن اعتماد کردند و دو امر بسیار مهم را به ایشان سپردند، چرا ما اعتماد را امروز مجددا انجام نمی‌دهیم؟ چرا استاندار اصفهان نباید کرد باشد و استاندار گیلان نباید بلوچ باشد؟ چرا ایران را برای همگان نمی‌دانیم؟

وی با تاکید بر این‌که «اگر کسی پیدا شود و اعتقاد داشته باشد که ایران باید برای همگان باشد ضد انقلاب نیست بلکه این فرد دلسوزی‌اش برای نظام و سرزمین است» ادامه داد: ما نباید نسبت به مدیریت مشارکتی در کشور نگاه قدسی‌مآبانه داشته باشیم. باید توسعه سرزمین را بر دوش همه آحاد مردم بیندازیم و مردم باید در تمام ساختارها و سازمان‌ها حضور داشته باشند. در دوره‌ای که در آن قرار داریم یک سال تمام یک زرتشتی از حضور در شورای شهر یزد منع شد، آیا از خودمان پرسیدیم که با این کار چه چیزی حاصل‌مان شد؟ عده‌ای احساس می‌کردند که با این کار چیزی به دست آورده‌اند، ‌آیا کسی مدعی است که از زرتشتیان ایرانی‌تر است. اگر به فکر توسعه کشور هستیم باید همگی در کنار یکدیگر تلاش کنیم.

وی اظهار کرد: امروز باید دایره تنگ خودی و غیرخودی را از بین برد. صحبت‌های آقای خاتمی در روزهای اخیر در راستای دلسوزی برای کشور، انقلاب و نظام بوده است. اینکه آقای میرحسین موسوی ماجرای تلخ خود را به عنوان یک اتفاق ناخوشایند خانوادگی می‌داند و بیرونی‌ها را از دخالت در این موضوع سلب می‌کند، یک نگاه بزرگ‌منشانه است که حس همبستگی ملی و توسعه سرزمین را بر هر چیز دیگری ترجیح می‌دهد.

این عضو فراکسیون امید مجلس در پایان گفت: ما باید به موضوعات حاشیه‌ای نظیر حصر و ... پایان دهیم. بستن تنگه هرمز دستوری نیست، بستن تنگه‌ها بر اساس عشق و علاقه مردم به سرزمین‌شان است. اگر این ملت همبسته و دل‌بسته سرزمین‌شان باشند نه تنها هرمز بلکه هر مشکلی را پشت سر خواهند گذاشت، شهروندان ما نباید حس غریبگی داشته باشند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها