مسئولان استانی خبر دادند:

جمع‌آوری 2 هزار متکدی در قم/ اکثر متکدیان ‌بومی نیستند

مسئولان استانی در جلسه کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی قم بومی نبودن متکدیان جمع‌آوری‌شده را به‌عنوان چالش جدی استان مطرح و از تحصیل 2 هزار کودک استثنایی در استان خبر دادند.

جمع‌آوری 2 هزار متکدی در قم/ اکثر متکدیان ‌بومی نیستند
کد خبر: 224978
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ ۱۷:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| جلسه کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی قم امروز در حالی در سالن جلسات اداره کل بهزیستی برگزارشده که موضوع پرچالش متکدیان و سرنوشت معلولان استان موردبررسی قرار گرفت.

در ابتدای جلسه معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم با تشریح شرایط زائرپذیری قم و آمار متکدیان استان اظهار داشت: اقدامات انجام‌شده در جهت جمع‌آوری متکدیان در استان قم بسیار بوده و نتیجه خوبی نیز داشته اما به علت شرایط ویژه زائرپذیری و آمار مهاجرت بالا به این شهر نمی‌توانیم نتیجه این اقدامات را با استان‌های دیگر کشور مقایسه کنیم.

محمدرضا هاشمی از جمع‌آوری 2هزار متکدی در سال گذشته خبر داد و افزود: تعداد بالای این متکدیان بومی نبودند و این امر نشان‌دهنده چالش استان در برخورد با متکدیان است که با آسیب‌شناسی‌های انجام‌شده مشخص می‌شود اعتقادات مذهبی مردم قم و کمک‌های نقدی بالا باعث فعالیت بیشتر آن‌ها در استان قم شده است.

وی مدیریت متکدیان و تغییر نگرش و فرهنگ جامعه نسبت به آن‌ها را نیازمند همکاری همه ارگان‌ها دانست و خاطرنشان کرد: با تغییر فرهنگ و نگرش جامعه نسبت به پول‌های که به متکدیان داده می‌شود می‌توانیم کمک‌ها را به دست نیازمندان واقعی رسانده و ورود شهرداری، بهزیستی و علوم پزشکی به این عرصه ضروری است.

معاون استاندار قم در ادامه به مشکلات معلولان نیز اشاره کرد و گفت: باید مستمری معلولان با توجه به شرایط فیزیکی آن‌ها تعیین‌شده و افزایش یابد و برای آمادگی جامعه برای پذیرش و خدمات‌رسانی به این افراد انجمن‌های معلولان فعال‌تر عمل کرده و دستگاه‌های دیگر را نیز به این حوزه وارد کنند.

سپس فرماندار قم با تأکید بر نظارت دانشگاه علوم پزشکی به وضعیت متکدیان جمع‌آوری‌شده تصریح کرد: بعضی از متکدیان دچار آسیب‌های اجتماعی هستند که نیازمند درمان‌های تخصصی هستند و همچنین با مشخص شدن نقش ارگان‌های مختلف و ورود سازمان‌های مردم‌نهاد و تقسیم‌بندی وضعیت زنان، کودکان کار و دختران می‌توان به صورتی سازمانی به این مسئله رسیدگی کرد.

در ادامه جلسه مدیرکل آموزش و پرورش از ساخت مدرسه‌ای برای کودکان اوتیسم در استان خبر داد و ابراز کرد: در حال حاضر تعداد 2 مدرسه ویژه کودکان معلول در استان قم وجود دارد که با در نظر گرفتن شرایط جسمانی این کودکان طراحی‌شده است.

حمیدرضا شیخ‌الاسلام ورود خیرین به موضوع آموزش کودکان معلول را اقدامی مناسب و درشان مردم قم دانست و گفت: در حال حاضر تعداد 2 هزار کودک استثنایی در استان در حال تحصیل هستند که 500 نفر از آن‌ها از شرایط مالی مناسبی برخوردار نبوده و نیازمند کمک خیرین برای ساماندهی آن‌ها هستیم.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها