رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس مطرح کرد:

رسانه‌ها برای احیای سرمایه‌های اجتماعی خط قرمزهای خود را بشکنند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: در حال حاضر و بنا به شرایط کشور رسانه‌ها باید دست از خودسانسوری برداشته و با هدف احیای سرمایه‌های اجتماعی خط قرمزهایی که برای خود تعریف کردند را بشکنند.

رسانه‌ها برای احیای سرمایه‌های اجتماعی خط قرمزهای خود را بشکنند
کد خبر: 225274
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۹ ۱۴:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در نشست هم‌اندیشی با مدیر مسئولان و مدیران رسانه‌های استان فارس اظهار داشت: امروز اینکه رسانه‌ها به موارد مورد مطالبه مردمی دلسوزانه بپردازند یک وظیفه ملی، شرعی و انسانی است لذا باید خط قرمزهای خود را بشکنند زیرا در غیر این صورت آینده کشور در خطر خواهد بود.

وی افزود: به دلیل تصمیم‌های نادرست برخی از مسئولان سرمایه اجتماعی و اعتماد مردمی در کشور دستخوش تغییرات شده که در این میان عده‌ای نیز از خارج از کشور برنامه‌هایی را برای کشور ما دنبال می‌کنند که علت مضاعفی برای به بیراهه کشیدن فضای موجود کشور است.

رازقی اظهار داشت: در این شرایط دلسوزان واقعی ایران و نظام که رسانه‌ها در راس آنها قرار دارند باید برای ایجاد انسجام و یکپارچکی در کشور و منافع ملی اقداماتی را انجام دهند که به بهبود وضعیت کشور کمک کند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس عنوان کرد: فساد یکی از موانع اساسی فضای کسب و کار و جذب سرمایه‌گذاری در کشور است به طوری که امروز فساد بیش از سایر بخش‌ها اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده است و در این میان رسانه‌ها رسالت و نقش محوری در مقابله با فساد دارند.

وی با اشاره به موارد فساد نهادینه شده در کشور افزود: در 50 سال اخیر سیاست کشور بر سرکوب تولید و صادرات بوده و در دوران‌های مختلف به اشتباه به جای هدف‌گذاری بر تولید پایدار به موضوع اشتغال پرداخته شده که اگر سیاست تولید کشور را دنبال کرده بودیم امروز وضعیت اقتصاد ما این چنین نبود.

رازقی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: اتاق بازرگانی فارس در دو سال اخیر حرکت بر مبنای علم در حوزه اقتصاد را سرلوحه کار خود کرده است که در این زمینه اقدام به تولید مطالب کارشناسی مبتنی بر تجربه فعالان اقتصادی استان و ارائه به تصمیم‌گیران در کشور و استان برای رفع موانع کسب و کار کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس تصریح کرد: در حال حاضر 10 دفتر مطالعات اجتماعی و اقتصادی، پایش فضای کسب و کار، آینده‌پژوهی، سلامت اداری، تبادل تکنولوژی، بهبود مستمر، دبیرخانه شورای پژوهش و دبیرخانه شورای گفت‌وگو در اتاق بازرگانی فارس فعال است و کارهای بزرگی را در استان انجام داده است.

وی با بیان اینکه در موضوع بحران‌های ارزی راهکارهایی را اتاق بازرگانی فارس به تصمیم‌گیران در سطح ملی ارائه کرده است افزود: در بسته جدید ارزی ارائه شده در حوزه ارز در کشور بیش از 90 درصد پیشنهادات اتاق بازرگانی فارس لحاظ شده بود که امیدواریم این کار علمی تا حدود بسیاری بتواند راهگشای مشکلات بخش اقتصاد کشور باشد.

رازقی بیان کرد: اتاق بازرگانی فارس در جهت توسعه استان فارس به ویژه در بخش مبارزه با فساد، آماده همکاری در بخش‌های مختلف تولید محتوا و کار کارشناسی و علمی است و ما در کنار رسانه‌ها هستیم.

رسانه‌ها مقابله با فساد را مطالبه کنند

ابراهیم غلامزاده، نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس نیز در این نشست بیان کرد: در حال حاضر بیش از 80 درصد اقتصاد ما دولتی است و همین موضوع زمینه ایجاد فساد در بخش‌های مختلف را ایجاد کرده است و متاسفانه عده‌ای تمایل دارند شرکت‌ها و فضای اقتصادی همچنان در اختیار دولت باشد.

وی با بیان اینکه فساد در کشور ما نهادینه شده که به دنبال این موضوع، سرمایه اجتماعی خدشه‌دار شده است، افزود: اگر بستر فساد فراهم باشد بخش دولتی و خصوصی درگیر این فضا می‌شود که متاسفانه امروز بستر فساد در کشور ما وجود دارد و موجب شده در موضوع‌های مختلف سواستفاده‌هایی انجام شود.

وی گفت: متاسفانه فساد در تمام بخش‌ها وجود دارد و رسانه‌ها باید به عنوان نماینده افکار عمومی برای مقابله با آن مطالبه‌گر و به این موضوع ورود کنند.

غلامزاده اظهار داشت: مسایلی مانند تحریم‌ها نمی‌تواند مشکلی برای کشور ما ایجاد کند بلکه عمده مشکل کشور ما فساد نهادینه شده است که موجب از بین رفتن سرمایه اجتماعی شده است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: همه افراد باید برای مبارزه و مقابله با فساد کار کنند که در این زمینه بخش خصوصی باید پیشگام باشد.

وی افزود: قدرت بخش خصوصی و اتاق بازرگانی فارس افکار عمومی است که موثرترین ابزار جهت بسیج افکار عمومی برای مقابله با فساد، رسانه ها هستند بنابراین ارتباط بین رسانه و اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی باید بیش از پیش تقویت شود.

غلامزاده با بیان اینکه هم‌افزایی بین اتاق بازرگانی و رسانه‌ها، منافع جامعه را به دنبال دارد، عنوان کرد: در دو سال اخیر کارهای خوب و بزرگی در رفع موانع کسب و کار و حمایت از بخش خصوصی استان در اتاق بازرگانی استان فارس انجام شده است که رسانه‌ها باید در این فضا نیز در کنار اتاق بازرگانی استان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: امسال سال سرنوشت‌سازی برای کشور است و معتقدم عبور از تحریم‌ها کار سختی نیست و اگر همه مردم و مسئولان داخل کشور دست به دست هم دهند می توانیم از این شرایط و بحران نیز عبور کنیم.

نائب رئیس اتاق بازرگانی فارس در بخش دیگری از سخنان خود افزود: تنها راه نجات کشور از شرایط فعلی، اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی در کل حاکمیت و نه تنها دولت است و این مهم در سال‌های گذشته ابلاغ شده اما در عمل اجرایی نشده است.

غلامزاده بیان کرد: بر اساس سیاست‌های اصل 44 کل نهادهای حاکمیتی باید از تصدی‌گری دست بکشند و بنگاه‌های خود را واگذار کنند که اگر بخش خصوصی ما قدرتمند شود کشور نیز از تحریم‌ها و خطرها مصون خواهد بود.

وی اظهارداشت: در شرایطی که اقتصاد ما دولتی و بخش‌های خصوصی در دست کارگزاران دولتی باشد اقتصاد ما آسیب‌پذیر است و دولت که تحریم شود همه بخش‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

غلامزاده اضافه کرد: امروز کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند به امید و انسجام است که در صورت پایبندی به منافع ملی و امید، می‌توان با همدلی از این شرایط بحرانی عبور کرد.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها