روزنامه دولتی چین خواهان برخورد با مسلمانان و تخریب مسجد آنها شد

به دنبال تجمع اعتراضی گروهی از مسلمانان در غرب چین علیه طرح تخریب مسجدی در این شهر، روزنامه وابسته به حزب حاکم کمونیست چین امروز(شنبه) در مطلبی در واکنش به این رخداد گفت،‌ هیچ مذهبی در چین فراتر از قانون نیست.

روزنامه دولتی چین خواهان برخورد با مسلمانان و تخریب مسجد آنها شد
کد خبر: 225506
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۰ ۱۴:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| روزنامه گلوبال تایمز چین در این مطلب از مقام‌های این کشور خواست تا در برخورد با اعتراضات بر سر طرح تخریب این مسجد که در شهر ویژو در منطقه نینگشیا در غرب چین واقع شده، قاطع عمل کنند.

به نوشته این روزنامه‌، مقام‌های این شهر که میزبان اقلیت قومی مسلمان "هویی" است باید با آنچه که این روزنامه "توسعه غیرقانونی یک بنای مذهبی" خواند، برخورد کند.

روز پنجشنبه هزاران تن از مسلمانان این منطقه در محل مسجد اعظم این شهر که یک بنای بزرگ با چندین مناره و گنبد است تحصن کردند و اجازه تخریب آن را ندادند.

این یکی از اتفاقات کم سابقه در ابراز اعتراض و مخالفت علنی به اقدام‌های مقام‌ها علیه مسائل مذهبی در چین است. این اقلیت قومی با وجود آنکه تاکنون نسبت به اقلیت مسلمان هان در منطقه سین کیانگ آزادی‌های بیشتری داشته‌اند اما اخیر شاهد محدودیت‌های بیشت بوده‌اند.

مقام‌های چین تاکید دارند که تمامی پیروان مذاهب در این کشور می‌بایست در درجه اول تابع قوانین ارائه شده از سوی حزب کمونیست چین می‌باشند.

در همین راستا مقام‌های چین اجازه به نصب نمادهای مذهبی در این کشور از جمله نصب هلال ماه و ساخت گنبد در مساجد را نمی‌دهند،‌ کلیساها را تعطیل و انجیل‌ها را جمع می‌کنند و کودکان تبتی را نیز از معابد بودایی‌ها جمع آوری کرده و به مدارس دولتی منتقل می‌کنند.

امروز (شنبه) نیز ده‌ها مرد،‌ زن و کودک در اطراف این مسجد پیش از برپایی نماز صبح تجمع کردند. همزمان با این تجمع بنر بزرگی در طبقه دوم این مسجد با مضمون اعتراض به این اقدامات مقام‌های چین نصب شده بود.

مقام‌های چین گفته‌اند که دست‌کم باید از مجموع 9 گنبد این مسجد هشت گنبد را تخریب شود چراکه ساخت و ساز غیرمجاز محسوب می‌شود.

روزنامه گلوبال تایمز در سرمقاله امروز خود تصریح کرد: مقام‌های چین باید به همه گروه‌های مذهبی این پیام را بدهند که هیچ کدام از آنها فراتر از قانون نیستند.

این روزنامه نوشت: مطمئنا تخریب این مسجد باعث نارضایتی محلی‌های مذهبی خواهد شد. با این حال اگر دولت محلی با این اقدام "غیرقانونی" برخورد نکند این تلقی به وجود خواهد آمد که مذاهب فراتر از قوانین چین هستند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها