کد خبر: 226092
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۲ ۱۹:۰۰:۰۰
| |

نشست ابراهیم اصغرزاده و اسدالله عسگراولادی درباره شفافیت در اقتصاد به چالش کشیده شد

اصغرزاده: 30 درصد از اقتصاد ما اقتصاد خاکستری است/ عسگراولادی: پیام شما را به رهبری می‌رسانم

نشست بررسی شفافیت در اقتصاد ایران با حضور ابراهیم اصغرزاده و اسدالله عسگراولادی با حضور تولیدکنندگان و فعالان بخش اقتصادی به چالش کشیده شد. فعالان صنایع کوچک به‌دنبال گوش شنوایی برای شنیدن دغدغه‌های خود هستند.

اصغرزاده: 30 درصد از اقتصاد ما اقتصاد خاکستری است/ عسگراولادی: پیام شما را به رهبری می‌رسانم
کد خبر: 226092
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۲ ۱۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نشست بررسی شفافیت در اقتصاد ایران با حضور ابراهیم اصغرزاده و اسدالله عسگراولادی امروز در مصلی تهران و در حاشیه نمایشگاه صنایع کوچک برگزار شد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، این نشست تحلیلی البته کوتاه بود و بیش از اینکه به نشست یا میزگرد شبیه باشد، با مشارکت بالای حاضران همراه شد. به همین دلیل هم کمتر امکان توضیح از طرف مهمانان برنامه مهیا شد و بیشتر این حاضران و تولیدکنندگان بودند که درد ودل کردند و به دنبال پاسخی برای سوالات خود بودند.

نهایتا هم عسگراولادی ادامه نشست را تاب نیاورد و با تاکید بر اینکه اینها نمی‌خواهند حرف ما را بشنوند و در حالیکه حضور خود را بی‌فایده دید با وجود درخواست ابراهیم‌زاده نشست را ترک کرد.

اما ابراهیم اصغرزاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این که در ماه‌های گذشته جامعه دچار پیش لرزه‌ای شده که می‌تواند به زلزله بزرگتری منجر شود، تاکید کرد که مردم نسبت به وضع موجود در همه جنبه‌ها به ویژه در معیشت و اقتصاد اعتراض دارند.

او در ادامه افزود: یعنی مردم وقتی دارند شعار می‌دهند که فلانی خدایی می‌کند و ملت گدایی می‌کنند یا اینکه چرا اموال ما را در سوریه بذل و بخشش می‌کنید منظورشان در واقع این است که چرا سیاست‌های موجود غیرشفاف است. چرا با وجود این همه برنامه‌ریزی ما آثار رشد را نمی‌بینیم و چرا باید سطح بیکاری و تورم تا این حد باشد. یا به قول آقای عسگراولادی چرا باید این ابهام در سیاست‌های پولی، بانکی، مالی و مالیاتی کشور وجود داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه عنوان کرد: متاسفانه اتفاقی که در اقتصاد ایران افتاده پیدایش یک اقتصاد زیرزمینی، سایه و خاکستری است که بخش مهمی از تولید ناخالص داخلی را می‌بلعد و گزارش نمی‌دهد، ثبت نمی‌کند و مالیات نمی‌دهد.

اصغرزاده وجود این اقتصاد در سایه را موجب حساسیت جامعه دانست و تاکید کرد که همین امر موجب حساسیت جامعه نسبت به بودجه، اختلاس‌ها، اقتصاد پنهان و تصمیم‌های اشتباه مجریان شده است.

او با اشاره به درخواست مردم برای شفافیت بیان کرد: این واکنش جامعه نوعی تقاضای عمومی برای آگاهی از مناسبات پشت‌پرده است. قسمت‌های شفاف اقتصاد ایران مورد سوال مردم نیست، بلکه آن بخش‌های غیرشفاف و پنهان باعث نگرانی و طرح این مطالبات شده است.

این فعال سیاسی با اشاره به دوران مناظره‌ها در جریان انتخابات سال 96 ریاست‌جمهوری به بخشی از آن اشاره کرد که حسن روحانی خطاب به محمدباقر قالیباف گفت: «پرونده تو در سال 84 زیر دست من آمد، اگر مردانگی نکرده بودم تو اینجا نبودی». این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه کار به این دو نفر ندارم، افزود: در این مملکت همین که یک پرونده‌ای وجود دارد و مسئولی نسبت به آن چشم‌پوشی می‌کند، مورد سوال جامعه قرار می‌گیرد، کسی هم نمی‌پرسد که به چه حقی شما جرمی مرتکب شدید و به چه حقی شما آن را نادیده گرفتید؟

عضو سابق شورای‌شهر تهران با بیان این که صاحبان صنایع و سرمایه‌های کوچک که در بنگاه‌های متوسط و کوچک سرمایه‌گذاری کرده‌اند بارها با مشکلات مواجه شده‌اند، گفت: این صنایع کوچک می‌تواند موتور محرک اقتصاد و اشتغال باشد اما اراده‌ای برای حل مشکل اینها نیست.

او افزود: تمام فکر و ذکر حکومت و دولت حمایت از صنایع بزرگ است و صنایع کوچک بی‌پشتوانه مانده و وقتی که سوال می‌کنیم، می‌گویند صنایع کوچک حدشان همین است.

این فعال سیاسی اصولگرا در صورتی که اقتصاد پنهان موازی که اسمش را نمی توانیم ببریم و رییس جمهوری مملکت (به آنها می گوید) برادران قاچاقچی، اسکله دارند و کالای قاچاق وارد می کنند و مالیات هم نمی دهند. اما یک بازاری یا تولیدکننده که می خواهد شفاف باشد باید مالیات و گمرک بدهد تمام مقررات را رعایت کند و با هزار مشکل دست و پنجه نرم کند.

اصغرزاده ادامه داد: آن بخش پنهان که بیش از یک چهارم یا 30 درصد اقتصاد کشور را در اختیار دارد با دور زدن قانون، پنهان‌کاری، فرار از ثبت و استخدام افراد زیر میزان قرارداد سوءاستفاده می‌کند و وقتی هم کشور وارد تحریم می‌شود، نگاه‌ها به سوی نیروهایی که در اقتصاد پنهان هستند، جلب می‌شود تا بتوانند تحریم را دور بزنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به کاسبان تحریم‌ عنوان کرد: تصورم بر این است که اگر کشور در حالت جنگ، تحریم یا بحران باشد این اقتصاد پنهان است که سود می‌برد. امثال رضا ضراب‌ها و بابک زنجانی‌ها در این حالت است که چاق‌تر می‌شوند. ولی اگر اقتصاد در ثبات و آرامش باشد ما با دنیا تعامل داشته باشیم باعث می‌شود هر چیزی سر جای خود قرار گیرد و این افراد هم مورد سوال و جواب قرار می‌گیرند.

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به نابسامانی که در بازار ارز به‌وجود آمده گفت: اتفاقی که در سه ماه گذشته بر سر نرخ ارز افتاد، نشان داد دست‌هایی در کار است. تفاوت نرخ ارز، رانت وحشتناکی برای یک عده‌ای ایجاد کرد و گروهی دیگر را به خاک سیاه نشاند. بخشی از تصمیمات بانک مرکزی شفاف نبوده و وضع موجود قابل ادامه نیست ضرر آن هم برای همه ماست.

اصغرزاده در واکنش به اتفاقات اخیر در کشور تاکید کرد: یا دولت بلد است کار کند، اما خوب توجیه نمی‌کند یا تصمیم‌گیری‌هایش غلط است و اهل مشورت نیست.

اصغرزاده افزود: برای ایجاد شفاف‌سازی در اقتصاد کشور ابتدا اقتصاد باید تولید محور (نه دلال محور) باشد. متاسفانه نظام بانکی ما نظام ورشکسته‌ای است که فقط به سود فکر می‌کند همین تفکر وقتی وارد شهرداری می‌شود دنبال فروش شهر می‌رود، زمانی که دولت را در اختیار می‌گیرد ...

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به حاشیه امن برخی از رانت‌خواران گفت: اعتقاد ما این است دست‌هایی که وارد اقتصاد شدند و از رانت اطلاعاتی استفاده می‌کنند و دارای امنیت هستند، وقتی بخش‌هایی از روحانیت یا نیروهای نظامی وارد کار اقتصادی می‌شوند بدون ریسک و پرداخت هزینه و سوالی از آنها نمی‌شود باعث بی‌اعتمادی مردم به سیستم حکومت و اقتصاد می‌شود.

در همین حین خانمی که به نظر از تولیدکنندگان می‌آمد و از سیاست و اقتصاد خبر داشت بلند شد و درباره مذاکره با آمریکا سوال کرد. او با اشاره به تسخیر سفارت آمریکا به وسیله اصغرزاده و دیگر دانشجویان پیرو خط گفت: دانشجویان خط امام (ره) امروز به همراه موسوی خوئینی‌ها به عمل اشتباه خود اعتراف کنند و بگویند حاضر به مذاکره با آمریکا هستند.

اصغرزاده در ادامه با وجود تاکید بر اینکه موضوع جلسه چیز دیگری است، ترجیح داد که توضیحات بیشتری درباهر صحبت‌های آن خانم ارائه دهد و گفت: اقتصاد کشور اگر با همین فرمان به جلو رود دچار مشکل می‌شود. آیا ما باید مقابل آمریکا دستمان را بالا ببریم؟ می‌توانیم همان استقلالی که چین مقابل آمریکا دارد داشته باشیم و با آمریکا رابطه برقرار کنیم. رابطه ما با دنیای خارج به این مفهوم نیست که نسبت به انقلاب پشت کرده‌ایم.

او ادامه داد: بارها رابطه ایران و آمریکا به نقطه‌ای رسیده که می‌توانست مشکلات را حل کند در دولت خاتمی به جایی خوبی رسید و آلبرایت وزیر خارجه کلینتون از ایران عذرخواهی کرد. همین اتفاق در دولت روحانی هم افتاد و برجام محصول این نوع نگاه به خارج بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه ترامپ به دنبال نمایش و شو است و اهل مذاکره نیست، گفت: به هیچ‌وجه مساله عذرخواهی مطرح نیست. باید عاقلانه رفتار کنیم. من حرف این خانم را قبول دارم که مساله اقتصاد ما این است که با هیچ کشوری نمی‌توانیم کار اقتصادی کنیم، حتی با یک جزیره دورافتاده در اقیانوس آرام! باید مناسبات اقتصادی خود را به شکل منطقی حل کنیم.

دولت قیومیت را کنار بگذارد

اسدالله عسگراولادی، عضو اتاق بازرگانی ایران که بیشتر شنوده چالش‌ها و سوال‌های مطرح شده بین تولیدکنندگان با اصغرزاده بود در پاسخ به یکی از حاضران که تاکید دشات صحبت‌هایی که اینجا مطرح می‌‌شود هیچ فایده‌ای ندارد چون نه رییس‌جمهور آنها را می‌شنود و هیچ یک از تصمیم‌گیرندگان دیگر در کشور، گفت: من اینجا هستم تا حرف شما را بشنوم و به دیرگان هم انتقال دهم.

این فعال سیاسی اصولگرا در هنگامه بالا گرفتن سروصداها بین حاضران که هر کدام تلاش می‌کرد حرف خود را بزند و در واقع حرف خود را به کرسی بنشاند، گفت: من به شما قول می‌دهم که حرف شما را نه تنها به رییس‌جمهور برسانم که حتی به رهبری هم انتقال دهمف کار من همین است و به همین دلیل هم اینجا آمده‌ام.

او با بیان اینکه شفافیت چیزی جز صداقت با مردم نیست، توضیح داد که نباید سعی کنیم با گفتاردرمانی مردم را گمراه کنیم. در این راستا مردم توقع دارند که اگر مسئولی با آنها سخن می‌گوید با صداقت نسبت به اوضاع مملکت با آنها حرف بزند.

عسگراولادی با تاکید بر ناکارآمدی بسته پیشنهادی بانک مرکزی بیان کرد: اگر به عنوان نمونه بخواهم برای شما مثالی بزنم با نگاه به بسته‌ بانک مرکزی متوجه می‌شویم این بسته پویا و شفاف نیست؛ یعنی به مردم نمی‌تواند بگوید چه می‌خواهیم و یا وضع ما چگونه است و در کجا قرار داریم. وقتی نتوانیم این مسائل را به طور کامل و روشن توضیح دهیم می‌گوییم این اقتصاد، شفافیت ندارد.

عسگر اولادی تاکید کرد: دولت با شعار تدبیر و امید به عرصه وارد شد، تدبیر هم کرد اما به امیدها جواب نداد. مردم منتظر تحقق امیدهای خود هستند. در یک کلمه می‌گویم، دولت وقتی که آمد گفت خدمتگزار مردم هستم ولی من می‌گویم خدمتگزار باش، ولی قیم مردم نباش! باید با آنانی که خدمتگزارش هستی، مشورت کنی.

عضو اتاق بازرگانی تهران با تاکید به این موضوع که دولت در پیشبرد کارهای خود با هیچ کس حتی بخش خصوصی مشورت نمی‌کند، بیان کرد: رییس بانک مرکزی به فاصله دو سه روز بعد از روی کار آمدن بسته‌ای را ارائه کرد او با چه کسی مشورت کرد؟ این بسته غلط است و جواب نمی‌دهد از حالا به شما می‌گویم سه ماه دیگر فاتحه این بسته خوانده است. مگر اینکه با مردم و دانشگاهی ها مشورت کنید. دولت قیمومیت را کنار بگذار و خدمتگزار جامعه باش.

در همین زمان بود که تنش بین سوال‌کنندگان بالا گرفت و عسگراولادی جلسه را ترک کرد و اصغرزاده هم با وجود اینکه مدت بیشتری ماند و به برخی از سوال‌کنندگان هم به شیوه خودشان پاسخ داد بعد از مدتی نشست را ترک کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها