کد خبر: 226403
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۴ ۰۹:۳۱:۰۰
| |

منصور غلامی وزیر علوم:

هیچ دانشجویی نباید ستاره‌دار باشد/ امیدوارم بتوانیم احکام سنگین دانشجویان بازداشتی را سبک‌تر کنیم

وزیر علوم می‌گوید: بارها تأکید کردم که برخورد انضباطی با دانشجویان فعال سیاسی در دانشگاه به خاطر فعالیت‌های سیاسی انجام نشود اما این بدان معنا نیست که هر دانشجوی فعال سیاسی هر تخلفی را انجام دهد و اگر تخلفی کرد نباید با او برخورد شود. 

هیچ دانشجویی نباید ستاره‌دار باشد/ امیدوارم بتوانیم احکام سنگین دانشجویان بازداشتی را سبک‌تر کنیم
کد خبر: 226403
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۴ ۰۹:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| هشت ماهی است که بر صندلی وزارت علوم تکیه زده؛ همان روزهایی که نامش بر زبان‌ها افتاد بسیاری با شک و تردید نوشتند و گفتند که منصور غلامی چگونه می‌خواهد سکان چنین وزارتخانه مهم و پر چالشی را بر عهده بگیرد؛ البته پر بیراه هم نمی‌گفتند. در این 8 ماهی که غلامی وزیر علوم بوده دانشگاه و دانشگاهیان فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌اند؛ از سرو صدایی که برای ستاره دار شدن دانشجویان در مهرماه سال گذشته گرفته تا بازداشت دانشجویان در اعتراضات دی ماه همان سال یا موضوع بورسیه‌های غیر قانونی که حالا می‌خواهند به دانشگاه برگردند. منصور غلامی چند روز پیش در طبقه شانزدهم اتاق کارش در وزارت علوم درباره آنچه در این ماه‌ها گذشته، همچون احضار دوباره دانشجویان، پیگیری احکام دانشجویان بازداشتی و بازگشت بورسیه‌های غیر قانونی پاسخ داد. در ادامه بخش های گزیده ای از این گفت و گو را می خوانید:

  • بارها تأکید کردم که برخورد انضباطی با دانشجویان فعال سیاسی در دانشگاه به خاطر فعالیت‌های سیاسی انجام نشود اما این بدان معنا نیست که هر دانشجوی فعال سیاسی هر تخلفی را انجام دهد و اگر تخلفی کرد نباید با او برخورد شود.
  • بنده همچنان پیگیر مسأله دانشجویان هستم. هر روز هم نشستی با همکاران که پیگیر این موضوع هستند دارم. گزارشات خوبی درباره وضعیت دانشجویان درگیر این موضوع دریافت کرده‌ام. فقط این جمله را بگویم که به نتایج خوبی رسیدیم. محور پیگیری وزارت علوم است. برای پیگیری این موضوع هم در وزارت علوم کارگروه فعال تشکیل شده است. بنده علاوه بر نشست‌هایی که با مسئولان قوه قضائیه داشتم از این کارگروه هم خواستم تا فعالیت جدی تری در زمینه شناسایی دانشجویان بازداشتی داشته باشد. مسئولان لیست افراد بازداشتی را مشخص کردند. وضعیت هر دانشجو مشخص شده است و با خانواده‌های این دانشجویان هم حرف زده‌ایم. با این همه امیدواریم که بتوانیم تعدیل در احکام داشته باشیم. البته سعی هم کرده‌ایم که احکام سنگین دانشجویان را سبک‌تر کنیم. امیدواریم این تلاش‌های ما نتیجه دهد.
  • (هم اکنون دانشجویی بازداشتی داریم؟) یادم نیست احتمالاً وجود دارد اما در حال رایزنی هستیم که بتوانیم آنهایی را که در بازداشت هستند آزاد کنیم.
  • یک نفر از دانشجویان بازداشتی اعتراضات دی ماه به خاطر وثیقه آزاد نشده بود که هم‌اکنون در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم این فرد را هم آزاد کنیم.
  • (شاید لایحه صیانت از حریم دانشگاه بتواند نگاه امنیتی بر دانشگاه را تعدیل کند. تدوین این لایحه به کجا رسید؟)فعلاً چیزی نوشته نشده است. با همین قوانین موجود هم می‌توانیم از دانشجویان حمایت کنیم.
    (برخی از فعالان دانشجویی اعلام کردند که پذیرفته شدگان کارشناسی ارشد احضار شدند تا از آنها تعهد بگیرند. آیا در این احضارها باز هم شاهد این خواهیم بود که دانشجویانی ستاره دار شوند؟)از نظر ما نباید هیچ دانشجویی ستاره دار باشد و روال هم مثل سال گذشته است. ممکن است دانشجویی به خاطر سوابقی که دارد احضار شود و توضیحی دهد و مشکل برطرف شود.به نظرم روی این موضوع نباید حساسیت نشان داد این احضار و توضیح به معنای محرومیت نیست.(یعنی امسال دانشجوی ستاره دار داریم یا نداریم؟) نمی‌دانم. امیدوارم نداشته باشیم.


    منبع: روزنامه ایران
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها