کد خبر: 226631
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۵ ۱۰:۵۵:۰۰
| |

پیکرک‌های تاریخی در ساربان/ «حضور غایب» و «دکوفو» تصویر می‌شوند

نمایشگاه‌های «روایت گمشده»، «حضور غایب» و «دکوفو» جمعه 26 مرداد در گالری های ساربان، شلمان و مکث افتتاح می شوند.

پیکرک‌های تاریخی در ساربان/ «حضور غایب» و «دکوفو» تصویر می‌شوند
کد خبر: 226631
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۵ ۱۰:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| برپایی نمایشگاه های هنری در حوزه تجسمی یکی از فرصت های مناسب بروز و ظهور هنر و خلاقیت هنرمندانی است که سال ها در این عرصه فعالیت می کنند و این نمایشگاه ها اغلب، جمعه های هر هفته افتتاح می شوند. تابستان به نوعی فصل تعطیلی گالری ها به حساب می آید، اما با پشت سر گذاشتن میانه تابستان و با وجود گرمای این فصل، هنوز از تب و تاب نمایشگاه های هنری کاسته نشده است و هنوز شور برگزاری نمایشگاه میان هنرمندان وجود دارد و گرمابخش فضای هنری این روزها است. جمعه 26 مردادماه نیز همچون جمعه های دیگر، تعدادی نمایشگاه هنری در گالری های پایتخت افتتاح می شود که لیست آنها را در زیر می خوانید.

خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه گروهی نقاشی اعضای بالای 40 سال انجمن هنرمندان نقاش ایران از 26 مرداد تا 6 شهریور در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. در نهمین کارنمای پژوهشی اعضای بالای40 سال انجمن هنرمندان نقاش ایران که از 26 مرداد در خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود، 32 هنرمند نقاش حضور دارند. نهمین کارنمای پژوهشی اعضای بالای 40 سال انجمن هنرمندان نقاش ایران جمعه 26 مرداد ساعت 17 در نگارخانه‌های ممیز، میر میران، بهار، تابستان، پاییز و زمستان خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود و تا 6 شهریور میزبان علاقه‌مندان است.

گالری ساربان

نمایشگاه آثار نقاشی ساوالان جماعتی با عنوان «روایت گمشده» به کیوریتوری فواد نجم‌الدین، 26 مردادماه در گالری ساربان افتتاح می‌شود.

نجم‌الدین در استیتمنت این نمایشگاه که روایتی از داش‌باباهای مشکین‌شهر است، نوشته: «پیکرک‌های این مجموعه بازنمای توده‌های انسان‌مانندی هستند که ساکت و ساکن در گستره‌ی دشتی ناکجا به افق خیره مانده‌اند. در نگاهی زیر چشمی گاه شواهدی از چهره‌هایی آشکار می‌شود و بعد به ناگه همه چیز از نظر محو و دور می‌شود. توده‌هایی گنگ، در فضایی مه‌آلود و بی‌جغرافیا، در نوری ملایم و بی‌زمان، از هر نشانه‌ای که ربط آن‌ها را آشکار می‌کند، می‌گریزند.» این نمایشگاه جمعه 26 مرداد افتتاح می‌شود و تا دوشنبه پنجم شهریور ادامه خواهد داشت. علاقمندان می‌توانند برای تماشای آثار همه روزه به جز سه‌شنبه‌ها به گالری ساربان به نشانی سهرودی شمالی، هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک130 مراجعه کنند.

فرهنگسرای نیاوران

نمایشگاه آثار نقاشیخط مراد فتاحی روز جمعه 26 مرداد ماه، ساعت 17 در گالری شماره 2 فرهنگسرای نیاوران افتتاح می شود. این نمایشگاه در برگیرنده 30 اثر از این هنرمند است که با تکنیک اکرلیک و ترکیب مواد اجرا شده‎اند و کلیه آثار فتاحی در این نمایشگاه ترکیب نقاشیخط با گرایش سقاخانه است.

گالری اُ

نمایشگاه عکس‌های حامد سوداچی با عنوان «نقطه کور» از جمعه 26 مردادماه در گالری اُ برگزار می‌شود. عکس‌های این مجموعه روایتی مستند از جنگ سوریه را مقابل چشم بیننده قرار می‌دهند. نقطه کور منطقه‌ای است که در فاصله برد سلاح‌ها قرار دارد ولی به سبب وجود عوارض و موانع و وضعیت خاص زمین، دیده نمی‌شود. این نمایشگاه تا 7 شهریور در گالری اُ به نشانی خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان شاهین(خدری) پلاک18، طبقه اول ادامه دارد.

خانه نمایش دا

نمایشگاه عکس و چیدمان آثار حمید ترکمن عکاس هنری و تئاتر با عنوان «در انتظار خودت» جمعه 26 مرداد در خانه نمایش دا افتتاح می شود. عکس های این هنرمند عکاس در فضای خانه نمایش دا با چیدمانی متفاوت ارایه می شوند، چرا که تداعی‌کننده فضای تجربی تئاتر تهران است. این نمایشگاه تا دوم شهریور هر روز از ساعت 18 تا 21 در خانه نمایش دا به نشانی میدان فاطمی، ابتدای خیابان گمنام، خیابان جهانمهر، شماره 26 برقرار است.

گالری پردیس ملت

سومین نمایشگاه از سری نمایشگاه های «صور خیال» جمعه 26 مردادماه در گالری پردیس ملت به کیوریتوری شمس الدین غازی افتتاح می شود و تا 16 شهریورماه ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه مجموعه کامل تری نسبت به دو نمایشگاه پیشین، اعم از نقاشی، مجسمه و چیدمان را ارایه می کند. گالری پردیس ملت واقع در خیابان ولیعصر (عج)، ابتدای بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی (نیایش)، روبروی بزرگراه کردستان، پردیس سینمایی ملت، طبقه منفی 2 است.

گالری خورشید

نمایشگاه گروهی نقاشی «مجموعه مجموعه‌ها» از 21 تا 26 مردادماه در گالری خورشید به نشانی بلوار آفریقا، بالاتر از پمپ بنزین، کوچه تور، پلاک 70، طبقه یک، واحد یک برپا می شود.

گالری ایده

نمایشگاه گروهی «نوستالژی» از روز جمعه 26 مرداد در گالری ایده افتتاح می شود. گالری ایده در میدان هفت تیر، خیابان قائم مقام، میدان شعاع، خیابان هجدهم، پلاک26 قرار دارد.

گالری شیث

نمایشگاه گروهی «فسانه» به کیوریتوری الهه نیک پی از روز جمعه 26 تا 31 مرداد توسط گروه هنری نیلی در گالری شیث برگزار می‌شود. گالری شیث در چهارراه ولیعصر، ضلع جنوبی پارک دانشجو کوچه شیرزاد شرقی قرار دارد.

گالری هپتا

نمایشگاه هنرهای دیجیتال ندا شعاعی با عنوان «26 مارچ 1976» از روز 26 مردادماه در گالری هپتا به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان ایرانشهر، ضلع غربی پارک هنرمندان، بن‌بست نیکوشهر، شماره 3، طبقه دوم برگزار می شود.

همچنین نمایشگاه نقاشی های مرتضی نبی پور با عنوان «یادنگاره ها» در این روز در گالری هپتا افتتاح می شود.

گالری شلمان

نمایشگاه عکس های حسن اکبرنژاد با عنوان «حضور غایب» جمعه 26 مردادماه در گالری شلمان واقع در میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک 27 گشایش می یابد. در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «جهان پیرامون ما را وقایع خشونت‌آمیزی در برگرفته است؛ وقایعی که با اتفاق افتادنشان تمام نمی شوند و ردِ ترسشان در وجود آدمی باقی می‌ماند. انسان ترس‌خورده جهانی متفاوت از انسان ایمن در پیش روی خود دارد، جهانی متفاوت که قابل اتکا نیست و هر لحظه می‌تواند علیه او شود و حس امنیت وی را مختل کند. احساسی که از دیدگاه مازلو دومین سطح از سلسله مراتب نیازهای انسان است که با عدم آن، راه یافتن به سطوح بالاتر هرم مازلو غیرممکن می‌شود.

در جامعه معاصر که ترس و خوف در همه‌ی ابعادش وارد شده است، ناخودآگاه انسان‌ها حتی افرادی که به طور مستقیم این خشونت‌ها را تجربه نکرده‌اند، مملو از اضطراب و ترس از وقوع اتفاقی است که فکر به آن، از خود واقعه هم دردناک‌تر است.»

گالری احسان

نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی «وارونا3» جمعه 26 مرداد به کیوریتوری فاطمه صحرایی در گالری احسان واقع در اقدسیه، آجودانیه، خیابان چهاردهم شرقی، شماره 22 افتتاح می شود و تا 31 مرداد ادامه خواهد داشت.

گالری لاله

نمایشگاه گروهی فتوآرت، ویدئو، چیدمان، صدا، چاپ دستی و نقاشی از 16 هنرمند معاصر با عنوان «آب» از روز جمعه 26 مرداد در گالری لاله افتتاح می شود و تا 18 شهریور ادامه دارد. کیوریتوری این نمایشگاه بر عهده جلال الدین مشمولی است و آثار کوروش ادیم، مهدی مقیم نژاد، مجید کورنگ بهشتی، اسماعیل قنبری، امیرعلیمی، محمود مکتبی،حمیدرضا قیاسی،امیدهاشمی، هوفرحقیقی، سیاوش امیری راد، فرزانه فاضلی، فاطمه شفیعی، فرانک فریدونی، محمد حبیبی و شایگان ادیم به نمایش در می آید.

گالری هما

نمایشگاه نقاشی های غزل مروی از 26 مرداد تا 8 شهریورماه در گالری هما به نشانی خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد یک برپا می شود.

گالری مکث

نمایشگاه عکس‌های دکوراتیو با عنوان «دکوفو» گردآوری شده توسط نازلی عباس‌پور و سارا ساسانی جمعه 26 مرداد ساعت 16 در گالری مکث افتتاح می شود. این نمایشگاه شامل 258 عکس رنگی و سیاه و سفید در دو سایز است. در این نمایشگاه آثاری از آزیتا سمناک، احسان حسینی‌نسب، اعظم شادپور، الهه پناهی، بابک بردبار، بهار اصلانی، جاوید تفضلی، حمید قاضی پور، راحیل جواهری‌زاده، زهرا خرمی، سارا جمال‌آبادی، سارا ساسانی، سمیه پناهی، صمد قربانزاده، گلناز بهشتی، گیتا منتظر، مختار نامدار، مریم اسدی خونساری، مریم سعیدپور، مقداد جعفرزاده، مهدی دُرخواه، مهسا علیخانی، مهناز میناوند، مونا مقدم، مینا حسنی، نادر رفیعا، نازلی عباس‌پور، نجف شکری، هوفر حقیقی و یاسر خدیشی به نمایش گذاشته خواهد شد. این نمایشگاه تا 23 شهریور در گالری مکث واقع در خیابان طالقانی، خیابان بهار شمالی، کوچه بهشت، پلاک 11 ادامه دارد.

گالری یاسمین

نمایشگاه عکس های محمدحسین تفریشی و ژاله گشتاسبی با عنوان «مرگ رنگ» روز جمعه 26 مرداد در گالری یاسمین به نشانی خیابان خردمند جنوبی، نرسیده به بلوار کریمخان زند، ساختمان افسر، پلاک 70، طبقه اول برپا می شود.

گالری زیرزمین دستان

نمایشگاه آثار شیوا شهلا با عنوان «آنچه ما نیستیم» 26 مردادماه در گالری زیرزمین دستان به آدرس خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک 6 افتتاح می شود.

گالری ثالث

نمایشگاه نقاشی های علی بازماندگان از 26 مرداد تا 7 شهریورماه در گالری ثالث به نشانی کریم خان زند بین ایرانشهر و ماهشهر شماره 148 برپا می شود.

گالری آیریک

نمایشگاه گروهی نقاشی هنرمندان معاصر با عنوان «فراسو» جمعه 26 مردادماه در گالری آیریک واقع در اتوبان ستاری بلوار فردوس شرق نبش وفا اذر مجتمع ایریک سنتر جنوبی طبقه3 واحد 102 افتتاح می‌شود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها