کد خبر: 227150
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۸ ۰۸:۰۷:۰۰
| |

محمد کاظمی، نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در یادداشتی تاکید کرد

آقای رییس‌جمهور و فرصت شفافیت

محمد کاظمی، نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر لزوم شفافیت نوشت: نه‌تنها بخش بزرگی از مردم که بسیاری از صاحبنظران حداقل سهم قابل ملاحظه‌ای از مشکلات موجود را ناشی از عدم چابکی و مشورت‌ناپذیری و ناکارآمدی و کندی در تصمیم‌گیری‌ها و بی‌شهامتی وضعف برخی از مدیران دولتی می‌دانند؛ لذا انتظار این است که آقای روحانی به خوبی و صراحت از خود و قوه مجریه دفاع کند و اگر اشکالی را وارد می‌داند آن را بپذیرد.

آقای رییس‌جمهور و فرصت شفافیت
کد خبر: 227150
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۸ ۰۸:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد کاظمی، نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نوشت: همه متفقند که کشور در شرایط ویژه‌ای قرار دارد؛ شرایطی که از جهاتی کم‌سابقه و بعضا بی‌سابقه است. صاحبنظران و شخصیت‌های دلسوز و گروه‌های متعهد به آینده کشور هر کدام راهکاری ارایه داده، مصرانه خواستار تامل و دقت و توجه همه‌جانبه ملت و دولت شده‌اند.

در این میان کمتر کسی است که بر شفافیت امور تاکید نکند چرا که با شفافیت و صداقت خصوصا از جانب حاکمان و دولتیان امکان همراهی و همدلی مردم دوچندان می‌شود. اگر مردم خوب و بد اوضاع را بدانند و ابهام و تردید ذهن و ضمیرشان را مخدوش نسازد در حفظ کشور خود اهتمام می‌کنند و موانع بزرگ و کوچک قابل رفع شدن خواهد بود. مهم مردمند. اصل و اساس کشور مردمند و اگر آنان به درستی در مسیر بهبود اوضاع قرار گیرند و خطرات را دریابند قطعا کشور بیمه شده است و نگرانی‌ها فروکش خواهند کرد. حالا که به هر روی و با هر مقدمه و انگیزه و هدفی تعدادی از نمایندگان محترم مجلس از رییس‌جمهور سوال کرده‌اند و ایشان هم قرار است در پارلمان حاضر شده و پاسخ بگوید چه بهتر که از آن فرصتی ساخته شود و در جلب اعتماد و همکاری مردم کوشش شود. به واقع مردم از ذکر کلیات و امیدآفرینی‌های کلیشه‌ای خسته شده‌اند. اینکه در زبان و سخن مرتبا آنان را به عبور از شرایط سخت کنونی امیدوار سازیم ولی گرانی‌های روزافزون هر دم روان مردم را بفشارد راه پسندیده‌ای نیست و چه بسا خدای ناکرده رفته رفته مسیر گفت‌وگو با ملت را مسدود سازد. هیچ کس از رییس‌جمهور سخنان تند و بی‌ملاحظه نمی‌خواهد، ضرورتی هم ندارد که آرامش جامعه با بی‌مسوولیتی مخدوش شود و بیگانگان از آن سوءاستفاده کنند ولی می‌شود آرام و متین و مسوولانه به سوالات جدی پاسخ گفت و واقعیات موجود را صریحا برشمرد و از مردم برای رفع مشکلات اساسی استمداد کرد.

علاوه بر سوالات مشخص نمایندگان محترم سوالات جدی دیگری هم در سطح جامعه وجود دارد که پاسخ به آنها ظرفیت همدلی مردم را بالا می‌برد. مثلا این سوال مهم وجود دارد که آیا همه ارکان نظام در رفع مشکلات موجود اقتصادی کمک‌کار دولت هستند؟ آیا افراد با نفوذ حقیقی یا حقوقی وجود دارند که در امور مختلف مانع‌تراشی می‌کنند و بعضا ظرفیت‌های حل مشکلات را مخدوش می‌سازند؟ آیا چیزی به نام دولت پنهان وجود دارد؟ چرا پس از 5 سال از ریاست‌جمهوری آقای روحانی و وعده تلویحی و بعضا تصریحی ایشان و مسوولان بلندپایه دولتی برای رفع حصر هنوز این گشایش سیاسی و...

ضروری و آرامش‌بخش تحقق نیافته است؟ چرا دولت از ظرفیت بسیار بالای مدیریتی کشور خصوصا در مناصب بالای اقتصادی استفاده نمی‌کند؟ مگر صاحبنظران اقتصادی «دوران دولت اصلاحات» را یکی از بهترین و کم‌فسادترین دوران‌ها نمی‌دانند چرا از مدیران باتجربه آن زمان استفاده نمی‌شود؟

چرا از بزرگانی مثل بهزاد نبوی که تجربه مدیریتی موفق در دوران اضطراری جنگ داشته مشورت گرفته نمی‌شود؟ اگر دولت واقعا در این زمینه‌ها احساس کمبود می‌کند و معتقد به خلأ مدیریتی هست آن را صریحا با مردم در میان بگذارد و بگوید که حداکثر توان مسوولان همین است که مورد استفاده قرار گرفته است!

آیا شرایط بد اقتصادی و اجتماعی، تمرکز و بسیج امکانات اقتصادی و دیپلماتیک امریکا علیه تهران، بحران فزاینده آب و ده‌ها مشکل ریز و درشت دیگر هنوز به آن درجه از حساسیت نرسیده است که با مردم رک و بی‌پرده سخن بگوییم و صاحبان اصلی کشور را از چند و چون اوضاع باخبر سازیم؟

آقای رییس‌جمهور محترم حتما می‌دانند که نه‌تنها بخش بزرگی از مردم که بسیاری از صاحبنظران حداقل سهم قابل ملاحظه‌ای از مشکلات موجود را ناشی از عدم چابکی و مشورت‌ناپذیری و ناکارآمدی و کندی در تصمیم‌گیری‌ها و بی‌شهامتی وضعف برخی از مدیران دولتی می‌دانند؛ لذا انتظار این است که آقای روحانی به خوبی و صراحت از خود و قوه مجریه دفاع کند و اگر اشکالی را وارد می‌داند آن را بپذیرد.

چنین رویکردی سرمایه اجتماعی دولت را بالا می‌برد و حمایت‌ها را افزون خواهد ساخت. خدا کند فرصت جلب همدلی مردم از دست نرود .

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها