کد خبر: 227306
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۸ ۱۴:۱۶:۰۰
| |

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران اعلام کرد:

نجات 6 قلاده خرس/ تله‌های سیمی بلای جان محیط زیست

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران با بیان اینکه تله‌های سیمی بلای جان محیط زیست شده است از نجات و رهاسازی 6 قلاده خرس در مناطق مختلف استان خبر داد که علت عمده آنها تله‌های سیمی بوده است.

نجات 6 قلاده خرس/ تله‌های سیمی بلای جان محیط زیست
کد خبر: 227306
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۸ ۱۴:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| کوروس ربیعی امروز درباره جزئیات رهاسازی یک قلاده خرس در منطقه دودانگه ساری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری گفت: اتفاقاتی از این دست در طول سال وجود دارد که مایه نگرانی است، در این مورد نیز حیوان در محلی بین روستاهای پارت‌کلا و خرم‌آباد دودانگه در تله سیمی گرفتار شد و تلاش او برای رهایی از آن به آزاد شدن تله انجامید اما پایه چوبی و سیم همچنان همراه او بود و مدام به دست و پای حیوان گیر می‌کرد.

وی افزود: مردم منطقه موضوع را به محیط زیست گزارش دادند و ماموران یگان حفاظت محیط زیست با بیهوش کردن حیوان او را زنده‌گیری کرده و سیم‌های ترمز قوی را از دست و گردن او جدا کردند. خرس جوان که بین دو تا سه ساله بود پس از معاینات انجام شده توسط کارشناسان محیط زیست و اطمینان از سلامت او در محلی دور از محدوده روستا و در نقطه بالادست و جنگلی رهاسازی شد.

ربیعی در بخش دیگری از گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که در سال‌جاری و گذشته چند نمونه از این اتفاق در جمعیت خرس‌ها رخ داده است، به فارس گفت: امسال این سومین مورد رهاسازی خرس است که در تله‌های سیمی گرفتار آمده (چهاردانگه، نوشهر و دودانگه) در حالی که در تمام طول سال 96، سه مورد بوده است.

وی درباره تلفات در جمعیت خرس‌ها اظهار کرد: در سال‌جاری سه مورد تلفات داشتیم که مسجل شده اما علت حادثه مشخص نیست زیرا تنها لاشه حیوان در کنار جاده یا نقاط جنگلی مشاهده شد اما در طول سال گذشته به صورت مستند پنج مورد تلفات خرس داشتیم که دو مورد بر اثر تلفات جاده‌ای و سه مورد ناشی از کشتار غیرمجاز بوده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران با بیان اینکه آزار و اذیت حیوان به هر نوعی جرم است، افزود: کشاورزانی که اراضی باغی یا زراعی آنها نزدیک جنگل است به جای حصار کشیدن از تله‌های سیمی استفاده می‌کنند تا گراز یا خرس وارد زمین‌های آنها نشود در حالی که این اقدام از اساس مورد تایید نبوده و تخلف و جرم است.

ربیعی بیان کرد: تله‌های سیمی خواسته یا ناخواسته بلای جان حیات وحش شده است؛ بارها این موضوع را متذکر شدیم و باز هم اعلام می‌کنیم کشاورزان و باغداران نسبت به حراست و حفاظت از محصولات خود از روش‌های صحیح استفاده کنند و به محیط زیست آسیب نزنند. البته همیشه اینطور نیست که حیوانات گرفتار در تله‌های سیمی نجات یافته و رهاسازی شوند بلکه گاهی حیوان تلف می‌شود و به ویژه در جمعیت خرس‌ها که از گونه‌های کمیاب جنگل‌های شمال هستند این آسیب‌پذیری بیشتر است لذا تقاضا داریم که کشاورزان مراعات کنند.

معاون حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: وقتی به آمارها نگاه می‌کنیم می‌بینیم که تعداد خرس‌های رهاسازی شده و تلف شده نسبت به سال گذشته بیشتر شده و این یعنی وضعیت در حال بدتر شدن است و باید سازمان‌های مرتبط و کشاورزان نیز پای کار بیایند و به محیط زیست کمک کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها