کد خبر: 227510
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۹ ۱۱:۴۴:۰۰
| |

لغو ممنوعیت سفر برای خبرنگار آلمانی از سوی ترکیه

یک دادگاه ترکیه با صدور حکمی ممنوعیت سفر برای مشاله طلوع، روزنامه‌نگار آلمانی ترک تبار که سال گذشته میلادی به اتهامات تروریستی بازداشت شده بود، را رد کرد.

لغو ممنوعیت سفر برای خبرنگار آلمانی از سوی ترکیه
کد خبر: 227510
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۹ ۱۱:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| قرار است دادگاه این خبرنگار آلمانی همچنان ادامه داشته و در 16 اکتبر برگزار شود.

گروه حامی آزادی مشاله طلوع در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حکم غیر قابل انتظار بوده و در ماه آوریل دادگاهی در استانبول حکم ادامه ممنوعیت سفر برای وی را صادر کرده بود.

این گروه اعلام کرد: همسر وی با اتهامات مشابه مواجه است و باید در ترکیه بماند.

طلوع توسط مقامات ترکیه در ماه آوریل سال گذشته میلادی به اتهام تبلیغات تروریستی بازداشت شد.

همچنین او متهم به عضویت در یک سازمان تروریستی و ارتباط با حزب کمونیستی لنینیست - مارکسیست چپ افراطی بود.

این خبرنگار 33 ساله در ماه دسامبر بعد از گذراندن هشت ماه حبس آزاد شد اما مقامات ترکیه حکم ممنوعیت سفر را برای وی صادر کردند.

این خبرنگار آلمانی از والدین ترکی‌الاصل در آلمان متولد شده و در سال 2014 به عنوان خبرنگار و مترجم در استانبول کار می‌کرد.

معمولا وی برای رسانه‌های چپ‌گرا و طرفدار کردها یادداشت می‌نوشت.

همچنین وی برای "اوزگور رادیو" که توسط دولت تعطیل شد، کار می‌کرد.

در ماه فوریه دنیز یوجل، خبرنگار ترکی - آلمانی بعد از گذراندن بیش از یکسال زندان به آلمان بازگشت. دادگاه وی بدون حضورش ادامه دارد و قرار است جلسه بعدی دادگاهش در 20 دسامبر برگزار شود.

براساس اعلام مقامات آنکارا هفت شهروند آلمانی در ترکیه به اتهامات سیاسی در بازداشت هستند.

طلوع با ا اعلام خبر آزادی‌اش در توئیتر از همه کسانی که پشتیبان آزادی و حقوق شهروندی‌اش بودند تشکر کرده است.

وی نوشته که پرونده‌اش هم‌چنان مفتوح می‌ماند. دستگاه قضایی ترکیه می‌تواند با اتهاماتی که متوجه طلوع کرده، او را به 20 سال حبس محکوم کند.

تاریخ بعدی برای حضور طلوع و همسرش در دادگاه 16 اکتبر 2018 اعلام شده است. مشاله طلوع اواخر اکتبر 2017 در یورش ماموران امنیتی به خانه‌اش در استانبول دستگیر شد و 7 ماه در بازداشت موقت به سر برد. دادگاه رسیدگی به پرونده، در ماه دسامبر به آزادی او رای داد ولی او را موظف کرد هفته‌ای یکبار خود را به مراجع قضایی معرفی کند. این آزادی با قید وثیقه بود و مشاله طلوع اجازه خروج از ترکیه را نیز نداشت.

دستگیری مشاله طلوع و دنیز یوچیل، گزارشگر روزنامه "دی ولت" مناسبات برلین و آنکارا را به شدت تیره کرد. دولت آلمان می‌گوید ترکیه به دلایل سیاسی طلوع و سایر آلمانی‌ها را دستگیر یا ممنوعالخروج می‌کند.

پس از کودتای نافرجام نظامی در ترکیه، دولت اردوغان، شماری از روزنامه‌نگاران ترک‌تبار آلمانی را به همکاری با کودتاچیان متهم کرد. در نوامبر 2017 رئیس جمهور ترکیه به دولت آلمان پیشنهاد داد که دنیز یوجل، خبرنگار روزنامه "دی ولت" را به شرط تحویل دادن ژنرال‌هایی ازاد می‌کند که به آلمان پناهنده شده‌اند.

دنیز یوجل در فوریه 2018 پس از یک سال بازداشت آزاد شد و به آلمان بازگشت. پتر اشتویتنر، فعال حقوق بشر برلینی نیز در اکتبر 2017 پس از سه ماه و نیم بازداشت آزاد شد و به آلمان بازگشت.

انتظار می‌رود که طلوع یکشنبه آینده به آلمان بازگردد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها