جنگ تجاری پکن-واشنگتن:

دور دوم تعرفه‎های آمریکا آغاز شد/ چین شکایت می‎کند

مذاکرات سطح‎بالای آمریکا-چین درحالی در واشنگتن انجام می‌شود که آمریکا دور جدیدی از تعرفه‎های گمرکی را بر کالاهای چینی وضع کرد. پکن نیز در مقابل از طرح شکایت در سازمان تجارت جهانی خبر داد.

دور دوم تعرفه‎های آمریکا آغاز شد/ چین شکایت می‎کند
کد خبر: 227922
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۱ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| چین از تصمیم برای طرح شکایت از آمریکا در سازمان تجارت جهانی خبر داد.

به گزارش بی‌بی‌سی، این تصمیم واکنشی است به اقدام امروز آمریکا مبنی بر عملی کردن وعده خود به اعمال دور دوم محدودیت‌های گمرکی که شامل تعرفه 25 درصدی بر کالاهای وارداتی از چین به ارزش 16 میلیارد دلار است.

این تعرفه کالاهایی چون موتورسیکلت و انواع آنتن را نیز شامل می‌شود.

از‌سوی‌دیگر، بیم آن می‌رود که با بالاگرفتن جنگ تجاری میان واشنگتن-پکن، شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان بیش‌ازپیش آسیب ببینند.

وزارت بازرگانی چین درواکنش به دور جدید افزایش تعرفه‌های گمرکی از مقابله‌به‌مثل سخن گفت و این اقدام را نقض قوانین سازمان تجارت جهانی توصیف کرد.

این درحالی است که بلافاصله بعد از اعلام تصمیم آمریکا، چین هم در اقدامی متقابل، 16 میلیارد از کالاهای وارداتی از آمریکا از قبیل زغال سنگ، تجهیزات پزشکی، خودرو و اتوبوس را مشمول افزایش تعرفه گمرکی کرد.

به این‌ترتیب، با شروع دور جدید وضع تعرفه‌ها، درمجموع حدود 50 میلیارد دلار کالای آمریکایی و چینی، مشمول مالیات بیشتر می‌شوند.

این درحالی است که همزمان، مسئولین چینی و آمریکایی در حال برگزاری مذاکرات سطح بالا در واشنگتن هستند!

اعمال تعرفه‌های آمریکا درحالی انجام می‌گیرد که بسیاری از تجار این کشور، از آسیبی که در انتظار کسب‌وکارشان است ابراز نگرانی کرده و هشدار دادند که نمی‌توانند بدون افزایش قیمت کالاهای خود برای مصرف کننده آمریکایی، دور جدید تعرفه‌ها را بپذیرند.

این درحالی است که بسیاری از کالاهای چینی نیز از دیگر کشورهای آسیای جنوب‌شرقی نظیر مالزی و اندونزی می‌آیند و بعد از گذشتن از سنگاپور، برای مونتاژ نهایی به چین می‌رسند. بااین‌حساب، کشورهای این منطقه نیز شاهد کاهش رشد اقتصادی خواهند بود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها