ابلاغیه جدید وزارت صنعت

سقف رقابت مس وآلومینیوم در بورس کالا آزاد و فولاد 10 درصد شد

وزارت صنعت، معدن و تجارت در ابلاغیه ای سقف رقابت در معاملات بورس کالا را برای فولاد 10 درصد تعیین و برای مس و آلومینیوم آزاد کرد.

سقف رقابت مس وآلومینیوم در بورس کالا آزاد و فولاد 10 درصد شد
کد خبر: 228630
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ ۱۵:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ستاد تنظیم بازار دستورالعمل معاملات بورس کالا برای محصولات مسی، آلومینیومی و فولاد مصوبه کارگروه تخصصی را برای اجرا به همه وزارتخانه‌های مرتبط ، دستگاه‌های اجرایی و نظارتی، تولیدکنندگان و رئیسان انجمن ها و اصناف کشور و بورس ابلاغ کرد.


برپایه این مصوبه، همه تولیدکنندگان محصولات مسی و آلومینیومی برای فروش در داخل ملزم هستند محصولات خود را با رعایت کف عرضه ابلاغی در بورس کالا در هر مرحله به صورت هفتگی و مستمر با سقف رقابت آزاد عرضه کنند.


همچنین در زمینه فولاد بر اساس تصمیم های کمیته تخصی فولاد، سقف رقابت در معاملات بورس کالا برای فولاد 10 درصد تعیین شد و قیمت پایه میلگرد و ورق گرم حداکثر 11 درصد بالاتر از قیمت پایه بیلت و اسلب خواهد بود.


قیمت پایه ورق سرد، ‌لوله و پروفیل هم به ترتیب 14 و 10 درصد بالاتر از قیمت ورق گرم خواهد بود.


کف عرضه 2 محصول آلومینیومی و مسی با بررسی و پیشنهاد معاونت امور معادن و صنایع معدنی به تصویب کمیته تخصصی تنظیم بازار خواهد رسید.


به منظور ایجاد ساز و کار مناسب برای رعایت کف عرضه و ضمانت اجرایی آن، در صورت احراز رعایت نشدن کف عرضه با اعلام دستگاه‌های نظارتی و بورس کالا، معاونت امور معادن و صنایع معدنی مکلف است نسبت به توقف و جلوگیری از صادرات تولیدکنندگان محصولات مسی و پیگیری ایفای تعهدات اقدام کند.


همچنین خروج هرگونه محصولات مسی بدون مجوز معاونت مذکور در حکم قاچاق بوده و گمرک جمهوری اسلامی ایران و نیروی انتظامی باید نسبت به کنترل و برخورد قانونی با تخلفات قاچاق خروجی این کالاها اقدام کنند.


براساس این مصوبه، معاونت امور معادن و صنایع معدنی مجاز است در صورت ایفای تعهدات شرکت‌های موضوع تبصره (1) ماده (2)، به مدت دستکم 2 ماه به صورت پیاپی، نسبت به برقراری مجدد اجازه صادرات، با اعلام کتبی دستگاه موضوع تبصره مذکور، اقدام کند.


بدیهی است در صورت تکرار مجدد رعایت نشدن کف عرضه، جلوگیری از صادرات دستکم به مدت 6 ماه برقرار خواهد شد.


شرکت‌های تولیدکننده می‌توانند نسبت به عرضه محصولات خاص در قالب قراردادهای بلند مدت (یک ساله) با شرکت های واجد شرایط و با هماهنگی بورس کالا، در قالب ضوابطی که با پیشنهاد معاونت امور معادن و صنایع معدنی در مدت 20 روز پس از ابلاغ این دستورالعمل ارائه و به تصویب کمیته تخصصی تنظیم بازار می‌رسد، اقدام کنند.


بر این اساس، فهرست شرکت‌های مذکور و گزارش تولید و فروش این اقلام به صورت 15 روز یک بار به دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه و از طریق بورس اطلاع‌رسانی خواهد شد.


همچنین، قراردادهای بلندمدت به صورت عرضه خاص در روزهای غیر از عرضه عمومی انجام خواهد پذیرفت و بورس مکلف است با اعمال حداکثر تخفیف کارگزاری، کارمزد بورس را نیز معادل یک دهم کارمزد معاملات عمومی اعمال کند و همزمان پیگیری تصویب در هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار از سوی شرکت بورس کالای ایران انجام شود.


این مصوبه درباره ضوابط عرضه محصول در بورس کالا نیز تولیدکنندگان را موظف کرده معادل کف عرضه تعیین ‌شده نسبت به عرضه محصول در تالار اصلی بورس اقدام کنند.


همچنین بر این اساس شرکت بورس کالای ایران مکلف است اطلاعات ریز معاملات خریداران محصولات مسی در بورس کالا را به صورت هفتگی برای معاونت امور معادن و صنایع معدنی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و به مراجع ذی‌ربط، حسب درخواست و تایید دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار، ارسال و دسترسی سامانه‌ای را برای دستگاه‌های نظارتی این مصوبه ایجاد کند.


بر اساس ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت، بورس کالا و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر فرآیند عرضه در بورس، کنترل رعایت مقادیر کف عرضه ابلاغی و چگونگی مصرف محصولات مسی در چرخه تولید کالا نظارت کامل خواهند داشت و دستگاه های نظارتی باید نسبت به شناسایی و معرفی واحدهای متخلف و غیرفعال، برای مسدود کردن کد بورسی آنها، به معاونت‌های تخصصی و سامانه بهین یاب اقدام کنند.


همچنین براساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار، سقف رقابت در معاملات بورس کالا برای محصولات مسی و آلومینیومی باز است، قیمت پایه محصولاتی که تاکنون در بورس کالای ایران پذیرش نشده ‌‌اند و در آینده و با رعایت مقررات مربوطه پذیرش خواهند شد با توجه به آخرین قیمت کشف ‌شده محصول بالادستی و سایر شاخص های موثر از جمله هزینه حمل و نقل، هزینه تولید، سود و غیره توسط معاونت امور معادن و صنایع معدنی پیشنهاد و پس از تصویب کارگروه تنظیم بازار اعلام خواهد شد.


همچنین دریافت هرگونه وجه بجز موارد قانونی مصوب از سوی دستگاه‌های نظارتی مورد پیگیری قانونی قرار گیرد. تامین نیاز داخل و مدیریت آرامش بازار داخلی در اولویت نخست است.


بر این اساس تولیدکنندگانی که محصول آنها در بورس پذیرفته نشده است، موظفند در مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل نسبت به پذیرش محصول خود در بورس کالا با رعایت مقررات مربوطه اقدام کنند. بورس کالا مکلف است نسبت به تسهیل شرایط حضور و پذیرش این واحدها به صورت حداکثری اقدام لازم را معمول کنند.


همچنین هر نوع عرضه محصولات مسی و آلومینیومی در کشور (اعم از سرزمین اصلی و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی) که خارج از بورس کالا انجام شود، عرضه خارج از شبکه مجاز تلقی می شود و مستند به قانون تعزیرات حکومتی، تخلف محسوب شده و مطابق با قوانین و مقررات مربوطه، با آن برخورد می شود.


در همین راستا شرکت بورس کالای ایران تخلفات رعایت نشدن کف عرضه محصولات مسی در بورس کالا را (بر اساس مفاد تبصره 1 و 5 ماده 3) به دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار منعکس تا پس از بررسی و تایید کارگروه برای رسیدگی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شود.


به موجب مصوبه کارگروه تنظیم بازار، تشخیص سهمیه خرید در بورس برای صنایع پایین دستی محصولات مسی و آلومینیومی، با استفاده از اطلاعات سامانه بهین یاب و سابقه خرید سنوات گذشته (با پیشنهاد معاونت‌های تخصصی وزارت صنعت، معدن و تجارت و تصویب کمیته تخصصی تنظیم بازار) خواهد بود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها