کد خبر: 229078
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۶ ۱۳:۳۱:۰۰
| |

رئیس اتحادیه فن آوران یارانه:

نتوانستیم حساب خود را با شرکت‌های اماراتی و آسیایی تسویه کنیم/ کالای آی تی قابل احتکار نیست

رئیس اتحادیه فن آوران یارانه گفت: کالای آی تی مثل یخ است و نمی‌توان آن را دپو کرد، اگر در نزدیک‌ترین زمان به فروش نرسد ضرر هنگفتی به وارد کننده تحمیل خواهد شد.

نتوانستیم حساب خود را با شرکت‌های اماراتی و آسیایی تسویه کنیم/ کالای آی تی قابل احتکار نیست
کد خبر: 229078
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۶ ۱۳:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| میرمهدی کمیجانی در خصوص آخرین وضعیت بازار کالاهای آی تی و کامپیوتر گفت: وضعیت بازار اصلا خوب نیست در حال حاضر هیچ ثبت سفارشی انجام نمی‌شود که البته این بخش کوچکی از مشکلات ما است، مشکل اصلی ترخیص کالاهایی است که در گمرک مانده است.

رئیس اتحادیه فن آوران یارانه ادامه داد: این کالاها با ارز 4200 تومانی خریداری شده و دولت مکلف کرده که برای ترخیص آن باید مابه التفاوت با بازار ثانویه پرداخت شود از سوی دیگر وارد کننده‌ها ادعا می‌کنند که چنین سرمایه‌ای که نزدیک به دوبرابر محاسبه اولیه آنها است را در اختیار ندارند در ثانی اگر قرار باشد این کالاها با دلار 8 هزار و 500 تومانی محاسبه شود اصلا مشتری وجود ندارد.

وی افزود: در هفته‌های قبل که با دلار 6 هزار تومانی جنس وارد می‌شد خریدار وجود نداشت الان با دلار 8 هزار 500 تومان به اضافه 30 درصد هزینه‌های جانبی دیگر قیمت‌ها نجومی می‌شود و ما هم انتظار نداریم که با این قیمت کسی خرید کند که همین عامل باعث آشفتگی بازار شده است.

کمیجانی تصریح کرد: کالای آی تی مثل یخ است و نمی‌توان آن را دپو کرد، اگر در نزدیک‌ترین زمان به فروش نرسد ضرر هنگفتی به وارد کننده تحمیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر وضعیت فعلی ادامه داشته باشد شوک بی‌سابقه‌ای به بازار وارد خواهد شد، گفت: قاطعانه می‌گویم که فعالین این صنف از ابتدای سال جاری تاکنون هیچ درآمدی نداشته‌اند و در آینده نیز وضعیت همینطور باقی خواهد ماند در نتیجه فعالین این حوزه مجبور خواهند شد که کسب و کار خود را تعطیل کنند.

کمیجانی گفت: من با 30 نفر از واردکننده های اصلی در اتحادیه اخیرا جلسه داشتم و به آنها التماس کردم که تعطیل نکنند و در این وضعیت اقتصادی کارمندان خود را بیکار نکنند و حداقل یک ماه دیگر ادامه بدهند تا بلکه دولت فکری بکند و وضعیت سامان پیدا کند هر چند تاکنون دولت با هر بسته جدید به مشکلات اضافه کرده است.

کمیجانی تصریح کرد: از زمان اعلام تک نرخی شدن ارز تاکنون، افرادی که به شرکتهای مستقر در امارات یا آسیای شرقی بدهکار بودند نتوانستند حساب خود را تسویه کنند چون امکان حواله پول وجود ندارد اگر هم پول حواله نکنند وثیقه که در گرو دارد به فروش خواهد رفت. از سوی دیگر وارد کننده با درهم 1200 تومان کالای خود را فروخته اما الان باید 2500 تومان پرداخت کند.

وی افزود: باید به این افراد کمک شود چون اینها مقصر این وضعیت نیستند می‌توان با سیاستهای تشویقی مانند بخشیدگی مالیات و بیمه به این افراد کمک کرد تا از بحرانی که در این 4 ماه گرفتار آن شدند خارج شوند.

کمیجانی تصریح کرد: امری که واضح است این است که اگر در این صنف مبنا همان دلار 8500 تومان باشد دیگر فروش و فعالیت مانند قبل نخواهد بود و به کمتر از یک سوم کاهش پیدا خواهد کرد و همین امر سبب خواهد شد که بسیاری از افراد شاغل در این حوزه بیکار شوند زیرا مردم برای خرید کالای ای تی اینقدر قدرت مالی ندارند.

وی افزود:از ابتدای امسال در بخش سخت افزاری 60 درصد و لوازم جانبی 100 درصد اضافه شده است از سوی دیگر تعداد واردکنندگان به نصف کاهش پیدا کرده و در حدود 15 درصد از فروشندگان هم کاسته خواهد شد زیرا در این حوزه خدمات هم مانند تعمیرات و شارژ به مشتری ارائه خواهد شد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها