کد خبر: 229160
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۷ ۰۵:۴۹:۰۰
| |

رای به عملکرد نه پاسخ

محمد دهقان نماینده طرقبه و شاندیز نوشت: اگر روحانی تصمیم می‌گرفت که خارج از موضوع صحبت کند و وارد حواشی شود همه‌چیز به ضرر او تمام می‌شد. خوشبختانه روحانی این موضوع را رعایت کرد و وارد حاشیه نشد؛ گرچه در بعضی موارد این تلاش نتیجه نداد و در مواردی هم خارج از موضوع سوالات صحبت کرد

رای به عملکرد نه پاسخ
کد خبر: 229160
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۷ ۰۵:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد دهقان نماینده طرقبه و شاندیز در یادداشتی نوشت: حسن روحانی رییس‌جمهوری روز گذشته به صحن مجلس آمد تا به سوالات نمایندگان مجلس پاسخ دهد. پیش از حضور رییس‌جمهوری در مجلس حرف و حدیث‌هایی در مورد لحن و محتوای سخنرانی ایشان به گوش می‌رسید. با این حال معتقدم که حسن روحانی در مجلس تمام تلاش خود را کرد تا مطابق قانون به سوالات پاسخ دهد گرچه در قانع کردن نمایندگان توفیقی به‌دست نیاورد.

روحانی رییس‌جمهوری است که با حقوق آشنایی دارد و حقوقدان است از همین رو می‌دانست که وقتی در صحن مجلس برای پاسخگویی به نمایندگان حاضر می‌شود باید در چارچوب قانون صحبت کند. بر اساس قانون، رییس‌جمهوری باید تنها به سوالات مطرح‌شده از سوی نمایندگان پاسخ دهد.

سوالات ‌پنجگانه‌ای هم که نمایندگان مجلس مطرح کرد‌ه بودند جملگی اقتصادی بود. رییس‌جمهوری هم تلاش کرد تا به هر 5 سوال اقتصادی پاسخ دهد.

با این حال دو برداشت می‌توان از پاسخ‌های رییس‌جمهوری داشت. اول اینکه روحانی به همان اندازه می‌توانست پاسخگوی نمایندگان مجلس باشد. چرا که یک ساعت زمان داشت که زمان کافی برای پاسخگویی به سوالات به نظر می‌رسد. بنابراین بیش از این حرفی برای گفتن نداشت. دوم آنکه روحانی بیش از این آماده پاسخگویی نبود.

اگر روحانی تصمیم می‌گرفت که خارج از موضوع صحبت کند و وارد حواشی شود همه‌چیز به ضرر او تمام می‌شد. خوشبختانه روحانی این موضوع را رعایت کرد و وارد حاشیه نشد؛ گرچه در بعضی موارد این تلاش نتیجه نداد و در مواردی هم خارج از موضوع سوالات صحبت کرد اما به هر‌روی نهایت تلاش خود را کرد تا با سوالات نمایندگان در چارچوب قانون رفتار کند تا آنها از پاسخ‌های او قانع شوند که البته موفق نبود و نمایندگان از توضیحات او قانع نشدند.

اگر روحانی با شیوه‌ای دیگر با سوالات نمایندگان برخورد می‌کرد و همان‌طور که گفتم وارد حواشی می‌شد یا خارج از موضوع صحبت می‌کرد، رفتاری خلاف شأن او و خلاف شأن مجلس از رییس‌جمهوری سر زده بود و البته در قانع شدن نمایندگان هم تاثیری نداشت.

نمایندگان مجلس منتظر بودند تا پاسخ‌های مناسبی در مورد وضعیت ارز، بیکاری، رکود، قاچاق کالا و ارز و تحریم‌ها بشنوند. موضوعاتی که در سوالات نمایندگان مطرح شده ‌بود، واقعیات ملموس جامعه است و اگر نمایندگان به پاسخ‌های روحانی رای می‌دادند و اعلام می‌کردند از این پاسخ‌ها قانع شدند الان نمی‌توانستند به مردم و رای‌دهندگان‌ پاسخ دهند.

روحانی در چارچوب قانون صحبت کرد و حتی دربرخی موارد اشتباهات دولت را پذیرفت اما نمایندگان نمی‌توانستند چشم بر واقعیت موجود ببندند. سخنان رییس‌جمهوری قانع‌کننده نبود گرچه نمایندگان هم دیگر با حرف و صحبت قانع نمی‌شوند.

وضعیت نمایندگان شهرستان‌ها در این زمینه با نمایندگان تهران تفاوت‌های بسیاری دارد. نمایندگان مجلس غیر از نمایندگان تهران که اغلب مواجهه مستقیم با مردم حوزه انتخابیه‌شان ندارند وضعیت اشتغال، رکود و بازار را در حوزه‌های انتخابیه خود می‌بینند.

نمایندگان شهرستان‌ها باید به مردم در حوزه‌های انتخابیه‌شان پاسخ دهند. نمایندگان شهرستان‌ها کمتر با مسائل سیاسی سر و کار دارند برعکس آنها اغلب با گوشت و پوست و استخوان‌شان وضعیت بیکاری در حوزه‌های انتخابیه را درک می‌کنند، بیکاری مردمی که کاری به مسائل سیاسی ندارند و فقط یک نفر را انتخاب کرده‌اند تا مشکلات‌شان را حل کند، می‌فهمند و دائما در مواجهه با آنها باید پاسخگو باشند.

بنابراین 196 نماینده‌ای که از صحبت‌های روحانی قانع نشدند از همه گروه‌ها و جناح‌ها بودند اگرچه رییس‌جمهوری تلاش کرد تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهد ولی متاسفانه واقعیت جامعه با عملکرد دولت تطابق و تشابهی ندارد. بنابراین می‌توان گفت که رای نمایندگان به پاسخ‌های روحانی نبود بلکه به عملکرد او به‌ویژه در یک سال گذشته بود.

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها